Jump to content

Zonneactiviteit 1164, 1166 en 1169


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Dat de CME die vrijgekomen is bij de M2 en de M3 flare deels naar de Aarde zijn gericht,ondanks hun dichte positie bijde rand. Gezien het om een long duration event gaat kunnen we binnen paar dagen de aankomst zien met poollichtkansen voor de hoge breedtegraad (kleine kans voor de gemiddelde breedtegraad maar we houden de voorspellingen in het oog ;-) ).

Bij de M3 flare wordt dit ook bevestigd door de kleine protonenstorm die op gang was gekomen.

Link to comment
Share on other sites

voorlopige SDO data toont an dat het van 1165 afkomstig is.

Mooie uitbarsting wel

1166 wordt inmiddels een gevaarlijk gebied, de regio blijft sterk doorgroeien en is nu al een gigantische vlek geworden. Hier was al een M1 uit gevlogen en als deze nog eens uitbarst vermoed ik dat het ook iets zwaarder zal zijn, als dit gebeurd dan komt dit mooi naar ons, dan wordt het voor ons misschien wel interessant. Afwachten wat het wordt ;-)

Update: na de M5 komt de protonenstorm terug op gang

Update: De M1 (die voor de M5 kwam) was afkomstig uit het fakkelgebied ten zuidwesten op de zon, hierbij is ook een CME vrijgekomen, niet gericht naar de Aarde.

PS. door klein bugje werd de alert niet verstuurd, we hebben dit terug opgelost ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerry Bouwmeester

Dat de CME die vrijgekomen is bij de M2 en de M3 flare deels naar de Aarde zijn gericht,ondanks hun dichte positie bijde rand. Gezien het om een long duration event gaat kunnen we binnen paar dagen de aankomst zien met poollichtkansen voor de hoge breedtegraad (kleine kans voor de gemiddelde breedtegraad maar we houden de voorspellingen in het oog ;-) ).

Bij de M3 flare wordt dit ook bevestigd door de kleine protonenstorm die op gang was gekomen.

Dank voor de duidelijke uitleg.

Link to comment
Share on other sites

M1.2 van zojuist was veel groter, flare zat al achterde hoek, was al te zien bij de M4.

Gaan nu moeten zien wat 1166 nog in petto heeft nu 1165 en 1164 om het hoekje zijn.

Update zonneactiviteit voor 9 maart

De CME die afkostig is van de M3 flare van voorbije nacht zal toch wat vertraging hebben, aankomst zal ergens rond morgenmiddag zijn. Slechts kleine stormcondities worden verwacht (max Kp5).

Regio 1165 is om het hoekje dus zal de activiteit dalen, dit was al te merken in de recentste uitbarstingen. Regio 1166 blijft ook de Beta-Delta-Gamma configuratie behouden maar houd zich vooralsnog rustig. Morgen zullen we op de rand dan ook veel activiteit zien die in de loop van de dag terugloopt tenzij regio 1166 op gang schiet.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

Ik lees mee en probeer er iets van te begrijpen :) Mijn bedoeling is uiteindelijk foto's van het Noorderlicht hier in Groningen te gaan maken...

Heb even 2 vraagjes tot nu toe...

1. Ik zie dat er gisteren een flare van 1171 kwam? Deze staat er (nog?) niet tussen

2. De meldingen van de protonenstormen komen met amerikaanse datumweergave en die van de flares met nederlandse. Is beetje verwarrend. Is daar wat aan te doen?

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

Ik lees mee en probeer er iets van te begrijpen :) Mijn bedoeling is uiteindelijk foto's van het Noorderlicht hier in Groningen te gaan maken...

Heb even 2 vraagjes tot nu toe...

1. Ik zie dat er gisteren een flare van 1171 kwam? Deze staat er (nog?) niet tussen

2. De meldingen van de protonenstormen komen met amerikaanse datumweergave en die van de flares met nederlandse. Is beetje verwarrend. Is daar wat aan te doen?

De M1 vanuit het fakkelgebied (1171 met weinig vlekken) is verwaarloosbaar en was een vrij impulsieve flare. Er was ook geen CME vrijgekomen welke dus 0 effect zal hebben voor ons.

De protonenstorm was op gang gekomen 8 minuten na de M3 flare van zonnevlekkengroep 1166 en bereikte stormcondities (S1) enkele uren later. Ik zie niet echt veel tijdverschil (alles staat op UTC)

Schokfront van de M3 (die de andere inhaalde van de M1 die er kort voor was van die andere groep) is nog niet aangekomen, dan toch meer vertraging van het zwak deel van de gedeeltelijek halo CME. Zal wel niet lang meer duren voor het aankomt, max Kp 4-5 wordt verwacht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

ja,

eerst een hele korte C9.4 van 1166 en een X1.3! Ziet er ook kort uit maar is pas net over de piek.

Dit it HMIB en HMII van ongeveer 19:00utc

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Iemand enig idee waar de CME blijft? Als hij nu aankomt is de gemiddelde snelheid nog maar 850 km/s ofzo. heel anders als 200km/s die verwacht was en me wat overdreven leek, maar nu duurt het wel heel land.

Sam eve fototje van 23:35 utc midden in de x flare.

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Hier een filmpje van X1 (vanop spaceweather). Het meeste lijkt naar de linker kant te ontsnappen, maar we zitten er wel pal op te kijken natuurlijk.

http://www.spaceweather.com/swpod2011/10mar11/ipad/x1.m4v

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De metingen van de zonneactiviteit zijn nu al een tijdje uitgevallen maar op poollicht.be zie ik de meting gewoon doorlopen. Hoe kan dat? Heb je een alternatief gevonden voor als de metingen van GOES 15 uitvallen?

Link to comment
Share on other sites

De metingen van de zonneactiviteit zijn nu al een tijdje uitgevallen maar op poollicht.be zie ik de meting gewoon doorlopen. Hoe kan dat? Heb je een alternatief gevonden voor als de metingen van GOES 15 uitvallen?

Satellieten waren eventjes uit door de R3 radio blackout van de X1, kan je niks aan doen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Maar de zonneactiviteitdata van poollicht.be liep gewoon door terwijl de officiele zonneactiviteitmeting in de bekende grafiek uitgevallen was. Hoe kan dat?

Link to comment
Share on other sites

Maar de zonneactiviteitdata van poollicht.be liep gewoon door terwijl de officiele zonneactiviteitmeting in de bekende grafiek uitgevallen was. Hoe kan dat?

de foutieve data was echt niet goed om te tonen, de grafiek bleef dus op het 'normaal niveau' staan tot de foute data eruit was.

Stereo had toch een CME op de beelden, hopelijk krijgen we nog lasco beelden van het event om te zien of het de moeite zal zijn (maar ik verwacht er niet al teveel van)

Link to comment
Share on other sites

Guest SpaceKris

Voor de liefhebbers van zonnefoto's:

http://www.avertedimagination.com/img_pages/massive_floater.html

http://www.universetoday.com/83930/absolutely-amazing-iss-discovery-transit-sun-near-active-sunspot-region/

Link to comment
Share on other sites

Ik ben bezig een vraag te stellen over zonnevlammen. (op wistikal.nl)

Daarvoor zou ik graag willen weten welke intensiteit normaal is voor X-flares. Is een x 5 veel voorkomend, een x10? Iemand een idee waar ik kan vinden hoeveel welke vlammen voorkomen in de x klasse?

Heb me al het schompes gezocht op het net.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben bezig een vraag te stellen over zonnevlammen. (op wistikal.nl)

Daarvoor zou ik graag willen weten welke intensiteit normaal is voor X-flares. Is een x 5 veel voorkomend, een x10? Iemand een idee waar ik kan vinden hoeveel welke vlammen voorkomen in de x klasse?

Heb me al het schompes gezocht op het net.

Niks is 'normaal' ;-)

De kracht van de uitbarstingen hangen af van het soort vlek en de magnetische complexiteit. Je kan dus niet zeggen of bepalen wat veelvoorkomend is of op wat een zonnevlam precies zal uitkomen. Het is een feit dat X-klasse zonnevlammen minder frequent voorkomen en het gebeurt zelden dat het de X-klasse overschrijd (de zogenaamde super-X-klasse uitbarstingen zoals een X17). Als je er een getal op wil kleven dan moet je van elke zonnecyclus nagaan hoeveel uitbarstingen er waren in die klasse en dit in gradaties van X1 tot X17, je hebt dan een gemiddelde maar wees maar zeker dat elke cyclus anders is en het beter is daar geen getal op te plakken...

Link to comment
Share on other sites

Maar als ik de vraag stel: in welk jaar zien we een X5 flare, is het dan waarschijnlijk dat het dit jaar al gebeurt? Ik kan nergens vinden hoe vaak we per cyclus zo'n flare zien.

Ik wil eigenlijk een X-klasse die niet te vaak voorkomt.... anders is het wel erg makkelijk te voorspellen.

Link to comment
Share on other sites

Maar als ik de vraag stel: in welk jaar zien we een X5 flare, is het dan waarschijnlijk dat het dit jaar al gebeurt? Ik kan nergens vinden hoe vaak we per cyclus zo'n flare zien.

Ik wil eigenlijk een X-klasse die niet te vaak voorkomt.... anders is het wel erg makkelijk te voorspellen.

Een X5 kan vandaag zijn, morgen, bij een volgende grote vlek met zeer complexe structuur. Dat is gewoon niet te voorspellen... Je kunt gewoon niet op basis van een zonnevlek zeggen wat het gaat doen, zeer complexe vlekken kunnen ook gewoon rustig blijven. Je probeert het onmogelijke te zoeken ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.