Jump to content

Wie weet het nog? 15 mei 2005


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Vandaag een jaar precies geleden hadden we bijna poollicht gezien hadden.

Het was een M8-flare die de kp op 9 zette. Het was rond 07.00 actief. Het was toen zeer jammer dat we het gemist hadden...

Link to comment
Share on other sites

hmm ja die herinner ik me nog levendig, heb de flare meegemaakt en 's nachts opgebleven voor iets dat te laat aankwam :D

het was een prachtige long duration flare met en goede richting naar ons dus alles zat zowaar mee, de impacttijd ook die was voorzien rond 23h 's avonds maar veel te laat aangekomen wat echt balen was.

de zonnevlam kwam van regio 759 en bracht een lichte protonenstorm teweeg, de CME was zo goed als recht naar de aarde gericht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het tijdstip was gewoon doodzonde!

Voor een betere zullen we nog een jaartje of wat moeten wachten ;)

Maar het was bijna gelukt, 3 uur eerder zou goed geweest zijn... :'(

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Dat waren goeie tijden  ;). Ik herinner me nog iets in de verte, maar ik moet toegeven dat vooral de storm van 21 januari en die van begin september vorig jaar me het best bijgebleven zijn. Sindsdien is er niets echt opvallends meer geweest en is de rustperiode voor mij begonnen  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja helemaal waar. Sinds september 2005 zijn we de rustperiode ingegaan. We hebben al 2 maanden durige periodes rust gehad nu gaat de echte rustmaand komen. Normaal zouden we niet blij zijn met A en A0's maar nu juist wel mooi teken voor het minimum. In mei 2005 moest ik op 16 mei werkweek naar Ardennen. Dat de kp 9 was geweest en er een bijna-poollichtstorm was geweest zag ik dus pas op 20 mei! Toen baalde ik er natuurlijk zeer van!

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Oh man kan ik zeker geloven... Ik herinner me nu iets terug, was dat niet die keer dat de storm losbarstte toen de schemering weer net begon? Ik had toen opgestaan rond 4 uur, en toen ik om 12 uur na het werk (moest namelijk om 7h opstaan ) de data zag... zo spijtig.  :(

Maar dat kan ook weer een andere datum geweest zijn, m'n geheugen is niet zo goed blijkbaar. Dat ik zelfs die tijdstippen nog onthou en de datum niet...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Is niet erg hoor ;) Maar het zou best wel kunnen kloppen. De storm begon idd om ongeveer zo'n 4 uur maar de storm werd pas heftig genoeg rond 7 uur en dat was veel te laat natuurlijk, ondanks je geheugen niet zo goed is zou het wel kunnen kloppen wat je zegt, het was zeker spijtig dat het precies om 7 uur 9 zou zijn en de rest ook meewerkend, maar ja het is al meer gebeurt zoals deze 15 mei 2005 dat de data te vroeg of te laat zeer goed is...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou ik vind het niet om te lachen.

De Amerikanen liggen immers gunstiger dan ons, al gaat daar de komende 5000 jaar verandering in komen, maar heel soms maken wij nu ook al een stormpje mee maar deze was zekers net te laat...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Jaja klopt. 11 stuks terug was hij wel voor ons(januari 2005). Dit geeft ook aan waarom langdurige flares het beste voor ons zijn ;), die M8 van 0759 was te kort en te ongunstig tijdstip idd netzo als de 9 die erna kwamen...het is gewoon rustig afwachten als het wel een keer gunstig uitkomt voor ons i.p.v. die vorige 10 impulsen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das helemaal waar. Dit jaar waarschijnlijk geen stormen van dit soort van 15 mei 2005.

2007 misschien iets hoger maar het wordt weer op betere condities wachten t/m 2008

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.