Jump to content

De terugkeer van 978 - activiteit weer de hoogte in!


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Gisteren wat onverwachts een C flare op een blanco zon. De bron zat net achter het hoekje waar weldra oude regio 978 terug zal verschijnen. De zonnevlek heeft dus stand gehouden en kan dus voor wat grotere zonneactiviteit zorgen. Ik ben benieuwd hoe de vlek er uit ziet...

Twee C-flares tot nu toe waarvan 1 die dicht bij de M komt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Prachtig! Een oudejaarsdagflare van C8.3! Ben benieuwd! :D

Update 1: De activiteit gaat heel langzaam omhoog, 09.59: B5.14.

Update 2: Op naar de C: B9.58.(10.28)

Update 3: Piek van C1.26 om 10.58.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het was een long duration C1.26 ja. Er is nu nog B3.38 van over. Het gaat heel langzaam omlaag. Achter het stukje van 0980 wat al zichtbaar is lijkt hetgene te zitten wat aan het knallen is, letterlijk op de rand

Link to comment
Share on other sites

Ik ben van zondag a.s. tot de zondag erop in Kiruna, in het noorden van Zweden. Vergroot deze vlek mijn kans op het zien van een mooie aurora?

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Voorlopig is het nog maar een grote "plage".

Ook al zou er over een paar dagen een M klasse CME naar ons toe komen, dan zal de Bz waarde positief worden.

Alleen als er een X10 CME onze kant op komt, zouden we in zijn kielzog misschien kans op noordelicht kunnen hebben.

Maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren.

Al bij al is het -om het noorderlicht te bewonderen- niet zo'n interessante zonnevlek.

Maar er lijkt nog wat achter aan te komen..

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het lijkt alsof dat altijd gebeurd naar noord toe. Althans zo wek je wel de indruk. Het ziet er inderdaad ook niet zo interessant meer uit, A3.98 stelt niet zo veel voor, 0980 is ook nog maar een klein vlekje...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou ja, dan pakken we er een positief punt bij: op de farsideafbeelding van 2 januari 2008 staat een aardige large sunspot. Op de zonneafbeeldingen van vandaag is al iets te zien van een aardige vlek, hopelijk levert het wat leuks op.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

En het is positief dat er alweer een C8.3 uit is gekomen, nu hopen dat de opvolger nog wat leuks in petto heeft

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Vreemd, die vlek is toch al uitgestorven...

Er is nog wel wat te zien op de zonnebeelden maar geen vlekken meer te zien

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.