Jump to content

Tips voor poollicht reis Tromsø?


Maurice

Recommended Posts

Samen met een vriend van mij wil ik dit seizoen nog naar Tromsø  (Noorwegen) reizen om het poollicht te zien. Idee is om een lastminute te pakken richting Noorwegen op het moment dat de kans op poollicht groot is. Iemand tips om dit goed in de gaten te houden en/of ervaring met poollicht jacht in Tromsø?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Maurice,

Allereerst zal een last minute naar Tromsø niet echt makkelijk zijn, je moet in Noorwegen namelijk overstappen op een binnenlandse vlucht. Op zich is er behoorlijk wat te doen dus vervelen hoeven jullie je niet maar hou er rekening mee dat Tromsø ook een toeristische studentenstad is. Een leuk tripje kost op zijn minst 125 euro per persoon en dat het zich Noorderlicht stad noemt geeft al aan dat het uitgebuit wordt. Zelf ben ik niet van mening dat dit de ultieme noorderlicht plaats is maar dat je het noorderlicht er ziet is vrij zeker.

Belangrijke dingen om in acht te nemen wanneer je een last minute wilt boeken, allereerst deze site, hoge drukgebied boven Tromso (licht of onbewolkt), aardgericht coronaal gat (tussen 2 tot 4 dagen erna zichtbaar noorderlicht)

De georganiseerde noorderlicht trip vanuit Tromsø is vrij duur (125 euro p.p.), zie je het noorderlicht niet dan mag je de volgende dag voor de helft van het geld mee.

Tromsø is een stad en dat geeft natuurlijk lichtvervuiling alhoewel het noorderlicht vanaf de kade vrij goed te zien is, wil je meer als alleen het noorderlicht dan is dit de ultieme plaats om te bezoeken. Je kunt er met husky's op pad, sneeuwscooteren, walvissen spotten, noorderlicht zien, leuke cafe's en restaurants en bovendien zijn er bezienswaardigheden en musea die je dient te hebben gezien als je er bent. Gaat het enkel en alleen om het noorderlicht dan is een andere plaats een beter idee.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Bij mijn bezoek aan tromso kreeg ik van een local nog een waardevolle tip: op de website www.storm.no kun je rechtsboven op “Nordlys “ zoeken. Hie zie je voor de komende 3 uur de actuele noorderlicht voorspelling ( en google vertaalt voor je). Als hier staat dat er noorderlicht komt, komt het. Bij mijn volgende bezoek aan Tromso zal ik dan ook elke 3uur dit bericht checken ( ook snachts).

wij hebben nu 3 dagen dag en nacht vanuit een gehuurde auto op de uitkijk gestaan, en uiteindelijk in een restaurant zagen we op de forecst dat het noorderlicht er direct zou komen, dat was ook zo. Helaas heb ik het daardoor alleen vanuit de straten van tromso mogen aanschouwen, maar het was wel fantastisch en smaakt naar meer.

check voordat je weggaat of het wel helder weer is, al is de magnetische storm nog zo groot, met bewolkt weer ga je het niet zien...

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.