Jump to content

Poollichtkans 17-18 februari 2011


Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply
Guest TonyVdV

Snelheid: 521.4 km/sec

Dichtheid: 1.7 protonen/cm3

Bt boven 20 momenteel

Geobserveerde Kp: 2.67, maar voorspelde Kp daalt naar 2.70 komende van 4.80

Link to comment
Share on other sites

Guest TonyVdV

Snelheid neemt af van boven 550 naar 528.9 km/sec momenteel, de dichtheid peikte daarnet op 11 en is momenteel 2.8 protonen/cm3.

De sterkte van het magnetisch veld blijft constant hoog boven 30.

De Voorspelde Kp  is momenteel op een piek van 5.2, terwijl de geobserveerde Kp op 2.67 blijft staan.

Terwijl ik de laatste gegevens bekijk, loopt de dichtheid terug op tot 7.5 protonen/cm3.

Link to comment
Share on other sites

De twee schokfronten kwamen met twee uur tijdsverschil aan, de ene om iets voor 2h de andere na 3h. De impact was zwak te noemen ven beide CME's, de zonnewind steeg naar 500km/sec zoals we eerder al voorspelden. De impact van de M6 was de zwakte met maar een impact van 12 nanotesla, enkele uren erna bij de aankomst van de X2 CME sprong de druk op het IMF dan toch naar een vrij hoge 22 nanotesla, enige nadeel is dat de richting van het IMF geheel noordelijk uitsloeg en daar blijft welke elke kans op enige activiteit doet wegsmelten

@Maytrope: de elektriciteit zal gewoon niet uitvallen, zoals we al na de X2 uitbarsting hadden gemeld was het geheel overroepen door de media gezien de flare te zwak was om veel effect te veroorzaken.

Link to comment
Share on other sites

Ben via via op deze site terecht gekomen, complimenten voor deze site en de aanvullende info. Ben niet een totale newbie op het gebied van astronomie en noorderlicht maar heb toch gisteren en vandaag een en ander geleerd.

Hopelijk levert de volgende zonnecyclus mooie momenten op. Ik zat van aug tot dec 2009 in Trondheim, Noorwegen, met minimale zonnecylus. Ik heb 1 avond 1 klein glimpje noorderlicht kunnen zien.  :-\ Trouwens mijn waarneempositie is in Noord Nederland (53" 05' Noord) en het is op het platteland met weinig lichtvervuiling.;D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik vind het best frustrerend om te zien hoe de Bz zo noordelijk blijft hangen.

Bt is netjes met 24,7 maar de Bz is hartstikke noordelijk met 23,2.

De voorspelling was toch dat de Bz om zou slaan naar het zuiden?

Het is tot nu toe niet gebeurd en de Bz lijkt er ook niet zoveel zin in te hebben. Waardoor zou dit kunnen komen dat de Bz zo noordelijk blijft tegen de voorspelling in?

Link to comment
Share on other sites

Welkom Remon ;-) en dank voor de mooie woorden over de website

Toch onduidelijk of de tweede CME kort na de eerste impact kwam, op de huidige data lijkt het alsof een nieuw front is aangekomen. De zonnewind zit alvast in de goede richting om mogelijks poollicht op gemiddelde breedtegraad te veroorzaken indien de richting van het IMF zuidwaarts duikelt. We wachten af ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De zonnewindsnelheid zit een stukje hoger dan verwacht werd toch?

Nou ja, het is voorlopig bewolkt dus voorlopig hebben we er hier niks aan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerry Bouwmeester

Alle kansen zijn voorbij voor de reeks CME's die zijn aangekomen maar er komen mss nog kansen van nieuwe vlek 1162!

Dan zaten jullie er niet ver naast met de voorspelling dat het waarschijnlijk niet wat zou worden.

Link to comment
Share on other sites

Dan zaten jullie er niet ver naast met de voorspelling dat het waarschijnlijk niet wat zou worden.

Als je al veel stormen hebt meegemaakt weet je na een tijd wel wat er gunstig is om poollicht te veroorzaken bij ons en daar was iets meer voor nodig. Het zou wel nog gekunnen hebben mocht het IMF zuidwaarts gevallen zijn maar dan nog zou met maximum Kp6 slechts een glimps fotografisch poollicht kunnen gezien worden.

Nu nog wachten op een volgende uitbarsting die wat sneller naar ons komt, dan zouden we wat meer kans maken ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

De komende jaren zouden alleszins boeiend moeten worden.

Vraagje van een newbie: kan het karakter van een zonnevlek veranderen? Ik bedoel, kan die bvb van een beta-gamma naar een beta-gamma-delta gaan of zo; of blijft een vlek altijd zijn zelfde karakteristieken hebben? (ik kon het niet meteen op de infopagina's vinden).

Alvast dank. 

Link to comment
Share on other sites

De komende jaren zouden alleszins boeiend moeten worden.

Vraagje van een newbie: kan het karakter van een zonnevlek veranderen? Ik bedoel, kan die bvb van een beta-gamma naar een beta-gamma-delta gaan of zo; of blijft een vlek altijd zijn zelfde karakteristieken hebben? (ik kon het niet meteen op de infopagina's vinden).

Alvast dank.

We hebben op Spacepage een pak informatie staan die jou vraag meteen in geuren (digitaal geurtje :D) en kleuren (dat voornamelijk) uitlegt ;-).

in dit artikel lees je alles over de magnetische classificatie van zonnevlekken

Kort antwoord op de vraag: het magnetisch karakter van een vlek verandert continue en krijgt daarop een classificatie gaande van Alpha tot Beta - Gamma - Delta en omgekeerd als ze sterft. Een nieuwe vlek start vaak met een Alpha classificatie of soms Beta afhankelijk van de structuur, als de vlek evolueert dan zal de magnetische classificatie mee evolueren, hoe complexer de vlek wordt hoe meer kans dat het een Beta-Gamma-Delta is.

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Super bedankt voor het antwoord!

(Ik had de pagina gezien maar ik was niet zeker of de vlekken konden veranderen van klasse, maar ik zie dus dat ook de classificatie, samen met de vlekken een hele evolutie doormaakt).

'k heb nog heel wat te studeren  :) 

Link to comment
Share on other sites

Super bedankt voor het antwoord!

(Ik had de pagina gezien maar ik was niet zeker of de vlekken konden veranderen van klasse, maar ik zie dus dat ook de classificatie, samen met de vlekken een hele evolutie doormaakt).

'k heb nog heel wat te studeren  :)

Komt wel in orde hoor ;-) eens je enkele stormen hebt meegemaakt begin je het geheel al beter te snappen. Het is soms niet eenvoudig om er aan uit te geraken ;-) ikzelf leer bij elke storm ook wel iets bij, ditmaal was dat het half-flare point dat Australis gepost had.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.