Jump to content

Waterkansje op poollicht na CME's van 31 juli - 1 augustus


Recommended Posts

De gemiddelde breedtegraad krijgt een kansje op poollicht te zien na een reeks uitbarstingen op de zon van 31 juli / 1 augustus. In het nieuws kwam al onheilspellende berichten naar voor maar is wat overroepen :D

maar kom, korte samenvatting:

Activiteit komende 2-3 dagen neemt toe met een kleine kans op grote storm door de aankomst van de tweede CME van 1 augustus (de CME waar een grote filamentuitbarsting plaatsvond)

Kansen gemiddelde breedtegraad (in procent):

        Actief                        20/40/50

        Kleine stormcondities          05/20/25

        Zware-ernstige stormcondities  01/05/10

Link to comment
Share on other sites

Guest SpaceKris

Man man man wat een paniek in bepaalde media .... als je hen moet geloven gaan alle satellieten er aan en staat ons wat te wachten!

En zeggen dat men vele jaren moet studeren eer men zich 'journalist' mag noemen! hahaha  :idiot2:

Link to comment
Share on other sites

De sterkte van het IMF is al wat aan het afzwakken, ik verwacht dus geen verdere kans meer. Misschien dat het bij de andere CME met ETA 5 augustus iets betere condities geeft.

De NOAA verwacht alvast op 5 augustus meeste kans, met toch een 40% kans op kleine stormcondities.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De C3 flare is niet zo interessant, maar wat gaat die protuberantie doen? Ik vind het erg moeilijk om de aankomsttijd hiervan te berekenen, tot zover denk ik dat hij vanavond om 20:46z aankomt, en 6 uur later voor noorderlicht zou kunnen gaan zorgen. maar gezien de aankomsttijd, betwijfel ik of er überhaupt wel wat te zien is.

Hoe was de protuberantie eigenlijk gelokaliseerd?  oost-west of noord-zuid?

Link to comment
Share on other sites

NOAA schat de kansen alvast wel hoger in al twijfel ik er toch aan.

Protuberans was oost-west alsk de videobeelden mag geloven.

In het noordelijk deel van Duitsland werd er gisteren wel poollicht gezien ;-)

http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=7789&sid=ea5d48d4e5bf6963332869184a1c967a

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

oost-west, in dat geval is de magnetische koppeling ook nog eens minimaal.

We vertrouwen maar op de Yanken, ik heb zo mijn twijfels..

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat zijn een paar mooie foto's vanuit Duitsland! :)

Op het weerforum en de media worden er een aantal berichten getoond dat er vanavond en vannacht opnieuw kans op poollicht is. Het lijkt mij dat de kans op poollicht met de tweede weliswaar sterkere CME die in de nacht van 4 op 5 augustus ongeveer aankomt niet veel groter is dan de kans van afgelopen nacht.

En dan hebben we nog de bewolking. Er komen eerst onweersbuien vooral over zuidwest Nederland heen en daarna lijkt het wat te moeten gaan opklaren als de stroming van ZW naar NW gedraaid is.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

'Analysts believe a second CME is right behind it, due to arrive on August 5th. A second impact could re-energize the fading geomagnetic storm and spark a new round of Northern Lights.'

Ik heb het idee dat de tweede "CME" gisteren (4 Augustus) de aarde tussen 12:00 t/m 00:00z al genaderd is.

Wat denken jullie; komt er nog wat?

Link to comment
Share on other sites

Ik vrees er ook voor. Gisteren was al een tweede aankomst te zien waar de zonenwind en dichtheid op reageerde (enkel IMF niet). En ook, als het nog komt, dan heeft het wat te lang geduurt om nog iets deftigs te kunnen opleveren.

Op naar volgende, deftige en niet overroepen, uitbarsting

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Momenteel is er weer een uitbarsting aan de gang. De huidige waarde is alweer een C1.16. Hopelijk stijgt deze waarde nog wat verder.

Is het niet een beetje raar dat we niet weten of de zwakke veranderingen in de parameters eerder vandaag veroorzaakt werden door de tweede CME of de tweede CME nog moet komen?

Update: Het is een C1.38 geworden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja, er was wel wat van te zien maar het was niet duidelijk of het de tweede CME was. Dat was dus wel het geval en heeft de tweede CME veel minder effect gehad dan er verwacht werd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Hallo Rens,

In de IMF plot van gisteren, zie je dat het IMF 12 uur lang -5nT was.  Zeer waarschijnlijk was dit de passage van de tweede CME.

[verouderde bijlagen verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Ik kan je volgen Australis ;-)

De langdurige negatieve Bz waarde zorgde hiermee ook nog voor een KP6 terwijl de storm al aan het afzwakken was van de eerste CME. NOAA verwacht dat er ook niks meer komt.

Op naar volgende storm ;-)

PS.: de zon krijgt er weer zin in, weer wat meer vlekken op de schijf ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.