Jump to content

Actief coronaal gat op 20 november


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Ik zie het ja, bz onder de -10 en bt boven de 12, verwachte KP 4.33. Klinkt goed ;)

Update: KP 6 gehaald volgens Spaceweather/spacew

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De huidige spectaculaire cijfers zijn volgens mij te danken aan de A8 flare van 17 November. (04:31z)

Het coronale gat staat nog helemaal niet geo-effectief.

Bovendien neem de ion temperatuur af, terwijl de zonnewind snelheid niet toeneemt, een typisch geval voor een flare.

De 1MeV proton waarde is aan de hoge kant.

Link to comment
Share on other sites

ik geef je geheel gelijk, coronaal gat zou morgen pas aankomen dus ik dacht dat het vroeger aankwam maar een coronaal gat geeft meestal niet zo'n data dus kvond het al wat vreemd. de zonnewind ging idd niet omhoog wat anders wel het geval is bij coronaal gat.

Wel raar dat het door een A8 zou gebeurt zijn, of niet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Misschien, het KPverloop is wel normaal voor een coronaal gat. Eerst bij het begin KP 5-6 en dan de dag erna nog wat nagolven van KP 4

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Het is een beetje verwarrend allemaal want de CME kwam bijna gelijk met het coronale gat.

Maar ik weet zeker dat de verstoring van de flare kwam;

A) er is een SI van 11nT gedetecteerd.

B) het proton niveau ligt boven normaal.

C) een hoge kp dat veroorzaakt wordt door een coronaalgat ontstaat pas nadat de zonnewind een hoge snelheid heeft aangenomen met een IMF dat zuidelijk gedraaid is.

Tijdens de verstoring van gisteren want de kp al 6- terwijl de zonnewind snelheid maar 425 km p/sec was.

De zonnewind snelheid steeg op 20-11-2007 rond 20:27z.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.