Jump to content

Zonnevlekkengroep 1226: M2 flare


Recommended Posts

Enkele uurtjes terug ontplofte er op de zon vanuit zonnevlekkengroep 1226 een onverwachte M2 flare die een pak materiaal mee de ruimte in slingerde. Volgens de eerste beelden is een deel van de CME ook onderweg naar de Aarde (Lasco diff toont diffuse partiële halo). Meteen na de uitbarsting kwam alvast een S1 klasse protonenstorm opzetten die op dit moment nog stijgt en mogelijks nog de S2 klasse kan bereiken.

Gezien de zonnevlekkengroep al dicht tegen de rand zit, en slechts een klein deel van de CME op weg is naar de Aarde, zijn de kansen op poollicht voor de gemiddelde breedtegraad nihil.

We houden je alvast hier op de hoogte.

PS. Er werd geen alert verstuurd gezien de flare slechts M2 was, er wordt pas gemaild vanaf M3.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is sowieso een beetje aan de zwakke kant dus veel hoeven we er denk ik niet van te verwachten in deze tijd van het jaar. De zonnevlekkengroep zit dus ook inderdaad al vrij dicht aan de rand dus dat is ook niet echt gunstig. Willen we er meer aan hebben moet de zonnevlekkengroep tijdens zijn rotatie actief blijven.

Maar het is wel weer eens leuk om wat nieuwe activiteit op de zon te zien, het is de laatste tijd toch nog vrij rustig geweest zonder al teveel leuke uitbarstingen. Een paar maanden terug was het weliswaar al wel f leuk toen er zelfs een X-flare ontplofte op de zon. Dat was wel weer eens leuk na een heel erg lang minimum.

Link to comment
Share on other sites

Guest Philip

Weerman Frank Deboosere gaf zojuist aan dat er toch veel kans op poollicht is in de nacht van woensdag op donderdag of donderdag op vrijdag...

;D  :buck2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Als we mijn berekening mogen geloven, komt de wolk op Vrijdag ochtend 10 Juni 2011 ++/-- 04:33z op de aarde aan. De zonnewind snelheid zou dan rond de 550 km/sec komen te liggen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

17:00Z

Het is rustig,zelfs ACE laat nog geen schokkende waarden zien dus de komende uren blijft het zo.

Met de laatste informatie update, kom ik tot de conclusie dat het veld waarschijnlijk naar het noorden gaat draaien.

Wat denk jij daarvan Sander?

Link to comment
Share on other sites

hoe later hoe trager en dus ni veel soeps meer :D hoewel aankomsttijd nu wel goed zou zijn ;-).

EPAM geeft alvast aan dat het niet te lang meer zal duren, heeft z'n maximum al bereikt en zakt u lichtjes, hopelijk seffes grote drop zodat we weten dat het front er is.

NOAA had z'n kansen ook al geminderd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Gisteravond (08-06-2011) om 22:00z wel een schokfront gedetecteerd, met een maximale zonnewind snelheid van 550 km/sec. Dat zal hem dus wel geweest zijn.

Hoewel ik daar nog wel aan twijfel, de wolk zou de reis in iets meer dan een dag gemaakt hebben, das wel erg snel....

Van de media wordt ik onderhand ook een beetje moe, wederom een hoop geklets in de ruimte!

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9992086/__Geen_schade_door_zonnestorm__.html?p=7,1

Link to comment
Share on other sites

mja wat heeft de media met al die onheilberichten over storing GSM verkeer plat vallen van elektriciteitscentrales en dergelijke, het was maar een M2 :D. t'is idd wel al de tweede keer op rij dat ze het zo verkondigen, hetzij 'ietsje' minder dan de vorige :D

Wat je zegt van gisteren was normaal nog van het coronaal gat, ik verwacht wel dat het schokfront (veel schok zal er niet aan zijn) toch wat meer deeltjes bevat en zou goed te zien zijn in de zonnewinddichtheid. EPAM bevestigd ook dat het nog niet is aangekomen (bleef stegen tot deze middag, normaal na daling/instorting komt het front aan (hoewel ik de EPAM daling te langdradig vind wat bij grotere schokfronten al naar beneden dook). Al heb ik wel de indruk dat het wel geen uren meer zal duren ;-)

Update 20h: EPAM begint te droppen, aankomst voor elk moment nu

Update 22h: Druk op IMF neemt toe, helaas nog geen schokfront te bespeuren in de zonnewindsnelheid. Was dit het dan?

Update 0h: NOAA Verwacht nog steeds de aankomst van de CME, op dit ogenblik zien we niets meer dan fluctuaties in de zonnewind tussen de 300 en 450km/sec waarop het IMF licht reageert en twijfelt tussen noord/zuid.

Wat we rond middernacht gezien hebben is volgens het SIDC ook het schokfront, of toch wat er nog van restte want dit was echt verwaarloosbaar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Het schokfront is op 09-06-2011 om 21:52z aangekomen, is idd moeilijk te bepalen.

IMF: 5 - 7 nT noord.

Dit was het, de mega zonnestorm die satellieten vernietigde, elektriciteit centrales uitschakelde en het GSM volledig ontregelde.  :2funny:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Moet het front nu nog niet komen? De zonnewindsnelheid en de dichtheid zijn actueel een stuk omhoog gegaan.

De zonnewindsnelheid zie je een duidelijk stijgende lijn in en de dichtheid is tot boven de 10 protonen per cm3 geklommen.

Link to comment
Share on other sites

Moet het front nu nog niet komen? De zonnewindsnelheid en de dichtheid zijn actueel een stuk omhoog gegaan.

De zonnewindsnelheid zie je een duidelijk stijgende lijn in en de dichtheid is tot boven de 10 protonen per cm3 geklommen.

De sudden impulse gaf aan dat het dan wel was aangekomen en het dus niks is geweest.? De rest was maar een graduele stijging dus ook niks bijzonders.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.