Jump to content

poollicht in Lapland


Guest kristofb

Recommended Posts

Guest kristofb

Ik ben vandaag met ons gezin net aangekomen in een vakantiehuisjes in Ruka (nabij Kuusamo).  Ik zou heel erg graag poollicht kunnen zien.  Ik wil gerust 's nachts opstaan om naar de hemel te staren.  Volgens poollicht.be is er terug een grote kans om poollicht te kunnen zien bij de hoge breedtegraad.  Graag jullie mening.  Vertel mij gerust wanneer ik moet buiten moet met een dikke jas :-)  Ik beloof zeker om foto's te posten  :)

Link to comment
Share on other sites

morgen komt een kleine CME aan op Aarde die daar een mooi schouwspel zal geven, exacte aankomsttijd is niet zo gekend gezien het erg zwak was. Zowiezo zal het een heropflakkering zijn van de nasleep van het coronale gat waar nu nog de hoge breedtegraden van kunnen genieten.

Je bent zowiezo zeker van poollicht en zal je niet zoals hier in de lage landen moeten wachten tot de data meezitten ;-). Ik vermoed na de aankomst van de kleine CME morgen dat je een indrukwekkend schouwspel zal te zien krijgen ;-)

Link to comment
Share on other sites

We kunnen enkel nog jaloers worden ;-)

De zon is erg actief vandaag welke de kansen op schitterend schouwspel voor Lapland erg hoog is! Met de uitbarstingen van vandaag is ook CME vrijgekomen, zullen enkel nog moeten zien of er een deel naar de Aarde gericht is. Hou ons alvast op de hoogte als je het schouwspel ziet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest kristofb

Onze ogen staan gericht op de hemel.  Het is hier wel erg bewolkt.  Voor het slapengaan ga ik met een dikke jas nog eens rondwandelen.  Ik houd jullie op de hoogte.

Link to comment
Share on other sites

Guest kristofb

YES YES voor het eerst hebben we het noorderlicht gezien!  Dankzij het magnetogram op de website heb ik op het juiste moment gezien.  Eerst een vage streep die steeds groener werd.  Een tweetal minuten was het weer voorbij.  Ik stuur jullie straks de eerste foto's. 

Link to comment
Share on other sites

Mooi zo ;-) het IMF was idd al tijdje licht zuidelijk dat voldoende was voor activiteit. Je mag alvast overmorgen de hemel nog meer in het oog houden wanneer een CME aankomt en daar nog wat meer moois zal tonen. Het kiruna magnetogram zal je daarbij idd goed gidsen voor de goede tijdstippen.

Mooie foto's al en proficiat met je eerste poollichtwaarneming!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest kristofb

Sander,

Gisteren heb ik erg veel gekeken zonder resultaat.  De website gaf maar 20% kans aan.  Als ik nu de data bekijk, had ik het niet zo vlug mogen opgeven.  Rond middernacht waren er grotere kansen.  Jammer.

Wanneer heb ik volgens jou de beste kans om nog eens poollicht te zien?  De activiteit is op de zon erg toegenomen zie ik.  Groetjes vanuit het hoge noorden!

Link to comment
Share on other sites

Sander,

Gisteren heb ik erg veel gekeken zonder resultaat.  De website gaf maar 20% kans aan.  Als ik nu de data bekijk, had ik het niet zo vlug mogen opgeven.  Rond middernacht waren er grotere kansen.  Jammer.

Wanneer heb ik volgens jou de beste kans om nog eens poollicht te zien?  De activiteit is op de zon erg toegenomen zie ik.  Groetjes vanuit het hoge noorden!

Schokfront is wat laat, normaal in de loop van de dag zal het toekomen en zullen uw kansen weer erg hoog liggen ;-)

Update: Eerste front is aangekomen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

begin februari ook naar Finland getrokken. (voor de 5e keer ;)) en nu eindelijk het noorderlicht in zijn

volle glorie gezien.

Enkele foto's:

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest kristofb

Jammergenoeg sneeuwt het hier reeds twee dagen.  Vandaag zouden de eerste opklaringen verwacht worden.  Laat ons hopen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Philip

interessante discussie, des te meer daar het poollicht normaliter deze gebieden aandoet:

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.