Jump to content

Een stormdag door een coronaal gat


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Gaat lekker vandaag met de magnetisch veld condities, 6.00 als waargenomen KP, andere leuke data is ook voorbij gekomen...

Link to comment
Share on other sites

eenvoudig te verklaren waarom de KP tot 6 ging, eerst zagen we de effecten van een CME van de filamentuitbarsting paar dagen terug meteen gevolgd door de aankomst van het coronaal gat, dan krijg je soms wel eens van deze situaties

PS.: Plalert verzond blijkbaar geen mail, de bug zou moeten opgelost zijn, excuses voor het eventuele ongemak

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Tot hoe hoog is de poollichtkans dan geweest? Er zijn de laatste tijd nog weleens CME's en coronale gaten, een grote in dit geval, dus leuke grafieken en waardes komen we deze periode meer tegen ;)

Link to comment
Share on other sites

srr voor de dubbelpost ;) kleine poollichtkans deze nacht en komende dag.

door de CME van 19 mei die aankwam en de aankomst van het coronale gat zijn er kleine tot grote stormen mogelijk en er zou ook nog kleine CME aankomen van de CME van 22 mei en deze van vandaag die de activiteit wat kunnen stimuleren. Info staat ook in het activiteitenrapport.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Op 27 Mei, 11:30z komt het schokfront van de B5 CME op de aarde aan.

De K index zal rond 16:30z weer wat omhoog gaan.

Aurora verwacht ik niet, want de CME is te klein en de timing zeer ongunstig.

 

Link to comment
Share on other sites

voor ik ging slapen zag het er nog goed uit, nu niet meer en verwacht ik ook niks meer. De laatste CME's gaan idd te zwak zijn (die van gisteren 526km/sec werd gezegd). De Bz gaat nu ook weer rond 0 schommelen ipv gisteren nog richting -8 waardoor KP mooi naar 6 ging. toch nog tof zo beke hogere activiteit

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

off topic;  hoofdfase B5 cme is vandaag (Zondag) om 16:14z aangekomen...ik zat er dus een dik kwartier naast ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.