Jump to content

Poollichtkans 17-18 februari 2011


Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

ik hoop zo fel voor poollicht eh , maar telkens als ik op iets hoop

gebeurt het net niet :/

Wordt je wel gewoon;-) al genoeg meegemaakt. Zelfs bij grote poollichtstormen waar we 80% kans hadden en je een hele nacht opblijft om te zien dat america weeral met de show ging lopen ;-)

Ikzelf heb nog maar 2 maal poollicht gezien en dat nog achter wolken :-s het aantal meegemaakte kansen is al meer dan25, dus ik ben het al gewoon :-D

18:31UT: Het magneetveld begint te oscilleren, dat blijft de komen de 5 uren nog wel zo. Dan duurt het nog wel 5 uren voordat er evt voldoende energie in de electrojets gepompt is.

M.a.w; als er noorderlicht komt, dan zal het pas Vrijdagochtend rond 05:00UT te zien zijn (06:00 lokale tijd)

Link to comment
Share on other sites

Wordt je wel gewoon;-) al genoeg meegemaakt. Zelfs bij grote poollichtstormen waar we 80% kans hadden en je een hele nacht opblijft om te zien dat america weeral met de show ging lopen ;-)

Ikzelf heb nog maar 2 maal poollicht gezien en dat nog achter wolken :-s het aantal meegemaakte kansen is al meer dan25, dus ik ben het al gewoon :-D

dat wordt dan weer niets xD

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja, we hebben het hier over een kleine kans die zich vooral gaat voordoen bij de aankomst van het front.

Ik zou niet op teveel rekenen, anders valt het alleen maar tegen.

Link to comment
Share on other sites

Ik volg dit draadje met belangstelling. Ik heb als radio-amateur al ervaring met aurora radio-reflecties. Maar het fenomeen heb ik in Belgie nog nooit visueel mogen waarnemen. Ik duim dus met jullie mee  ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerry Bouwmeester

Ja maar de situatie was erg moeilijk te voorspellen met drie CME's en een coronaal gat die onderweg zijn met verschillende snelheden die Elkaar onderweg mss al hebben tegengekomen. Maakt het geheel moeilijk.

Ok, duidelijk. Kunnen ze elkaar ook versterken?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De dichtheid van de zonnewind zakt weer en echt veel activiteit is er momenteel nog niet.

Ik heb nou al een flink aantal voorspellingen gezien waarbij het front al had moeten komen. Het duurt toch nog wat langer dan er verwacht werd.

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Het is een beetje zoals wachten op de trein...

Off-topic: ik was al een paar keer op de poollichtsite terechtgekomen de laatste maanden en heb nu eens de moeite genomen om de grafieken te leren begrijpen. Heel interessante uitleg beschikbaar op jullie webpagina's. Heb me meteen maar ingeschreven op het forum.

Link to comment
Share on other sites

Het valt me op dat, als ik de grafieken lees, alle grafieken ongunstig zijn om poollicht te kunnen waarnemen. Ik neem aan dat het nog steeds wachten is op een tsunami van zonnewind  :P

Link to comment
Share on other sites

Welkom op het forum continuousminer ;-)

Het is een hele klus om aan die grafieken uit te geraken, we hebben dan ook veel werk gestoken in de kleurcoderingen die voor onze breedtegraad geschikt zijn en de informatie over hoe je de data moet begrijpen. Dank voor je feedback ;-)

UPDATE: uit de science data van stereo behind werd de vertrekkende CME van de X flare nog eens onder de loep genomen en is nu berekend om aan te komen met snelheid van 500km/sec. Als dit klopt dan is de kans voor de gemiddelde breedtegraad quasi nihil, tenzij de density hoog is en het IMF erg zuidelijk komt en even blijft en Kiruna magnetogram lager gaat dan -1400

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.