Jump to content

Zonneactiviteit 1164, 1166 en 1169


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Maar weet je ook OF er ergens een tabel staat met de uitbarstingen op een rij? Dan kan ik turven welke hoeveel voorkomen in een cyclus en dan kijken wanneer ik er eentje heb die maar 3 of 4x per cyclus voorkomt. :) Ik hoef niet te weten of-tie morgen komt, maar gewoon vanuit het verleden hoe vaak hij geweest is. Statistieken dus en geen voorspellingen. En mijn Engels is helaas niet goed genoeg om op dit gebied internet uitgebreid te kunnen onderzoeken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Maar weet je ook OF er ergens een tabel staat met de uitbarstingen op een rij? Dan kan ik turven welke hoeveel voorkomen in een cyclus en dan kijken wanneer ik er eentje heb die maar 3 of 4x per cyclus voorkomt. :) Ik hoef niet te weten of-tie morgen komt, maar gewoon vanuit het verleden hoe vaak hij geweest is. Statistieken dus en geen voorspellingen. En mijn Engels is helaas niet goed genoeg om op dit gebied internet uitgebreid te kunnen onderzoeken.

Ik zal u een mail sturen met wat meer informatie van wat je zoekt (hoewel ik het wat nutteloos vind om daar tijd in te steken gezien het 0 van belang is ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Misschien is deze link van enige hulp:

http://www.swpc.noaa.gov/NOAAscales/

Dit zijn de verschillende schalen die de noaa gebruikt om de sterkte aan te geven van de verschillende effecten die een flare kunnen hebben op aarde. Kijk even bij radioburst. Dat is een direct meetbaar effect op aarde(lichtsnelheid). Er wordt ook aangegeven bij wat voor klasse dit voorkomt(X1 of X10 bijv) en hoevaak dit per zonnecyclus voorkomt.

Link to comment
Share on other sites

Update over de X1 ;-)

Net voor de X1 uitbarsting was er een filamentuitbarsting (vermoedelijk de C9?), kort na deze uitabrsting kwam dan de X1 gezien plasma blijkbaar terugviel in een smalle tube die voor extra instabiliteit zorgde. Ik verwacht dan ook geen verdere zware uitbarstingen, hoewel de regio toch nog groeide.

Gezien weinig beelden van de events beschikbaar zijn moet je deze dan maar bekijken van de C9 gevolgd door extra H-alpha activiteit met een schitterend event ten westen van de vlek gevolgd door de impulsieve X1 flare zelf.

Van de X1 is er geen CME vrijgekomen, deze was te impulsief en de beelden tonen alvast geen heldere CME.

Link to comment
Share on other sites

1166 heeft nog maar 25 vlekken.... die X1 is het laatste dat we van deze vlek gehoord hebben? Of kan zo'n vlek toch nog weer uitgroeien? En de delta status is ook weg zie ik

Het heeft zichzelf wat vernietigd na de hele reeks gebeurtenissen voorafgand aan de X1, gebeurt nog bij zware uitbarstingen. Het gebeurt soms dat vlekken heropleven maar vaak sterven ze mooi en eindigt het als fakkelveld.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.