Jump to content

Activiteit zonnevlekkengroep 1158


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Daar gaan we weer!

Update 21.29: C6.0

@Arjan, ik denk dat het nog wel mogelijk is hoor gezien de grote activiteitsschommelingen die de zonneactiviteit de laatste uren vertoont heeft en de uitbarsting die nu in de maak is.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

@Arjan: klopt inderdaad wat je zegt dat er een vlek zich had afgescheiden na de x-flare, rest van de groep is nog goed intact (beta gamma) maar de complexiteit is idd minder. Hopelijk herstelt de vlek zich (magnetische herverbinding?), het gedraagt zich ook stabiel. Vermoedelijk enkel nog kan op M-flares en kleine kans op impulsieve X-flares.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hoezo stabiel? De laatste uren zien we juist weer steeds meer variatie in de zonneactiviteit. Eerst zagen we een C1, daarna een C3 en zojuist een C6.

De uitbarsting van daarnet is uiteindelijk uitgekomen op een C6.7 en nu daalt het weer.

Link to comment
Share on other sites

@Arjan: klopt inderdaad wat je zegt dat er een vlek zich had afgescheiden na de x-flare, rest van de groep is nog goed intact (beta gamma) maar de complexiteit is idd minder. Hopelijk herstelt de vlek zich (magnetische herverbinding?), het gedraagt zich ook stabiel. Vermoedelijk enkel nog kan op M-flares en kleine kans op impulsieve X-flares.

Ja, volgens mij kun je dat goed zien in het SDO HMII 48h filmpje.

Verder ben ik het met je eens.

Link to comment
Share on other sites

Ok dagrapport is binnen even de hoogtepunten samenvatten:

X2 uitbarsting had een vertreksnelheid van amper 710km/sec, wat dus impliceert dat er voor de gemiddelde breedtegraad geen poollichtkansen zijn (je gaat idd gelijk hebben Australis ;-) ) gezien de snelheid daarvoor bij aankomst te laag zal liggen.

Zonnevlekkengroep 1158 is, ondanks de X2 flare, toch 600 miljoenste gegroeid en heeft volgens NOAA toch nog een beta - Gamma - Delta configuratie (Solen volgt dit ook).

Voor morgen dus 60% kans op een M klasse en 20% op een X klasse.

Schokfront X2 wordt op vrijdag verwacht met voor de gemiddelde breedtegraad 20% kans op kleine stormcondities.

Link to comment
Share on other sites

Urania lanceert paniekbericht in het radionieuws, komaan jongens das echt wel flauw... inspelen op de media en dat voor een sterrenwacht. Men predikt al poollichtkansen, uitval van satellieten en GPS problemen en dat wordt allemaal zo uitvergroot...

Het was maar een M6 en een X2 waarvan de M6 zowiezo te zwak is voor poollicht bij ons, de X2 te traag was. Satelliet en GPS problemen zie ik pas bij een protonenstorm die er geheel nog niet is geweest, ok morgen beetje bij aankomst van vrij 'normale' fronten die schoon licht geven voor de high latititudes. Lanceer pas een paniekbericht of mediageil bericht bij X+10 dan pas is het interessant waarbij een giga protonenstorm en total radio blackout met een schokfront van 1300km/sec en Bz van -50 pas echt voor comotie zorgt.

Srr maar dit moest er even uit... foei Urania!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inmiddels rommelt het rustig verder. Vannacht was er alweer een M1 en een aantal C-flares die erachteraan kwamen en zojuist vond er weer een M1.15 plaats.

Er staat nu ook een Beta-Gamma-Delta configuratie aangegeven bij zonnevlekkengroep 1158 wat ik ook nog niet eerder heb aangegeven zien staan.

Update: Inmiddels is er een C9.91 geweest vlak na de M1.15.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

En net weer een C3.3.

Het lijkt er helaas inderdaad op dat dit gesputter het enige nog is wat de zonnevlekkengroep op dit moment nog kan. Het lijkt alsof er iets ontbreekt in de groep wat de groep gisternacht toen de X2.2 eruit knalde nog wel had.

We zijn nu weer helemaal terug gezakt naar een B4.1.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik wilde net zeggen, zojuist heeft er na een paar rustige uren weer een M1.65 plaatsgevonden.

Het is de beste flare van vandaag tot nu toe. Er zijn vandaag tot nu toe 3x een M-flare en een aantal C-flares geweest.

Link to comment
Share on other sites

zoals ik dacht:

A mid-latitude auroral activity WATCH has been issued for the next 72 hours. Conditions could become favorable for the development of mid-latitude auroral activity during the next 72 hours following the eruption of several solar flares from an active solar region. We do not expect significant auroral storming, and the influence of the moon will dampen visible activity. Nevertheless, the potential exists for mid-latitude sightings during the next 3 days.
Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Na de M1.65 van daarnet is er net weer een C7.7 uitgebarstten. Deze twee uitbarstingen volgden elkaar vrij snel op in vergelijking met de vorige uitbarstingen.

Wat denken jullie er nou van? De zonnevlekkengroep blijft doorsputteren met C en M-flares. Zou er nog wat moois uit te kunnen halen zijn of is dit het maximale wat de zonnevlekkengroep nog kan produceren?

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het moeilijk te voorspellen is. Blijkbaar is er nog genoeg potentie, maar als steeds van deze kleine flares plaatsvinden verwacht ik geen X-flare meer.

Toch blijft het interessant. Telkens als ik denk dat het voorbij is begint het opnieuw, en als ik verwacht dat er iets zal gaan komen, zwakt het weer af.

Link to comment
Share on other sites

De magnetische configuratie van de vlek lijkt me verzwakt dus ik verwacht niet veel

Update: Er is een apart discussietopic inzake de Auroral Activity Watch waar iedereen kan posten over de aankomende schokfronten van deze zonnevlek

Update 2: Laatste flare, C7 is afkomstig van zonnevlek 1157 en NIET van 1158. 1157 is een plage met enkele vlekken

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De activiteit blijft nu al een tijdje rond de C1 zwabberen ipv B5 zoals het eerder was.

Ik begrijp dus dat ook de andere zonnevlekkengroepen wat meer activiteit aan het veroorzaken zijn. Wat zou dat voor effect kunnen hebben op de activiteit van zonnevlekkengroep 1158?

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp dus dat ook de andere zonnevlekkengroepen wat meer activiteit aan het veroorzaken zijn. Wat zou dat voor effect kunnen hebben op de activiteit van zonnevlekkengroep 1158?

Andere vlekken hebben er geen effect op hoor. 1158 houd zich dus voorlopig rustig en is mss beter zo dan alsmaar sputteren met niet veel soeps ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou ja stilaan begint de zonnevlekkengroep zich van de aarde af te draaien waardoor de kans op poollicht afneemt bij eventuele nieuwe uitbarstingen.

Is de M6.6 nou al bevestigd aangekomen bij ons? Er werd eerst geroepen dat het snelle schokfront van gisteren het al was maar nu wordt er ook geroepen dat het er nog moet aankomen.

Hoe het ook gaat lopen, het is in ieder geval weer erg leuk om een beetje actie op de zon te zien na een aantal jaar erg rustige condities gehad te hebben!

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Vanmorgen met de 'verse' data een nieuwe berekening gemaakt; de uitkomst laat de X flare op 16 Feb. om 18:15UT aankomen,  rond 23:15UT kan de energie in de auroralovals terecht komen. De beste noorderlicht kans ligt normaliter rond middernacht. Dit is het positieve van het verhaal, het negatieve is dat de duur van de flare wat aan de korte kant was en dat de intensiteit van de protonen ook tegen valt.

50% kans, alleen als de aankomsttijd correct berekend is. (geen garantie)

@ Rens;  Het half power point wordt als volgt bepaald, je gebruikt de flux van de preflare (een kleine uitbarsting vlak voordat de grote komt,- de ontsteker- )  en de flux van de hoofd flare.

halfpower point=  (2.3*10^-4) - (2.73*10^-6)/2 + (2.73*10^-6) = 0.00011 = X1.1

Als de flare weer afzakt en de X1.1 waarde heeft bereikt, is de uitbarsting tijd gestopt.

Wanneer de half-powertijd de 30 minuten overschrijdt, dan ligt de kans op noorderlicht boven de 70%.

In het geval van de X2.3 flare was deze tijd maar 8 minuten.

@Sander,

Je kon nog wel eens gelijk hebben voor wat de aankomst van de M6.6 betreft...(of hij moet vannacht nog komen!)

@all met een beta-gamma-delta configuratie kan er nog heel wat op ons afkomen! 

Link to comment
Share on other sites

Goede berekening Australis, de ETA is wel al overschreden maar t'is idd moeilijke situatie met de drie CME's en coronaal gat die onderweg elkaar mss al zijn tegengekomen. Zoals vaak komen ze altijd later aan dan voorspelt dus tzal rond middernacht zijn gok ik ;-)

Zeer interessant dat van de half-power, wist ik zelf ook nog niet :-D

Dus weeral dank voor de voorspelling ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.