Jump to content

Zonnevlekkengroepen 987 en 988


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Sinds gisteren is er een nieuwe zonnevlek 987 op de zon te bespeuren en vandaag nog een nieuwe (wordt wellicht 988), beide zonnevlekken zijn toch relatief groot wat de kans op enkele zonnevlammen (C klasse) doet stijgen. En jawel het zijn nog steeds SC23 vlekjes :P

Het wordt terug even plezant op de zon :D

Link to comment
Share on other sites

zjuist een eerste M flare!!

de zon is terug actief :P

Flare afkomstig van de nieuwe regio op de rand van de zon, ging gepaard met een CME als je de LASCO beelden bekijkt

welja, normaal zouden de SC23 vlekken moeten uitsterven en steeds meer SC24 vlekken op de zon komen. We hebben er slechts 1 gehad en meestal duurt het gemiddeld 8 maand voordat de nieuwe cyclus echt van start gaat. Daar er nu drie relatief grote zonnevlekken zijn sinds lange tijd en we nog geen enkele nieuwe SC24 vlek meer hebben gezien in maanden denk ik dit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Sjongejonge, flinke boem hoor :D In het minimum en nog zulke activiteit, waar moet dat nou toch naar toe zeg

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is wat rustiger nu, het zit in de B. Met 15,15 en 3 zonnevlekken en Beta-configuraties ziet het er nog niet zo heel slecht uit. Afwachten maar...

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Hopelijk komt er nog een uitbarsting, alles wijst erop dat als dat gebeurt, we noorderlicht kunnen verwachten. (Mits het minimaal een langdurige M5 flare is)

Het IMF zal dan zuidelijk gedraaid zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Mooi zo al is het gevoel voor uitbarstingen op dit moment slecht, kleine hoop heb ik op een opleving, A3-A6 is veelst te weinig!

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Eigenlijk had ik mij wat specifieker moeten uitdrukken; uitbarstingen van zonnevlekken groep 987 & 988 zijn interessant, 989 niet qua noorderlicht althans.

Ik verwacht eigenlijk nog wel wat van de 988.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De vlek neemt inderdaad wel weer toe in omvang. De activiteit houdt het op A4-B3 voorlopig en de kans op een M-flare is al afgenomen tot 10%. Misschien dan nog een onverwachte verrassing?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is ook nog niet hoger geweest dan Beta met 15 vlekken. 0989 komt ook niet veel verder dan Beta en van 0987/0988 is er tot nu toe nog niet veel soeps gebeurd

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.