Jump to content

2 groepjes


Guest ilye

Recommended Posts

Guest ilye

SC24 wil dus toch nog starten...

Deze ochtend de telescoop buitengezet om het nieuwe kleine groepje op de ZO-rand te bekijken: 3 kleine vlekjes in een mooi fakkelveld. Ongeveer op het midden van de zon, in het noordelijk halfrond zag ik nog 1 klein vlekje met een vrij groot gebied er rond, misschien zal het snel weer weg zijn. Maar het zijn toch 2 zonnevlekkengroepen, dus het is weer de moeite om eens te kijken naar de zon... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Vandaag draait er een interessante regio in zicht, mogelijk met vormende zonnevlekjes. Momenteel is het hier nog bewolkt maar als ik de kans krijg ga ik de zon eens bekijken.

Om 10h nog geen vlekjes te zien...

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Goed nieuws: in het actief gebied zijn de eerste kleine vlekjes verschenen, en naar het schijnt is er centraal-noordelijk op de zon nog een tweede groep verschenen. 2 groepjes dus weer!

Zou het dan toch in gang schieten...

Edit: ik zag 5 vlekjes in 2 groepen. Hopelijk overleven ze langer dan 1 dag deze keer ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Ik ben niet zo'n opname-man maar als ik tijd heb en het vlekje blijft ontwikkelen ga ik ze es tekenen denk ik. Ondertussen reeds 10-15 vlekjes en momenteel is hij aan 't flaren, schijnt met h-alpha goed te zien te zijn!

Edit: voor de lol eens de camera achter het oculair gehangen. Niet veel op te zien maar het geeft een indruk van de grootte en wat je kan verwachten.

[oude bijlagen verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het zelf waarnemen stukken beter dan op plaatjes zien wat je zelf kunt zien door een telescoop met veel meer detail. Ok ik neem graag foto's maar kom :P ik zou uren door mn H-alpha kijker kunnen kijken om toch maar zoveel mogelijk te kunnen zien van details en nieuwe zaken die ik niet meteen zag.

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

De vlek is ondertussen snel aan het vervallen, zoals te zien op de soho-beeldjes. Toch is het mooi dat we weer eens een echte zonnevlekkengroep  voor bijna een week konden volgen, wat ondertussen toch bijna 2 jaar geleden zal zijn vermoed ik :)

Link to comment
Share on other sites

Guest jeanpierre

en; neeje... ben nu eenmaal niet zo goed in het annaliseren  van die Soho beelden.... :crazy2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Phill

Het hoekje dat naar ons toe roteert of het hoekje waarop we pas binnen een 25-tal dagen meer kunnen zien (als 't van ons weg roteert)  ;)

Link to comment
Share on other sites

Het hoekje dat naar ons toe roteerde. Het viel spijtig genoeg uiteen eens het in zicht was, geen vlekjes. De laatste dagen probeerde er wat te ontwikkelen centraal op de zon maar het was ook geen topper. Weinig nieuws dus!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.