Jump to content

Poollichtkans 5 augustus 2011


Recommended Posts

Interesante visie ;-)

We hebben alvast duidelijke impacts gezien en 1 halve. Eerste impact was zeker de eerste CME die vertrokken was. De tweede schok was wellicht de gecombineerde met de M9 die het geheel versterkt heeft. Als je de M9 bekijkt is deze te kort voor echt kansen tot poollicht te bieden, de combinatie van de twee met versterkend effect heeft het geheel een grotere impact gegeven. Althans zo zie ik het toch. Na de impact van tweede CME was er een tweede sprong in de zonnewindsnelheid naar 720km/sec en sindsdien was de richting van het IMF noordelijk. Was vreemde impuls en mogelijks restant van de M9 die wellicht kort voor de Aarde was samengevloeid met de andere CME, kan wellicht de kracht verklaren van het geheel.

Het was alvast een zeer mooie storm, helaas heb ik het niet visueel gezien, het was lang geleden dat het zo was. Toegegeven de Kp 8 vond ik licht overdreven.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply
Guest Australis

@Arjan,

Ik ben eigenlijk niet voornemend om hier een discussie te gaan voeren, hoewel ik wel open sta voor de visie van een ander. Ze moeten echter wel overeenkomen met dat wat ik van de NOAA geleerd heb.

Als ik het heb over 'onze breedtegraad 'dan neem ik als referentiepunt centraal Nederland aan. In het noorden van Nederland (England,Scotland en Duitsland) is de kans om het noorderlicht te zien aanzienlijk groter.

De snelheid van een CME wordt doorgaans gemeten met het type V / II radiosweep methode. Bij een uitbarsting op de zon, ploegt de CME door de corona -die vanwege de toenemende elektronen dichtheid aldaar - voor ieder hoogte een identieke frequentie heeft. Des te sneller de sweep,des te sneller de CME zich van de zon verwijderd. Tijdens de M9 uitbarsting was deze snelheid volgens de type V radiosweep slechts 600km/sec. (BRON: Space Weather Prediction Center and the U.S. Air Force)

'Uiteindelijk kwam ik op 1000-1300km/s als de M9 de veroorzaker was van geomagnetische storm, gezien het tijdstip van aankomst.'

Dit is interessant; waarom heb dat berekend?

Als je naar de zonnewindsnelheid meetwaarden van de GOES satelliet kijkt, dan zie je dat de verstoringssnelheid de 1000km/sec niet heeft overschreden. Meten is weten!

Protonen kunnen bijna de relativistische snelheden bereiken, hoe dat mogelijk is weet de wetenschap nog niet. Men vermoed dat het te maken heeft met het ontstaan van meerdere schokfronten die ontstaan nadat er meerdere CME's met protonen elkaar snel opvolgen. Als er een  CME met protonen achter op een ander loopt, ontstaat er een nieuw schokfront waardoor er een versnelling optreed en geen vertraging.

' Verder was de magnetische polariteit van de drie cme's perfect voor een grote negatiefe impact en dat was ook duidelijk te zien in de data.) 

Hoe bepaal je dit?

Ik weet niet anders dat je naar de magnetische evenaar van de zon kijkt, waarbij je rekening houd met : de geschatte aankomsttijd,de Bo-hoek ,P hoek, Right ascension en de Phi hoek van het IMF. Pas dan valt te bepalen of de Theta hoek al dan niet naar het zuiden zal gaan draaien. Volgens GONG,ACE,NSO was het imf positief.

Begrijp mij goed; ik probeer wat van je te leren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.