Jump to content

Redelijke magnetisch veld condities van het halve conorale gat van 17-18 mei


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Dat conorale gat wat gisteren zou moeten aankomen half heeft nu toch nog voor wat leuke data gezorgt, een bz van -13.3, best lekker en leuk om te zien! De bt is ook best redelijk density maakte ook de zonnewindsnelheid maakte een kleine shock wave van 320 naar 400 km/s

Link to comment
Share on other sites

de wat positievere data is deels te wijten aan langdurige hogere densiteit, de speed zit enkel niet mee om kp hoog genoeg te doen komen maar dat geeft niet echt.

een schockwave? nee hoor is te klein ervoor, de data van 6h daarvoor was ook rond die hoogte dus schockwave niet, dat is pas zoiets van 400 naar 700 springen in één stuk ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou op kleine schaal kan het ook, heb het zelf gezien op Spaceweather.

Het is nog positiever dan vanochtend een max. bt al van 16.9, is best lekker.

De speed ja is alleen matig de bz noord-hoog. Maar het ziet er gewoon leuk uit misschien een goeie voorbode voor conoraal gat van 20 mei :coolsmiley:

zojuist wordt de bz wel weer zuidelijk

Ik merk ook op spacew is redelijk positief, op volgorde van hoog naar lage breedtegraad: staat er strong-possible-no activity, leuk gezicht

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

De voorspelling van de KP waarde gaan redelijk hoog maar de effectieve waarde blijft daar redelijk onder. Ook de snelheid stijgt redelijk. Mooi om te zien

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat is zo. Max. voorspelde kp van 5.33, nu is hij 5.00. Het magnetisch veld helaas stijgt op het moment dat de kp niks doet, nu alleen het magnetisch veld en de kp tegelijkertijd nog, deze dag had al een paar leuke data in petto, maar voor een tegelijkertijd magnetisch veld en kp misschien op 20 mei het geval? Hoop ik...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

mss blijft de snelheid wel redelijk hoog tot dat het volgende gat er aan komt. Zodoende dat het een

soort "boost" krijgt :o. op de beelden ziet het volgende conorale gat er redelijk groot uit maar dat wil niets zeggen zeker?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou als het goed gericht is naar ons wel, de kans bestaat wel dat het iets opleverd.

Je zult eerst op 20 mei naar de density en de epam moeten kijken, zie je dat die (goed)omhoog gaan dan levert het wat op. En na deze de resterende data dan.

Een epamgrafiek: 

De density is enkel de dichtheid van de zonnewind he, is gewoon te vinden op poollicht.be, maar nog effe wachten tot 20 mei en we zien het wel, de periode tussen nu en 20 mei lijkt me tekort voor een grote speeddaling, ik denk wel een kleine daling en een grote stijging erna, maarja we weten pas wat over het conorale gat wat het doet als de dichtheid van de zonnewind verhoogd is, dat is meestal de voorbode van een conoraal gat...vandaag ook bijv. de density ging naar 15 en daarna volgde de resterende data van dat conoraal gat wat ons half geraakt heeft...

En nog iets de rode lijn boven de 1.0E+04 dat wordt interressanter...

Link to comment
Share on other sites

opletten rens, het volgende coronale gat kan zich mengelen met het huidige en uiteindelijk niks opbrengen, zeker niet denken dat het elkaar kan versterken. Je moet dit vergelijken met een auto ongeval, een auto rijd met een snelheid van 600km/seconde en een tweed auto komt aanvliegen met een snelheid van 700km/seconde en botst met de tragere voorligger, wat je krijgt is een hoop brokstukken en dus weinig impact en dus niks of amper iets te zien op aarde. Dit is al zo geweest bij een paar CLE's dat ik van weet, dit kan hetzelfde gebeuren met het coronale gat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Denk je dat dat het geval is? Dat zou eigenlijk niet zo goed mogelijk zijn volgens mij.

Dat komt omdat de aankomst 20-21 mei is. Het is nu pas 18 mei, dit conorale gat van 16-17 mei was een dag langzamer maar het grote conorale gat kan nog nooit zijn aangekomen en zich gemengt hebben, de tijd ontkent jouw mening

Link to comment
Share on other sites

je snapt het niet helemaal rens, de storm is nu nog bezig, tegen dat het volgende gat hier is, dus binnen enkele dagen is de zonenwindsnelheid wellicht nog relatief hoog en dan is er die kans wel, als de snelheden van de gaten weinig met elkaar verschillen en de botsing minder groot is zal je dus wel nog iets krijgen

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oke sorry maar ik dacht toch echt dat ik iets anders in je vorige bericht zag staan.

Het is zo te zien aan de aankomsttijden dat er misschien nog een kleine botsing is.

Deze storm van vandaag is een beetje laat. Het had gisteren al moeten zijn, maar ja altijd nog wel leuke data geweest, nu maar wachten tot het 20 mei wordt...De kans is groot genoeg dat het conorale gat niet beschadigd wordt dus...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.