Jump to content

Activiteit zonnevlekkengroep 1161 & 1162


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Enkele dagen terug was er een impulsieve M1 flare uit zonnevlek 1161 geschoten, een event dat in de schaduw stond van de zonnevlekkengroep 1158. Tot vandaag...

Belangrijke evolutie nabij zonnevlek 1161!

In minder dan 12h is er ten noorden van zonnevlekkengroep 1161 een nieuwe groep ontstaan. De complexiteit ervan neemt zienderogen ook toe. Hoewel het magnetogram geen verbinding toont met 1161 is dit toch belangrijke evolutie die de intensiteit van de zonnevlammen sterk kan doen toenemen!

Dit is dus een nieuw topic voor alles over de zonnevlekkengroep 1161 en 1162!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het begon vandaag al met een hoop C-flares en nu met een heerlijke M6.61 uitbarsting!

Zonnevlekkengroep 1161 is nu naar het centrale punt van de zon aan het toedraaien en met deze ontwikkeling die de kans op meer grote uitbarstingen doet toenemen kan dat alleen maar gunstig zijn voor ons de komende tijd voor nieuwe uitbarstingen die naar de aarde toegericht worden en de poollichtkansen bij ons doen toenemen!

De zonneactiviteit blijft inmiddels in de C hangen wat volgens mij toch een stukje actiever is dan hoe zonnevlekkengroep 1158 begon.

Was de M6.61 een full halo CME?

Link to comment
Share on other sites

Rens, de flare was nog te impulsief om veel CME mee te voeren, maar het teken dat het zo evolueert is goed.

De M6 moet nog bevestigd worden van 1161, locatie flare was noord 22 en oost 10 dat dus de locatie is rond 1161. Hoewel de Stereo behind een flare toont in 1158 maar kan ook van de M1 zijn die kort erop volgde.

Kan iemand de bron ook bevestigen? Secchi is me wat onduidelijk :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

In ieder geval de locatie lijkt me al vrij gunstig te zijn waardoor er in ieder geval weer een mooie CME onze kant op kan komen.

Dat de zonneactiviteit zoveel varieert zou ook een goed teken kunnen zijn voor meer grote uitbarstingen de komende tijd!

Het wordt in ieder geval weer spannend! :)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de flare locater niet lekker werkt omdat SDOAIA down is.

SDO EVE plaatst de M class in 1158.

http://lasp.colorado.edu/eve/data_access/

En dan de Latest SAM daily movie even bekijken.

De foto op de site is meestal ongeveer een kwartier later al te zien.

Dan kun je de locatie mooi zien zonder het filmpje te moeten downloaden.

Link to comment
Share on other sites

Trouwens de M1.1 van de 16de om 7:35 is volgens NOAA van 1161. In het EVE filmpje van die dag is duidelijk te zien dat het in 1158 plaatst vondt.

Wel was er een filament disappearance in de plage boven 1161 die een CME produceerde.

Filmpje is hier te vinden:

http://lasp.colorado.edu/eve/data_access/evewebdata/quicklook/L0CS/SAM/video/daily/2011/

Terwijl ik aan het typen ben is er weer een M1.5 !

Ook weer van 1158.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat zou jammer zijn als het allemaal van 1158 is. In het filmpje zie ik 1158 en 1161 beide wel een aantal keren een flits geven. Ik vind het geen duidelijk filmpje.

Op lmsal.com staat er ergens een lijst van recente uitbarstingen, weet iemand nog hoe de link precies luidt?

Update: Het gaat nu heel snel achter elkaar door, zojuist weer een M1.01.

Link to comment
Share on other sites

Deze is wel van 1161, ik denk eigenlijk de nieuwe plek erboven :)

Je moet bij dat fimpje wel goed de datum  en tijd in de gaten houden.

Edit:@ Rens, bedoel je deze? de lijst staat onderaan de pagina.

http://www.lmsal.com/solarsoft/latest_events/

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

toegegeven, het was toch idd onduidelijk, beide gebieden waren op de GOES 13 SXI even helder alsook op de SDO. Maar goed, zullen et vanavond wel weten eens alle data binnen is.

Solarsoft was idd even out, die software heeft 4 jaar rustig gehad om et nu allemaal te verwerken. ;-)

Dank voor je bijdrage Arjan ;-)

Link to comment
Share on other sites

Geen dank!

Ik zag net dat je ook alle losse foto's kan vinden op tijd en  datum.

Daar vond ik nog wat interressants.

De M6.6 was rond 10:10UTC

In de goes xray grafiek zie een tweede hobbel zo rond de M1.

Uit EVE blijkt dit een los staande flare te zijn van het nieuwe gebied boven 1161 :)

Bijlagen:

eerste de xray foto van 10:10 en daarna die van 10:30.

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Het nieuwe gebied boven 1161 heeft idd geen verbinding (nog niet magnetisch maar is bijna zover?) maar als het verbind zal dit erg explosief vlekje worden, de magnetische complexiteit van het nieuwe gebied is nu al vrij indrukwekkend aan het worden

Update:

Officiële bevestiging dat de M6 afkomstig is van 1158 (R2 radio burst), van de M1 (R1 radio burst) is het nog niet zeker gezien er veel data nog niet beschikbaar was/is. Er wordt idd vermoed dat het van 1161 komt de M1.

Zoals eerder aangehaald is het nu ook officieel bevestigd dat 1162 volop groeit aan de noordzijde van 1161 en de magnetische complexiteit groter wordt. Verdere M klasse zonnevlammen van 1162 worden niet uitgesloten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is een M1.33 geworden.

Het lijstje noemenswaardige uitbarstingen die we morgen op de site zullen zien bij noemenswaardige gebeurtenissen op de zon gisteren zal weer aardig groot zijn! :)

Link to comment
Share on other sites

Update zonneactiviteit 19 februari 2011

Sorry voor de late post maar hier dan toch de update ;-)

Zonnevlekkengroep 1161

Groeide lichtjes en behoud haar beta - gamma configuratie

Zonnevlekkengroep 1162

- Nieuwe regio

- Groeide snel uit tot een Dai type zonnevlek

- Beta - Gamma configuratie

- volgens NOAA is deze toch verantwoordelijk voor de M6 en twee M1 events!! Hoewel dat toch in twijfel kan getrokken worden...

Voorspelling

Meer kansen op hoge zonneactiviteit

75% kans op een M klasse zonnevlam

15% kans op een X klasse zonnevlam

10% kans op protonenstorm

Het wordt dus uitkijken naar wat 1162 te bieden heeft!

Link to comment
Share on other sites

Guest dwarf42

nou ik vind het wel spannend..ik las dat de nasa voorspeld dat er in 2012 2013 een mega xflare komt vanuit een coronaal gat..maar dat kunnen ze toch niet voorspellen of wel..

ze hebben het over het einde van electronicatechniek zoals wij het kennen...ik geloof het niet zo maar ja je weet het maar nooit..

Link to comment
Share on other sites

nou ik vind het wel spannend..ik las dat de nasa voorspeld dat er in 2012 2013 een mega xflare komt vanuit een coronaal gat..maar dat kunnen ze toch niet voorspellen of wel..

ze hebben het over het einde van electronicatechniek zoals wij het kennen...ik geloof het niet zo maar ja je weet het maar nooit..

het zijn de doemdenkers van 2012 die dat gezegd hebben ;-) NASA heeft hiervan NIETS geschreven

het zonnemaximum zal eerder 2013-2014 worden gezien we een erg lang minimum gehad hebben. En een maximum wil NIET zeggen dat we veel zware uitbarstingen hebben ;-) het is zelfs zo dat de grootste uitbarstingen vaak voor of na het maximum zich voordoen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteit 20 februari 2011

Terug een update ;-)

De NOAA heeft de M6 eindelijk gecorrigeerd, zoals eerder op het forum gemeld door Arjan was de zonnevlekkengroep 1158 verantwoordelijk voor de M6.6 zonnevlam. De M1 die er kort nadien op volgde was van 1162.

De voorspelling voor morgen blijft ongewijzigd t.o.v. gisteren. Zonnevlekkengroep 1162 en 1161 hebben beide dezelfde kans om tot M klasse zonnevlammen uit te barsten, de kans op een X klasse zonnevlam zijn echter veel geringer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het lijkt erop dat de grootste activiteit er nu wel aan het uitgaan is.

Of zouden de zonnevlekkengroepen zich weer aan het herpakken zijn?

In ieder geval is het aantal vlekken van de zonnevlekkengroepen afgenomen.

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteit 21 februari

Ondanks een lage activiteit vandaag is zonnevlekkengroep 1161 lichtjes gegroeid en behoud de beta gamma classificatie. Zonnevlekkengroep 1162 bleef stabiel en is gedeclasseerd naar beta-gamma.

Beide groepen kunnen nog M klasse zonnevlammen veroorzaken maar zeker niet meer dan dat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het aantal vlekken van 1161 is behoorlijk hoog! Het zijn er nu 39. We hebben weer een zonnevlekkengetal van meer dan 100. Dat hebben we voor deze actievere periode heel lang niet gezien!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.