Jump to content

Activiteit zonnevlekkengroep 1163


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Zonnevlek krijgt nummer 1163 en draait stilaan om het hoekje. Op het magnetogram is al een deel van de magnetische structuur te zien.

De CME van vandaag vertrok aan een snelheid van 1248km/sec. Dat is een veel betere snelheid dan wat we met 1158 en de X2 hadden gezien ;-). Wordt het terug spannend de komende dagen of zal de regio aan een stille dood sterven. Dat weten we de komende dagen ;-)

Link to comment
Share on other sites

http://lasco-www.nrl.navy.mil/daily_mpg/110224_c3.mpg

Dit is het Lasco C3 filmpje van vandaag. Een in de zon duikende komeet krijgt de CME van de M3.5 van gisteren vol voor zijn kiezen. Dat lijkt ook meteen het einde van de komeet te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Geweldig filmpje. Het lijkt net of hij praktisch tot stilstand komt en nog even oplicht. Maar er is vrij veel ruis in het filmpje dus dat kan het ook zijn.

Zou dat mogelijk zijn ? Ik heb geen iedee hoe groot die mini komeetjes zijn. Hij verdwijnt wel in het heftigste stukje van de cme, misschien dat de dichtheid zo dicht bij de zon daar hoog genoeg voor is?

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat jullie Leif Svaalgaard wel kennen. Hij zei er dit over:

I don't think it could reverse direction. The CME is really thin. But the CME could have dragged with it some of volatiles that are evaporating off the comet.

quote van solarcycle24.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De zonneactiviteit is plotseling toegenomen en hangt nu vrij hoog in de C. Zou dit een goed teken zijn voor een eventuele nieuwe flinke uitbarsting?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Komt deze groep zo langzamerhand al niet om de hoek piepen? En is er ook een manier om deze groep te volgen aan de achterkant net als de zonnevlekken aan de voorkant, met cijfertjes erbij?

ik betwijfel of de regio al een rotatie zou meegaan, het had er wel het postuur voor maar ik vrees dat het daarvoor nog wat te vroeg is in de cyclus.

Stereo staat nog niet geheel op z'n plaats om al cijfers bij te zetten, tevens is er nog geen goede methode om ook van die zijden de zonnevleknummers op te gaan tonen gezien zonnevlekkengroepen per rotatie een ander nummer krijgen. Als vlekken een rotatie overleven schiet er vaak maar een fakkelveld over. Langste dat ik van weet is drie rotaties.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.