Jump to content

Zonnevlek 960


Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Guest bigboy

Dit is trouwens een mooi geval van een homologe flare, dit is een flare van gelijkmatige sterkte die met een zeer regelmatig interval zich opnieuw voordoet.

Voor zover de recentste flare de magnetische configuratie in NOAA 0960 niet te veel veranderd heeft, zou de volgende M-flare zich rond 14:00UT +/-2h kunnen voordoen.

Loos alarm dus. Je kon de nattigheid al voelen toen die M1-flare rond de middag verscheen ("veel te vroeg").

Gezien de magnetische complexiteit van NOAA 0960 blijft de kans op een nieuwe krachtige flare wel bestaan natuurlijk. Alleen zal die niet meer klokvast verschijnen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

0960 S07E62   178  0480 Fkc  16   12 Beta-Gamma-Delta

FKC, een zeer aktieve zonnevlek!

De NOAA ar 0960 ligt in een negatief gepolariseerd magneetveld, en de B hoek is ongunstig.

We zullen mooie uitbarstingen zien, die voorlopig niet in staat zijn (of misschien helemaal niet)  om ons van het schitterende noorderlicht te voorzien!

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Even wat minder negatief: hij zit pas rond E60, dat is nog veel te vroeg idd, maar wel een M7.03 en een M4.59 die eruit knalden en voor die M7.03 een M2.4. Geweldig dit! :D

Update: om 11.28 knalde er weer een C5.39 los :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zou handig zijn als het zich nog een week doorzet, dan is de vlek in de buurt van het midden en wordt het interresant voor ons, eerst kijken naar de uitbarstingen verlopig...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zeker, het is ook nog niet de tijd voor wanneer het interessant wordt, nog een klein weekje geduld, nu is de activiteit nog steeds rond de B1.

Link to comment
Share on other sites

De eerste CME is gedectecteerd  in Lasco na de snelle M8.95 flare.

Ik dacht al dat er grote uitbarsting zou volgen na de urenlange stilte, we zitten stillaan dicht tegen de X. Op het magnetogram is de zonnevlek erg groot. Volgens het activiteitenrapport groeit de groep nog wat met enkele zonnevlekken, positief dus maar laten we ook hopen dat het zo blijft.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik zit wel letterlijk in de vakantiesfeer. Ik volg de komende week de zonneactiviteit vanuit Polen, ondertussen is de zon weer goed bezig geweest: M8.95, dat zit nog steeds in de stijgende lijn en het is wel logisch dat er wat meer tussenruimte tussenzit, maar nog steeds een mooie 23 vlekken en de hele mooie configuratie, dit blijft zeer spannend! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Weer lekker onrustig inderdaad, dit wordt spannend! ;)

En daar ging ie weer naar B5.51

Link to comment
Share on other sites

There is some decay in area of the central and trailing spots of this region, however it remains a complex beta gamma delta magnetic classification.

Iets minder goed nieuws maar het blijft nog steeds een complex gebied.

de vlek is nu iets te rustig, hopelijk verzamelt hij terug kracht voor een komende uitbarsting

alvast ook dank aan australis voro de deskundige uitleg ;)

Link to comment
Share on other sites

naar mijn gevoel heeft de vlek niet zoveel sterkte meer, slechts lmage flares, laatste een C6.61. In laatste rapport zei men dat er lichte achteruitgang was.

okee even een update:

Het is uit tis gedaan het is over... de zonnevlek splitst zich in twee en betekend de eerste tekenen van het uit elkaar vallen van de vlek om dan te verkleinen en in het niets te verdwijnen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Splitsing oke, krachtig daar durf ik niks over te zeggen, kracht is nog steeds hetzelfde, een vlek in twee groepen heeft ook weleens leuke dingen opgeleverd, het blijft dus hopen en kijken naar het aantal vlekken en de configuratie ;)

Update: NOAA is iets voorzichtiger geworden: 60% kans op M en 15% kans op X. Behoorlijke kans op M nog een een kleine op X(15%), we wachten het af, er zijn geen zonnevlekken afgevallen en de configuratie is goed, negatief en positief nieuws! ;)

Link to comment
Share on other sites

rens, soms moet je verder kijken dan je neus lang is ;) e vlek is gesplitst en het aantal vlekken mindert snel als je  de soho beelden vergelijkt met deze van de voorbije dagen.

Bij de C6 lichtte het rechtergedeelte ook op ja omdat ze nog wat verbonden zijn maar de splitsing zich wel verderzet.

Akkoord het heeft nog de beta gamma delta configuratie maar wil niet zeggen dat enkel vandaaruitgaande M klasse zonnevlammen kunnen ontstaan, en als die er zouden zijn weet je zo dat het impulsieve flare zal zijn, daarbovenop zal het dan de steeds zwakker wordende delta structuur gewoon wegvegen en is het ook gedaan met de pret. De magnetische veldklasse is ook al van F naar E gegaan (F is een bipolaire groep met penumbra aan de vlekken van beide polen en met een lengte van meer dan 15 heliografische graden, H is een bipolaire groep met penumbra aan de vlekken van beide polen en met een lengte van tussen 10 en 15 heliografische graden).

Link to comment
Share on other sites

Ik sluit me aan bij Lode en dank voor de reactie ;)

Wat ik nog even wilde toevoegen is dat er meer is dan de beta gamma delta klasse, op poollicht.be heb ik dat er nu bijgezet zodat je dan een beter beeld zult kunnen vormen. Er is nog een klasse waar Australis al over sprak die bestaat uit drie letters die de zonnevlekkengroep beschrijft, zo kan je meteen weten hoe de vlek evolueert. Ik schrijf er nog een artikel over met de volledige omschrijvingen van de 60 klasses.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.