Jump to content

Welkom in SC24 :D


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

De allereerste zonnevlek van de 24ste zonnecyclus is een feit! Na paar maal kleine tekenen op de magnetograms is er eindelijk de eerste visuele zonnevlek met omgekeerde polariteit op hoge breedtegraad. Een goed begin van het nieuwe jaar zo te zien ;) nu wachten tot alle oude SC23 vlekken verdwenen zijn.

De NOAA bestempeld het als zonnevlek 981:

New Region 981 (N30E22) is classified as a Cso beta sunspot group. This region is likely a new solar cycle sunspot group.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Prachtig, N30, klinkt goed :D

Wel goede timing precies aan het begin van 2008, wel leuk dat er dan ook nog wat knallers zijn rond de overschakeling

Link to comment
Share on other sites

zitten nog niet officieel in de SC24, het ging dus om de eerste zonnevlek met omgekeerde polariteit. Pas als het wolfgetal zn laagste pijl heeft bereikt is de SC24 echt van start gegaan. OF wanneer alle SC23 vlekken ook volledig verdwenen zijn. Gemiddeld kan dit dus nog 10 maand duren maar is verschillend van cyclus tot cyclus.

Ik vermoed dat het daarom ook het nummer 10981 kreeg, 10de jaar van de 23ste cyclus.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Alleen vreemd dat we al 11,5 jaar in cyclus 23 zitten, nou ja hopelijk is het toch wat korter dan 10 maanden dit keer want de cyclus loopt al uit

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja maar daar heeft het deze keer niks mee te maken! Maar het is alleen om aan te geven dat we al verder zijn dan 10 jaar. 0980 heeft weer 6 vlekken ondertussen en de C-flare was dus van die vlek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

twee maand verder en eigenlijk ni veel gebeurd. Geen SC24 vlekken meer gezien enkel nog klassieke SC23 vlekken en veel vlekkenloze dagen. Het echte minimum lijkt dan toch niet voorbij te zijn. Tijd dat de SC23 vlekken voorgoed verdwijnen en de SC24 vlekken talrijker worden, al vrees ik dat het nog enkele maanden lang zal duren ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Even voor de goede orde: de echte SC 24 is nog niet begonnen he? Sommigen zeggen van wel maar dat is een kwestie van goed begrijpen.

Link to comment
Share on other sites

het antwoord is ja en nee :D zeker weten we pas na nog een goede 4 maand dacht ik. Dit omdat we dan het afgegladde zonnevlekkengetal kennen en zo dan zien in welke maand het echte minimum zich bevond.

De grote verwarring was dat iedereen zei dat bij de verschijning van de eerste SC24 vlek ook de start betekende van de 24ste zonnecyclus, maar dat was niet correct. Pa s als we het afgegladde getal kennen zijn we zeker. Tevens zouden we dan ook wel eens wat meer SC24 vlekken mogen zien mocht SC24 begonnen zijn maar we zagen alleen nog maar SC23 vlekken aan bod komen wat toch ig wijst dat het minimum niet voorbij is en SC23 ook nog niet voorbij ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De vraag is dan: waar gaat dit toch naartoe? We zijn al bijna 1 jaar over tijd heen! Mei 1996 --> Mei 2007, nu al +10 maanden

Link to comment
Share on other sites

nope ;)

het punt waar het afgegladde zonnevlekkengetal het laagst is, is het effectieve zonneminimum en de start van de nieuwe cyclus (aangezien het erna in stijgende lijn gaat).

Het kan dus perfect dat tijdens SC23 een SC24 vlek zich tevoorschijn tovert (aan eind van de cyclus hé ;) ) maar het is niet omdat die vlek er is dat het dan ook de start is van de 24ste cyclus. Je bent pas zeker dat SC24 gestart is als er geen SC23 vlekken meer voorkomen en alleen maar SC24 vlekken tevoorschijn komen op de zon. Dus na die ene vlek enkel nog maar SC23 vlekken gezien, in principe zouden de SC24 vlekken steeds meer moeten toenemen en geen SC23 vlekken meer ontstaan.

Daarom ook dat ze zeggen dat de gemiddelde periode na het verschijnen van de eerste bipool (zonnevlek met omgekeerde polariteit op voldoende breedtegraad om een vlek van nieuwe cyclus te zijn) 8 maand duurt. Dit kan korter of langer zijn natuurlijk. Na het verschijnen van de eerste SC24 vlek is er nu al 2 maand verstreken, het kan zeker nog even duren.

Tevens, toen de zonnefysici samenzaten rond de voorspelling van SC24 gaf men maart aan als start van nieuwe cyclus, dat ergens in die maand de zonneactiviteit stilaan terug op gang zou komen met id dan vlekken van SC24, maar die hebben we nog te weinig gezien. Het was dan ook dat men de duur van de huidige cyclus, SC23 dus, langer zou duren dan 11 jaar (dat is het antwoord op uw vraag Rens ;) ).

en om nog duidelijker te zijn, de zonnvleknummers zijn niet lukraak: 100983 staat voor 10de jaar zonnecyclus 23 vlek nummer 983. De huidige zonnevlekken krijgen nog steeds die benaming, mocht SC24 begonnen zijn was de telling opnieuw begonnen. Ik weet dat spaceweather enzo gezegd hebben dat SC24 begonnen was maar de officiële instantie heeft dit niet medegedeeld, de instantie die de zonnevlekken nummert is de NOAA. Zij spraken enkel over een SC24 vlek, geen nieuwe cyclus (kan je even nagaan in het poollichtarchief op pl.be). Pas als er geen SC23 vlekken meer komen en SC24 vlekken er enkel nog zijn zal de telling vermoedelijk opnieuw beginnen, maar dat laat ik aan de noaa over :D

kweet dat ook oa nasa zei dat de twee cyclussen elkaar overlappen maar er kwam wat kritiek ook via de werkgroep zon op dat nieuws:

Het is NIET zo dat een nieuwe zonnecyclus begint op het moment dat er op

hoge zonnebreedte een zonnevlekkengroepje verschijnt met een omgekeerde

magnetische polariteit. Een nieuwe zonnecyclus begint per definitie op het

moment dat het(afgegladde) aantal zonnevlekken (het "Wolfgetal") minimaal

is. Het is de regel dat zo'n groepje op hoge breedte meestal tussen 10 en 20

maanden vóór dit minimum verschijnt. Je kan het verschijnen van zo'n groepje

vergelijken met weeën, en de start van de nieuwe cyclus als de eigenlijke

geboorte: Deze vallen dus meestal niet samen!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Op de site van Jan Janssens staat vandaag een interessante post warin staat dat het zonneminimum misschien ten vroegste in de tweede helft van 2008 zal vallen:

http://users.telenet.be/j.janssens/Index.html

Zoals ik al eerder heb gezegd vond ik het al eerder niet goed dat men zei dat SC24 begonnen was terwijl het diepste punt mss nog moet komen en dit ook omdat er te weinig SC24 vlekken reeds op de zon zijn gekomen (slechts 1) en de combinatie van nu de 3 SC23 groepen die we op de zon hebben gehad tegelijkertijd. Ik volg dus de post van deheer Johan ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik hanteer liever de bevindingen van de NOAA proffesionals.. (zie url van mijn bovenstaande posting)

Wel een mooi site van JJ bwt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Geduld wordt altijd beloond, dus met nog even wachten een steeds actievere cyclus en hoe langer het duurt het starten hoe actiever het wordt toch meestal...

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik denk dat we rustig kunnen zeggen dat cyclus 24 al is begonnen, en wel op het moment dat de eerste zonnevlek met een omgekeerde polariteit op de 30ste breedtegraad te zien was.

We zitten nu in een overgang periode waarbij er zo af en toe eens een vlek van de vorige cyclus voorbij komt.

Technische gezien is de nieuwe cyclus allang begonnen.

BTW; er komt alweer een zonnevlek met een omgekeerde polariteit op de 30ste breedtegraad voorbij, begint de cyclus nu dan echt? ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik wil er geen wellis nietus verhaal van maken, dat zou dit board alleen maar vervuilen.

Maar ik heb toch wel vertrouwen in organisaties zoals de NASA....

Mijn bron; zie het onderstaande url..

http://science.nasa.gov/headlines/y2008/10jan_solarcycle24.htm

Link to comment
Share on other sites

kweet wel ;) kwil ook ni ingaan tegen de nasa enzo ook hé

wat vast staat nu is dat het huidig gebied een zonnevlek in wording vermoedelijk is en wellicht nog genummerd wordt (men roept amateurs op om zoveel mogelijk te waarnemen). Het aantal SC24 kan stilaan beginnen toenemen en de nieuwe cyclus op gang brengen, het aantal SC23 vlekken is bijna zo goed als uitgestorven. De discussie van de start van de nieuwe cyclus is pas bevestigd binnen 4 maanden wanneer we effectief de maand zien waarin het afgegladde zonnevlekkengetal het laagst is geweest. Momenteel ligt dat rond oktober november vorig jaar.

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Ik heb vandaag dat actief gebiedje waargenomen. Het is toch echt een gebiedje waar een zonnevlek goed in de maak kan zijn. Het is goed mogelijk dat er straks een gaatje in komt :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Op het Calcium 8542 Angstrom plaatje is het al goed te zien, het is inderdaad nog geen zonnevlek maar een "plage".

Maar hij zit al wel in het bovenste gedeelte van de chromosfeer, waardoor het al redenlijk snel een vlek kan worden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.