Jump to content

Activiteit zonnevlekkengroep 1158


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Zonnevlekkengroep 1158 is de afgelopen 24h sterk gegroeid en ontplofte zopas met een M6 klasse zonnevlam. Gezien de centrale ligging van de zonnevlek is deze uitbarsting naar de Aarde gericht. Gezien het om een long duration flare gaat is er ook CME vrijgekomen.

Poollichtkansen zijn er vooralsnog niet voor België en Nederland gezien daar de flare nog net iets te zwak was maar je weet maar nooit natuurlijk ;-)

We houden de groep alvast goed in het oog voor verdere zware uitbarstingen!

Alles live op spaceweatherlive.com en poollicht.be

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Dat maakt mij nog niet eens zo uit. Het wordt toch eens tijd dat de zon eens wat meer actiever gaat worden want het was de laatste maanden veel te rustig.

Een M6.6 gisteren is een mooi begin! :)

Daarnet was er nog een C6.67.

Hopelijk zet deze zonnevlekkengroep door!

Link to comment
Share on other sites

En weer een C9.5, het gaat goed daar op 1158  :coolsmiley:

Edit: Op dit moment is de activiteit over een lange periode aan het stijgen. In ongeveer 50 minuten van B8.5 naar C7.5, en nog steeds groeiend.

Edit 2: Top lijkt bereikt te zijn op C8.4

Link to comment
Share on other sites

Long duration C-flares volgen elkaar alsmaar op, het zou zich beter iets rustiger houden om wat krachtiger te knallen maar dat zien we hopelijk nog. De vlek blijft voorlopig stabiel dus het kan nog steeds.

@Rens: M6.6 is al zeer lang geleden dat we dit nog zagen en dat kunnen we ook zeggen van deze vlek, het is hopelijk het begin van wat grotere en actievere vlekken

Update: vrij korte M2.28 flare

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Het wordt waarschijnlijk wel een stevige magnetische storm (M6.6) waarbij het magnetische veld naar het zuiden zal draaien. In de bijlage mijn berekening voor de aankomsttijd -Donderdag 17 Feb. 2011 14:18UT-.

(voor wat het waard is)

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Deze berekening is alleen redelijk nauwkeurig, als er geen andere cme's al onderweg zijn richting de aarde.

In dat geval wordt het heel moeilijk om de aankomsttijd te berekenen, wat nu het geval is.

Mijn tweede berekening komt uit op Donderdag 17 Feb. 06:45UT.  (nog ongunstig qua tijd)

Deze uitkomst lijkt mij de beste..

Wat ik wel 70% zeker denk te weten, is dat het veld naar het zuiden gaat draaien.

Link to comment
Share on other sites

Zal veel betekenen als de CME nog goed naar de Aarde was gericht, ik doe nog verder speurwerk hiervoor in de loop van de dag ;-). Het kan voor de Lage Landen wel een aanzienlijke poollichtkans opleveren, afhankelijk van de vele vele factoren.

Eindelijk nog eens een activiteit om u tegen te zeggen, lang geleden ;-)

Update: Stereo toont een zware CME die naar ons onderweg is ;-) zie afbeelding (nog geen LASCO beelden :s maar zal wel een full halo CME geweest zijn)

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat is lekker wakker worden met zo'n uitbarsting! :D

Zoals het weer nu is hier zou het dan ook moeten zijn als de CME aankomt. Bijna volledig onbewolkt, op wat sluierwolken na.

Ik ben benieuwd naar deze zonnevlekkengroep. Zo'n heerlijke X-flare smaakt natuurlijk naar meer!

Link to comment
Share on other sites

Laatste X-flare dateerde van 14 december 2006 (X1.5), het heeft dus iets meer dan 4 jaar geduurd voordat we zo'n event nog eens meemaakten...

Terug naar de huidige activiteit, hapert rond de C in de nasleep van de X-flare, hopelijk valt het niet geheel stil ;-).

De X-flare veroorzaakte eenR3 radio blackout en er komt een lichte protonenstorm op gang die nog onder het stormniveau zit (nieuwe flare's kunnen dit versterken). CME vertrokken aan iets van een 1000km/sec, aankomst ergens 'overmorgen'. Hopelijk kan Australis ons een beter tijdstip verschaffen ;-)

Kvraag me af of er een middle latitude auroral activity watch zou uitgebracht worden voor de 17de, iets in me zegt van wel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De activiteit is inmiddels langzaam gezakt naar een waarde van rond de B5. Dat lijkt me een prima waarde om een tijdje rond te bivakkeren om nieuwe energie te verzamelen voor eventuele nieuwe uitbarstingen.

Zou leuk zijn als zonnevlekkengroep 1158 nog meer grote uitbarstingen weet te produceren!

En het zou ook leuk zijn als er inderdaad na zo'n lange tijd weer eens een wat betere poollichtkans komt voor onze breedtegraden!

Update: Inmiddels heeft er weer een kleine uitbarsting plaatsgevonden, een C4.87.

Link to comment
Share on other sites

Het schokfront dat gisteren aankwam zou vermoedelijk toch al afkomstig zijn van de M6 flare van gisteren, duidelijkheid is er echter niet over. Indien dat het geval is gaat het om een snelle CME, als dat met de X2 ook zo is zullen misschien een vroege aankomst kunnen verwachten. Afwachten wat het wordt zeker?

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik waag het er weer op; aankomsttijd X2.30 (ongeveer) Vrijdagochtend 18 Feb. 03:53UT 2011.

Of er noorderlicht te zien zal zijn dat betwijfel ik, aangezien dat het halfpower point van de cme slechts 8 minuten geduurd heeft.

@Sander

'Het schokfront dat gisteren aankwam zou vermoedelijk toch al afkomstig zijn van de M6 flare van gisteren,  duidelijkheid is er echter niet over '

Zou er dan na de 'solarwind shock' geen hogere zonnewind snelheid aanwezig moeten zijn i.p.v. 400km/sec?     

Link to comment
Share on other sites

@Australis: er was een hogere snelheid gemeten maar idd veel zwakker dan dat je zou verwachten van een M6, hoewel het IMF wel fel reageerde (Bz even tot -20 en Bt tot 20). Het is zeker niet het coronaal gat gezien dat veel geleidelijker opkomt, zien wel wat er nog aankomt zeker?

De CME was idd ook niet superhelder, kvermoed dat de eerste impact goed zal zijn met kortstondige kans maar dat het snel over zal zijn. Wel kl*te dat de maan stoort... (Duitse fora maken al melding van Aurora kansen, ik houd het bij een auroral activity watch ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We moeten ons niet te snel druk maken over wat er mogelijk komen gaat. Eerst maar eens zien wat er over het algemeen over de aankomst van het schokfront van de uitbarsting verwacht wordt.

Inmiddels is er weer een C1.75 geproduceerd net, dus de zonneactiviteit blijft rustig doorgaan op weg naar hopelijk een nieuwe forse uitbarsting!

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het grootste geweld achter de rug is.

11158 is nog steeds heel actief, maar het sterke delta magnetische centrum lijkt behoorlijk te zijn afgenomen.

Ik heb  een aantal bijlage nodig om het te laten zien, dus ik moet dubbelposten ben ik bang.

Deze foto is van:

http://www.solen.info/solar/

Het laat 1158 zien in HMIB, magnetogram en HMII (zichtbaar licht).

Je ziet in het midden drie gebieden. twee links, in roze(negatief/zuid) en een in een blauw(positief) gebied.

Gedurende de groei van een zonnevlek willen veldlijnen van gelijke polariteit zich bundellen. Dus lijken elkaar aan te trekken. Een beetje onlogisch en ik kan het zo ook niet even uitleggen . Maar het heeft te maken met het feit dat zonnevlekken koelere plekken zijn waar je een sterke neer stroom krijgt in de convectiezone.

De eerste foto is van een paar uur voor de X2.2.

De rechter midden spot wil langs de andere twee naar de grote vlek helemaal boven rechts.

De tweede bijlage is dezelfde foto een paar uur na de X2. De blauwe spot is langs de twee roze, op die lijn vond ook de X2.2 plaats.

Zie bijvoorbeeld hier:

http://sdowww.lmsal.com/sdomedia/ssw/ssw_client/data/ssw_service_110214_180206_66803/www/ssw_cutout_20110215_013901_aia_171_S20W10_20110215_013900_m.mpg

1Mb Mpg

In mijn volgende bericht zie je 1158 nu, je zie dat de "blauwe spot" in middels bijna los is van de roze twee.

Het los rukken van die tegenovergestelde veldlijnen gaf denk ik die eruptie.

Dit lijkt mij het einde van de grote flares.

De erupties eerder (de M6.6 bijv.) kwamen van het gebiedtje links van de grote rechtse vlek die een paar vlekken van tegenovergestelde polariteiten links van zich had.

Dus kleinere delta gebieden kunnen toch mooie flares geven !

Ik ben benieuwd wat jullie van deze analyse vinden.

Ik ben ook maar een enthiousiast :)

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Deze vlek heeft een Beta-Gamma configuratie. De deltaconfiguratie is nog helemaal niet uitgegeven voor deze zonnevlekkengroep.

Het kan wel zo zijn dat de vlek die de X2.2 produceerde zichzelf hiermee heeft opgeblazen. Het kan zijn dat het grootste geweld dus achter de rug is of de zonnevlekkengroep nieuwe energie aan het verzamelen is.

We zitten momenteel weer in de C voor de tweede keer vlak achter elkaar dus ik heb er voorlopig nog wel goede hoop in dat de zonnevlekkengroep nieuwe energie aan het verzamelen is voor nieuwe eventuele forse uitbarstingen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Daarnet een C1.75 en zojuist een C3.06. Zou de zonnevlekkengroep zich weer aan het klaarmaken zijn voor een nieuwe forse uitbarsting?

Ik hoop het!

Link to comment
Share on other sites

NOAA is niet zaligmakend, ze laten nogal eens een steekje vallen.

Ik zeg ook niet dat de activiteit over is, maar denk wel dat er geen X flare te verwachten valt binnen kort.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.