Jump to content

Poollichtkans 17-18 februari 2011


Recommended Posts

Heb je een goede link voor de Kiruna magnetogram?

=Data/]Kiruna magnetogram

Wat ik vermoed is dat we daarjuist het restant van de M6 gehad hebben (gezien het een partial halo was) en we dus een kantje gehad hebben met enkel nog wat protonen. Tijdstip ervan komt ook ietwat overeen met de voorspelling

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Je ziet op die link rechts naast het plaatje een schaal staan. 0 is niks en 10 is sterk poollicht. Je ziet een roodgele cirkel op die link en dat is het gebied waar er op dit moment poollicht te zien is. Als je je hoofd een kwartslag naar links draait kan je Noorwegen herkennen en zo kun je ook onze positie afleiden.

Link to comment
Share on other sites

ik vind deze persoonlijk overzichtelijker.

http://portal.cssdp.ca:8080/ssdp/static_content/ssdp/rt_oval/globe.gif

das de oude CANOPUS (nu CARISMA) en voor zover ik die data al 10 jaar ken is dat voor ons niet betrouwbaar gzien het enkel op de stations van America is afgesteld en dus voor onze streken haast waardeloos is.

Ik probeer zodadelijk een update te verschaffen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Middle Latitude Auroral Activity Watch

Poollichtkansen gemiddelde breedtegraad

Laatste update: 17 februari 2011 23h12

Voorspelling

De twee CME's worden nog steeds verwacht voor 18 februari. Kans op kleine stormcondities voor vannacht/morgen is terug iets geslonken naar 20%.

00 -> 03 UTC = Kp4

03 -> 06 UTC = Kp5

06 -> 09 UTC = Kp4

We kunnen samenvatten dat de kans op poollicht echt zeer klein geworden is en we zullen moeten wachten op komende uitbarstingen (1161?). Kp 5 is helaas te weinig om iets van effect te hebben en het duurde te lang voordat de CME's aankwamen, het front zal dus fel verzwakt aankomen. Een uitschieter naar Kp6 kan maar dan zal dit enkel kortstondig zijn en misschien enkel fotografisch vastgelegd kunnen worden maar dan vrees ik dat het dan al ochtend is en (jawel) Canada en America met de show gaan lopen...

Link to comment
Share on other sites

Om 01:45 Nederlandse tijd was het dan zo ver, daar waar we al de hele dag op hebben gewacht is gearriveerd. Nu, 02:45 zijn er nog totaal geen spectaculaire data te zien geweest. Zonnewind snelheid ligt rond 450-500 km/s, de dichtheid is maximaal 4 protonene/cm3. Er is een sterk noordelijk gericht magnetisch veld (ongeveer Bz 10 nT, Bt 13 nT).

Het ziet er dus naar uit dan hij zeer sterk is afgezwakt op de weg naar de aarde. Deze gegevens verwacht je toch niet bij een X2.2...

Link to comment
Share on other sites

Guest TonyVdV

Snelheid momenteel 512.8 km/sec

Dichtheid: 2.8 protonen/cm3 was even boven 6 geweest

Geobserveerde Kp: 2.67 en de oranje lijn 4.80

Bt: 9.2 nT was net boven 15 geweest en niks te zien.........was ook te bewolkt hier in limburg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.