Jump to content

Zonneactiviteit 1164, 1166 en 1169


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Na een héél rustige periode van deze twee grote zonnevlekkengroepen zijn ze vandaag met alle geweld wakker geschoten. Niet minder dan 4 M-klasse zonnevlammen werden al geregistreerd van beide gebieden.

1166 heeft een ideale magnetische configuratie om grote uitbarstingen te veroorzaken maar veel hoger dan M1 kwam het vooralsnog niet. De groep 1166 had de classificatie beta - gamma gekregen en vuurde ook al een M1 klasse zonnevlam af.

Grote uitbarstingen van 1164 zullen niet echt meer naar de Aarde gericht zijn gezien de vlek stilaan naar de rand beweegt. Van zonnevlekkengroep 1166 zal elke grote uitbarsting naar de Aarde gericht zijn gezien deze vlek stilaan centraal komt te liggen.

Nieuwe groep 1169 is goed gegroeid vandaag, zal deze ook nog voor activiteit zorgen? We weten het de komende dagen.

Opgelet: Onze zonnevlam alerts zullen vanaf vandaag pas verstuurd worden vanaf M5! Dit omdat er anders ook teveel alerts worden verstuurd bij hoge zonneactiviteit en het voor ons pas interessant is vanaf uitbarstingen van M5 en hoger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Het gaat wel lekker de laatste tijd op de zon!

De activiteit zit al heel lang minstens in de C en nu zelfs in periodes al in de M.

Ik hoop dat de zonnevlekkengroepen een paar mooie uitbarstingen kunnen veroorzaken.

De zonnevlekkengroepen hebben veel zonnevlekken samen waardoor er een behoorlijk hoog zonnevlekkengetal is!

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerry Bouwmeester

M3.6 nu, nog net niet op de top zo te zien. Het is 1664 .

Waar haal je vandaan welke groep het is?

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Als je nu hier kijkt zie je het meteen, data is meestal al na 20 minuten paraat en is alleen echt duidelijk boven C5 ongeveer.

http://lasp.colorado.edu/eve/data_access/

edit:

Anders moet je op tijd door de achieven zoeken in Historical sam pictures:

http://lasp.colorado.edu/eve/data_access/evewebdata/quicklook/L0CS/SAM/images/

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Ik heb combinatie gemaakt van HMMB en HMMI van 20:35 UTC dus midden in het gebeuren.

Een beetje zoals Solen.info dat doet.

Ik denk dat de eruptie plaats vindt in het midden van de groep daar waar blauw en rood elkaar ontmoeten. blauw is positief.

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

He, Sander denk je dat deze nog geoeffectief kan zijn? Magnetisch ziet deze er een stuk beter uit als de X flare. In iedergeval neutraal in plaats van positief misschien zelfs negatief. Daarvoor moet ik nog wat duidelijkere close ups zien.

Waar haal jij die snelle SXI data vandaan? Ik heb er al een paar keer naar gezocht maar nooit echt gevonden.

Link to comment
Share on other sites

He, Sander denk je dat deze nog geoeffectief kan zijn? Magnetisch ziet deze er een stuk beter uit als de X flare. In iedergeval neutraal in plaats van positief misschien zelfs negatief. Daarvoor moet ik nog wat duidelijkere close ups zien.

Waar haal jij die snelle SXI data vandaan? Ik heb er al een paar keer naar gezocht maar nooit echt gevonden.

Er is geen enkel deel ervan naar de Aarde gericht, verdere beelden van SDO zullen het wel definitief bevestigen maar als je nu de richting bekijkt is er geen Aardgericht deel bij. Magnetisch ziet het er idd beter uit maar jammergenoeg zullen we er straks niet veel meer van zien :s

SXI van http://sxi.ngdc.noaa.gov/sxi/servlet/sxibrowse

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Kan ik hier een 2.5 Mb filmpje kwijt ? Ik heb een heel mooi filpje van de blast in 171AIA uit jhelioviewer getrokken,

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is wel erg mooi om de zonneactiviteit zo te zien!

Hopelijk houdt 1164 het vol zodat de zonnevlekkengroep bij de volgende rotatie nog wat moois voor ons kan betekenen!

Na een tijdje in de C gezeten te hebben is er nu een heerlijke M3.73 uitgebarsten en meer dan een uur later zit de zonneactiviteit nog altijd in de M! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Moest even uitzoeken hoe dat moest :P

Lijkt iets zuid uit te vallen. Prachtig om de reconnecties in het hart te zien die zich razendsnel uitbreiden.

Toch al weer een halve pagina verder en nog steeds M1.1 :)

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Jammer dat de 1164 alweer het hoekje om gaat. De gemiddelde X-ray flux gaat de laatste dagen gestaag naar omhoog (mooi te zien op http://www.swpc.noaa.gov/rt_plots/xray_5m.html). Als het zo voort gaat zijn we tegen 15 maart in de X-flare hemel, maar dat zal wel niet zeker...

Nog een vraagje, de far-side afbeelding op de site, wordt die ge-update? Ze lijkt niet zo actueel meer met een datum van 10/01/2011. Of zijn er maar af en toe metingen?

Link to comment
Share on other sites

Nog een vraagje, de far-side afbeelding op de site, wordt die ge-update? Ze lijkt niet zo actueel meer met een datum van 10/01/2011. Of zijn er maar af en toe metingen?

De Far-side beelden zijn idd niet meer zo actueel te noemen, kvraag me ook af wat er gaande is. T'is nu wel zo dat de STEREO ons al de gehele visuele achterkant toont en ik vermoed dat binnenkort de farside beelden dan ook gaan verdwijnen. We volgen het alvast op.

@Arjan: prachtig filmpje, het staat al op de Spacepage Facebookpagina ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Ach zo, ik ben eens gaan kijken en die Stereo is echt spectaculair, bedankt voor de tip @ Sander!

We zijn intussen weer in de C gedoken.

Link to comment
Share on other sites

Update zonneactiviteit 7 maart en voorspelling voor morgen

Zoals we gezien hebben was de zonneactiviteit erg hoog met diverse M klasse zonnevlammen waarvan de grootste M3. Zopas ook nog een M1 wellicht van 1165.

Van de activiteit van vandaag is er dus degelijk een full-halo CME waargenomen op de Lasco beelden volgens NOAA. Vermoedelijk van de uitbarsting van 1166. De M3 flare van 1164 is nog niet duidelijk of de CME ook een deel naar de Aarde gericht is, updates volgen nog. (update: laatste Lasco C3 toont halo CME! Zwak deel gericht naar de Aarde)

Morgen nog meer M-flares, kans is erg groot. Echter 1164 en 1165 draaien bijna om het hoekje... Het moet dan van 1166 komen die nu ook Beta-Gamma-Delta classificatie kreeg.

Kans op M-klasse zonnevlammen dus gestegen naar 75%, een kleine kans op X-klasse zonnevlammen (10%) en dit voornamelijk van regio's 1164 en 1165.

Als afsluiter een schitterend beeld van de M3 flare

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.