Jump to content

Zonnevlek 960


Recommended Posts

toch nog een C9, je kan aan de hand van laatste 'grotere' flares dus ook merken dat de vlek niet meer het potentieel heeft om een M flare te gaan produceren (tenzij een lichte M flare). Laatste waren dus een C6 en C9, ik denk niet dat het vlekje nog meer in zijn mars heeft.

Update:

spacew bevestigd hetgeen is waargenomen:

Region 960 has shown substantial decay and reduced magnetic shear in it's central spot complex and is less apt to produce significant flare activity without new flux emergence.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Niet helemaal mee eens, de vlek krimpt niet in, van 37 naar 39 vlekken met de goede configuratie, C9.7 bewijst dat de vlek het nog kan, er is zeker wel kans op M-flares, zowel licht als zwaar, wat wel waar is: de kans is iets afgenomen, het nieuwsbericht ben ik het namelijk niet helemaal mee eens ;)

Spacew heeft het nog over een very slight chance for a isolated major flare, de 15% kans op X is dus nog aanwezig ;) En de 60% op M ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Koppig ben ik niet, achteruitgang, nauwelijks te zien op de zonnefoto's, is wel wat weliswaar maar niet veel, ik zie het er niet in, ik ben het pas met je eens helemaal als de configuratie en/of het aantal zonnevlekken terugloopt, zolang dat nog niet is, blijf ik zeggen iets kleinere kans dan de afgelopen dagen op flares maar nog niet heel klein, spacew zei ook iets wat hier op lijkt: a very slight chance for a X ;)

Minimumactiviteit zakt ook nog niet. A8-B2 nog steeds, blijft schommelen nu zo in de A9-B1.

Kan je ook eens verklaren wat Magn. precies betekent?

Link to comment
Share on other sites

dat was het gisteren al Rens, je wacht telkens op de officiële data dan te kijken naar de waarden op het moment zelf. En voor de tweede dag op rij gaat de vlek achteruit wat visueel duidelijk is.

In de tabel zijn nu twee classificaties opgenomen, de magnetische classificatie en de vlekclassificatie. Dat laatste is de Zürich/McIntosh-classificatie waarmee je meer kunt weten over de zonnevlekkengroep zelf.

Trouwens, leg de foto van gisteren en vandaag op elkaar, het valt op dat de penumbrae van de twee leidende vlekken is verkleint en het aantal volgvlekken sterk is afgenomen in aantal en daar ook amper meer penumbra meer in is vast te stellen. Wijst op een duidelijke achteruitgang. Dat is ook merkbaar in het magnetogram.

Let meer op de actuele data en lees de artikelen nog eens goed door, het kan van pas komen... Het artikel over de zonnevlekkengroepclassificatie verschijnt in juli op de site.

en om nog eens iets te zeggen, op een zeer betrouwbare bron is de magnetische classificatie ook al gedegradeerd: beta-gamma slechts. Goed voor C klasse zonnevlammen zoals we al hebben gezien

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Wat ik zie is: de grootte van de volgelingen is afgenomen, dat klopt, leidende niet op de zonnefoto van 16.00 vandaag, ik kan pas een goede uitspraak doen als het is geupdate, de activiteit zakt namelijk ook nog niet, waar staan de letters dan precies voor?

Als het aantal vlekken daalt dan moet het aantal vlekken dalen, (ze werden dus kleiner alleen!) terwijl het vandaag omhoog ging van 37 naar 39, dan kan er toch niks uitgestorven zijn? Of liegt het aantal vlekken op poollicht.be ofzo? Dus ze zouden alleen kleiner zijn geworden, ik vind dat er vaag gepraat wordt en erg tegenstrijdig met de data die op poollicht.be staat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We hadden het al over conclusies van gisteren/afgelopen nacht, ik vind het niet handig dat je ze er nu al bij hebt gezet want dat bezorgen de bezoekers (zoals ik) maar vraagtekens en er wordt ook heel anders gepraat dan de data aangeeft, beetje verwarrend allemaal, daarom wacht ik de data af.

De penumbra is op de uitbarstingenfilmpjes idd minder, klopt. Iets minder.

We wachten de details af voor we precies kunnen oordelen ;)

Ik heb wel een angstig gevoel dat 0960 zichzelf heeft opgeblazen met zijn topflare: M8.95.

Link to comment
Share on other sites

jammer dat ik het er al heb opgezet, ik ga zulke zaken niet plannen, pl.be onderging afgelopen weken grondige interne veranderingen en dat is er visueel bijgekomen en die zaken zijn nu eenmaal meteen zichtbaar, mocht het allemaal zo eenvoudig zijn hé Rens.

Zoals verwacht: Beta Gamma.

en zoals ik daarjuist ook aangaf: Otherwise, there is little of significance on the visible disk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Jaja, ik spreek alleen over de handigheid, de update komt over enkele momenten ;) Schommelend rond de B1 is de activiteit ;)

Update:

40% kans op een M-flare en 10% kans op een X-flare. Doei 0960, 0960 heeft zich opgeblazen met de M8.95, dan gaat het juist mis, zoals nu is gebleken, 0956 is weer op weg om terug te keren, het was even flink genieten de M-flares.

In het poollicht.be archief is de C9.7 rood op M1.0 aangegeven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik heb ook al gezegd: doei 0960, de minimumactiviteit daalt nog niet, we zullen zien wat het wordt...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

Volgens mij heeft de vlek zich nu volledig opgeblazen. Dit was waarschijnlijk zijn laatste grote stuiptrekking. De activiteit zat al erg snel terug aan A5.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is nog verwonderlijk dat hij nog een M1.01 produceerde, een afscheidsflare, verder nog een C-flare vandaag, de vlek blijft nog wat doorsputteren al stelt het niet veel meer voor, A2-A4 actueel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.