Jump to content

Poollichtkans 5 augustus 2011


Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

De dichtheid van de zonnewind loopt wel op naar waardes van rond de 35 nu. Is dit niet op nadering van de kern van de derde CME?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

De dichtheid is nog gestegen het laatste half uur. Dat zou toch zeggen dat dat dus niet de aankomst van front is als ik je goed begrijp. Het lijkt erop dat de weergave van de waardes nu begint te haperen want ik zie een hele lage waarde op spaceweather.com staan en ik krijg de waardes hier en op spacew.com moeilijk vernieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

De totale sterkte van het magnetisch veld is steeds hoog als het veld negatief is, het loopt mooi mee. Bt 35nT met Bz-15nT. Gaat de goeie kant op :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Vind het een twijfelachtige situatie. Ik vind het vreemd als de CME's zich vlakbij ons elkaar geraakt hebben dat het dan zo weinig effect heeft. De derde CME begon met 1950 km/s. Ik vind het dan wel vreemd dat de snelheid niet meer(tot nu toe) boven de 660 km/s bij ons heeft uit weten te komen. Het lijkt mij dat de snelheid nog hoger moet zijn als de menging van de twee CME's vlakbij ons plaatsvindt.

De magnometers gaan voorzichtig naar beneden en de bt en bz zijn ook nog steeds goed. Op spacew is zelfs het icoontje voor de lage breedtegraden geel geworden nu. Hoog is rood en gemiddeld is geel.

Link to comment
Share on other sites

De spacew barometer is niet zo betrouwbaar ;-)

Het is idd vreemd dat de zonnewind van de derde CME laag uitvalt. Vermoedelijk een vertragingseffect zoals bij botsingen van auto's ofzo (kwestie om het met iets te vergelijken ;-) ). Laatste kans was alles ook op niks uitgedraaid toen de twee wolken elkaar raakten nog voor ze de aarde hadden bereikt. T'is beetje zoals in de media kwam met botsende CME's, ofwel versterken ze elkaar of vreten ze elkaar op.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat zou jammer zijn.

De bz heeft er nochtans zin in en slaat regelmatig uit naar de -20 en blijft al een tijdje sterk zuidelijk. De zonnewindsnelheid probeert ook weer wat op te lopen. De laatste magnetic indices van spacew van de KP-index geeft in de laatste uurwaarde van de KP 6.33 aan. Dat lijkt me ook al redelijk gunstig worden.

Update: het icoontje van spacew voor de middle latitudes springt nu zelfs op rood. Waarom zou die opeens op rood gesprongen zijn want ik zie nog niet echt veel aanleidingen om dat te doen?

Link to comment
Share on other sites

hier in zwitersland is het wat uitgeklaard maar heb hier nog iets straffere parameters nodig om poollicht te kunnen zien. Ik hoop dat BeNeLux wat te zien krijgt!

Spacew brengt middle latitude auroral activity warning uit!

Momenteel Kp voorspeld op 5 maar op basis van huidige parameters zal dit nog stijgen. Kiruna valt iets terug maar zal wellicht nog wat meer zakken later.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Mijn indruk is dat we nog een zetje nodig hebben. De waardes twijfelen nog iets teveel tot nu toe. Hopelijk komt dat zetje er nog van. Ook hoop ik dat de opklaringen dan groter worden die nu op het Kanaal zitten tussen het wolkenpakket westelijker en de bewolking die ons nu lastig valt.

Link to comment
Share on other sites

Mijn indruk is dat we nog een zetje nodig hebben. De waardes twijfelen nog iets teveel tot nu toe. Hopelijk komt dat zetje er nog van. Ook hoop ik dat de opklaringen dan groter worden die nu op het Kanaal zitten tussen het wolkenpakket westelijker en de bewolking die ons nu lastig valt.

tis idd allemaal op het randje, en extra zetje zou echt super zijn. Lang geleden wel dat het nog zo dicht was ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Predicted Kp Value: 7- at 2151 UTC.

De verwachte waarde op spacew is ook aan het stijgen. Dit is tot nu toe de hoogste waarde die ik gezien heb.

Update: Wat zie ik nou? Een KP van 8 ineens ?!  :o

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Op spacew zijn nu de icoontjes van de hoge breedtegraden, gemiddelde breedtegraden en de lage breedtegraden rood! Dat heb ik nog nooit gezien! Dit is wel heel aannemelijk voor de gemiddelde breedtegraden!

Link to comment
Share on other sites

lijkt de protonenstorm terug te versterken? Gaat nu bijna tegen de S2 aan, toch ietwat vreemd.

Kiruna is voorlopig teruggevallen naar -400, afwachten wat het wordt. Hier in zwitserland nog niets te zien.

NOAA geeft een G4 geomagentische storm uit = zware stormcondities. Ons alertsysteem stuurde daarnet ook de poollichtkans rond.

PS. erg spannend ;-)

UPDATE: ons meldingssysteem geeft nu 77% kans op poollicht. Enkel Kiruna moet nu meezitten !!ALERT!!

poollicht al tot Duitsland te zien

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het zit gewoon pal tegen ons aan! Een klein zetje is nog nodig! Het is terug helder nu dus nu zou het ideaal zijn! Dit is zo spannend!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.