Jump to content

Poollichtkans 5 augustus 2011


Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Zonnewind stijgt opnieuw weer!

Ik zie sterren maar kan nog niet echt iets waarnemen. Ik zie af en toe een witte gloed.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Update: de impact was sleuths tijdelijk, dus dan toch geen impact? Het lijkt er steeds meer op dat de twee laatste CME's samengevloeid zijn en nu deze fantastische (en licht onverwachte) storm veroorzaken.

Hier in zwitserland nog geen poollicht te zen (wegens berg in de weg), camera staat in volcontinue met helaas veel wolken.

UPDATE 2: Door de nordelijke richting van het MF binnen uurtje eventjes geen kans meer, hopelijk slaat het nog goed zuidelijk zodadelijk!. Nu kiruna nog stede goed in oog houden.

UPDATE 3: omenteel is het MF sterk noordelijk +20, normaliter zou dit terug zuidelijk moeten slaan, stay tuned for updates

Link to comment
Share on other sites

Guest ruger

Heb vrij uitzicht op het noorden. Er is veel bewolking nu. Maar tussen de bewolking door zie ik regelmatig een mistige witte/groene nevel. Echt heel duidelijk!!

Ruger

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Ik geloof het graag.  Heb je een foto?

Hoor net dat er vanuit Belgisch Limburg nu ook een waarneming is. (foto)

Link to comment
Share on other sites

Guest ruger

probeer foto's te maken. Maar zie weinig resultaat met mijn camera. Zodra ik ik werkelijk iets toonbaars heb laat ik het zeker weten.

Ruger

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hier was het met het blote oog goed te zien. Echter niet goed genoeg voor een foto. Het was een witte gloed die duidelijk anders was dan de wolkenvelden die af en toe overdrijven.

Jammer dat de bz nu flink noordelijk is geslagen, hopelijk slaat de bz terug snel om naar zuid zodat we weer een nieuwe kans kunnen maken. Hopelijk gaat de zonnewindsnelheid ook nog omhoog.

Link to comment
Share on other sites

Rens op het forum en Ruger zijn alvast betrouwbaar. Het is idd zo dat we niet meteen moeten roepen van poollicht die waargenomen is. Het is beetje hectisch om alles nu meteen goed te beoordelen, zeker vanop vakantie met beperkte middelen ;-).

Het loopt beetje zoals ik dacht: nowcasten gezien het zo onduidelijk was hoe het zou verlopen :D het pakt veel sterker uit dan verwacht.

UPDATE !!!

Volgens NOAA hebben we nu meer twee van de drie impacts gehad!! de laatste twee impacts zouden van de M1 en M4 zijn, de M9 impact zou nog moeten komen! Hoewel ze er wel bij vermelden dat ze er ook niet 100% aan uit zijn.

Wordt nacht doorsteken mensen!!

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Ik geloof het best hoor. Maar het poollicht van vannacht in de Benelux kan in deze omstandigheden enkel vanuit een niet-stedelijke omgeving worden gezien, het is te zwak.  Ik laat me zeer graag in het ongelijk stellen maar daar moet dan wel een foto bij.

Link to comment
Share on other sites

Moet al Kp 9 zijn voor het echt te geloven valt. Wie toch donker woont en goed laag zicht heeft op het noorden heeft het meest kans, zeker aan de waddeneilanden.

Hier in zwitserland raakt het geheel uitgeklaard met bliksem her en der in de verte. Ik heb hier idd Kp9 nodig om echt iets te zien (met berg in de weg) maar het is hier wel erg donker ;-)

Kiruna zit nu terug ideaal rond -1300

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik geloof het best hoor. Maar het poollicht van vannacht in de Benelux kan in deze omstandigheden enkel vanuit een niet-stedelijke omgeving worden gezien, het is te zwak.  Ik laat me zeer graag in het ongelijk stellen maar daar moet dan wel een foto bij.

In Duitsland stroomt het vol met prachtige poollichtfoto's op onze breedtegraden! Echt zeer mooi om te zien! Poollicht is ook wel in de stedelijke gebieden te zien maar het was niet sterk genoeg om er een foto van te kunnen maken. Maar ik was wel zeker dat het poollicht was. De dansende witte band die ik heb gezien was eventjes zichtbaar en gedroeg zich echt anders als de wolkenflarden in de buurt en viel precies samen met de gunstigste data.

Laten we hopen dat het vrij helder blijft en ze gelijk hebben dat dit nog maar de impacts van de M1 en de M6 waren. Het klinkt in ieder geval erg hoopvol en dat wordt dus in mijn poollichthobby voor het eerst opblijven in de nacht!

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

De foto's die nu uit Duitsland binnenkomen zijn inderdaad erg de moeite!

Poollicht kan je eerst fotograferen, nog voor je het visueel kan zien.  Als je het ziet, zou het dus geen probleem mogen zijn om het te fotograferen, tenzij je camera niet wil meewerken.  Met de meeste point & shoot camera's zal het inderdaad niet lukken.

Link to comment
Share on other sites

Kiruna blijft dalen -1500 al, schitterend

vooralsog in zwitserland niks te zien :s hoewel het opgeklaard is in het noorden, dus voor mij mag het nog meer worden ;-)

UPDATE: Kiruna keert wat op z'n stappen terug, hopelijk verandert dit nog.

Straks uurtje pauze gezien het IMF noordelijk is gedraaid, normaal zou dit nog moeten omslaan. We volgen het goed op.

Link to comment
Share on other sites

Guest ruger

jammer genoeg kan ik geen bewijs leveren. Mijn toestel fotografeert alleen een zwart vlak. Ik heb dit eerder gezien. 30 jaar geleden tijdens mijn mariniers opleiding in Narvik (noorwegen).

Het is nu nog steeds zichtbaar hier.Je moet wel goed kijken is erg zwak maar je ziet echt wind flarden van een witte en groene nevel.

Ruger

Link to comment
Share on other sites

@Revontulet: lijkt me lichtvervuiling, iets te lang belicht?

Momenteel is Kiruna terug minder gunstig dus voorlopig niks, IMF gaat bijna terug zuidwaarts momenteel 5,5.

Dichtheid zonnewind stijgt terug lichtjes, gaan we toch nog aankomst M9 zien nu?

@Ruger: slaapwel ;-)

UPDATE: EPAM heeft ook z'n piek bereikt, vermoedelijk CME impact M9 nakend... IMF blijft koppig noord :s

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

Lieve Mensen,

ik denk dat de meeste personen vanavond niet echt poollicht hebben gezien...

Dit denk ik omdat de bz nooit echt laag genoeg is geweest al helemaal niet in combinatie met magnetometers in kiruna...

Mochtten we nog wat gaan zien zal het zijn als kiruna onder 17 a 1800 komt en de bz richting 15 a 20..

Hier in spijkenisse blijven we wakker tot er niets meer gebeurt in kiruna, voorlopig een dikke steiger want zou kunnen duidden op de M9,3  aangezien ook de temp toeneemt.

Grtzz niels

Link to comment
Share on other sites

@Niels: Klopt idd, enkel diegene die een goed zicht hebben op lage noorden met donkere hemel kunnen het goed gezien hebben, en dat best fotografisch.

Afgaande van de data en de praktijk van de afgelopen 7 jaar hebben we met deze condities al eens poollicht gehad met zelfde voorwaarden als hiervoor vermeld. De waddeneilanden zijn toen ook vaak als eerste melders opgedoken samen met hoge noorden Nederland.

Toegegeven, de Kp 8 vind ik wat overdreven, daar is iets meer voor nodig.

Zowiezo, het blijft spannend ;)

En oja, welkom op het forum ;-)

PS. wie foto's als bewijs heeft, post ze op het forum of mail en tweet ze ons!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.