Jump to content

M1.0 - 7 augustus 2010


Guest Dreabe

Recommended Posts

Guest Dreabe

Tussen 8 uur en half 9 nederlandse tijd produceerde zonnevlek 1093 een M1.0 uitbarsting!

Wat kunnen we hier van gaan verwachten...?

1 ding is zeker: het langdurige zonneminimum is nu echt voorbij.  :)

Update: Het lijkt er op dat de CME niet direct richting aarde komt. De aankomst zal zijn op 9 of 10 augustus met mogelijk noorderlicht, maar geen zeer grote effecten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik had hem reeds gemeld in het oude topic hier :)

Dat lijkt mij ook omdat zonnevlekkengroep 1093 gisteren nog niet helemaal naar de aarde gericht stond. Het zal van de CME afhangen of die sterk genoeg is om bij ons ook noorderlicht te kunnen veroorzaken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreabe

Als de uitbarsting nu zou zijn geweest zou hij redelijk richting aarde staan. Maar helaas.

Ik verwacht niet dat een KP waarde van 5.5 mogelijk is vanwege de richting...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee de stand van de zonnevlekkengroep was gisteren nog te ongunstig. Het zou beter zijn als hij binnen 48 uur nog een M-flare produceert.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreabe

De kans op een M-flare is nu 25%.

Ik verwacht nog wel een M-flare of hoge C-flare in de komende 2 dagen van zonnevlekgroep 1093.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreabe

Heel eenvoudig: als ze zonnevlekgroep op de foto van de zon in het midden staat, is hij precies richting de aarde gericht. Het beeld wat je op dat plaatje ziet is namelijk gezien vanuit de aarde.

Zonnevlekken bewegen van links naar rechts over het plaatje simpelweg vanwege de draaiing van de zon om zijn as.

Zonnevlekgroep 1093 staat nu dus precies richting de aarde gericht en zal de komende dagen weer meer van de richting van de aarde afschuiven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ondertussen is de activiteit van zonnevlekkengroep 1093 afgenomen. Volgens poolllicht.be heeft de vlek nu nog maar een alpha configuratie dus dat wil zeggen dat na de M-flare die deze zonnevlekkengroep van de week gaf weleens de laatste flare van deze groep zou kunnen zijn geweest.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreabe

Zo te zien is de CME van de M1.0 flare zojuist gearriveerd. Noorderlicht in Nederland wordt niet verwacht.

Zonnewind snelheid en dichtheid stijgen, en het magnetische veld reageert. Lijkt zich nu zuidelijk te gaan richten. Voor de KP verwacht denk ik zelf een maximale waarde van 5...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.