Jump to content

Actief Gebied op komst?


Ferdie

Recommended Posts

Ik heb de link naar het gifje van Lasco 2 hieronder gekopieerd, hopelijk werkt dat. Laatste stukje van de gif (18 oktober) links achter flink wat activiteit. op 17 oktober ook al een beetje maar die van vandaag is wel Huge. Hij zal waarschijnlijk niet geclassificeerd zijn, omdat hij nog net aan de achterzijde zit, maar naar mijn idee lijkt het wel een x-flare.

Zou dat te maken kunnen hebben met de stand van Mercurius en Venus?

current_c3small.gif

Oeps nu zie ik dat er in het Engelse gedeelte al een topic over bestaat.

https://www.spaceweatherlive.com/en/news/view/313/20171018-double-far-side-eruption#_ga=2.47473507.578551700.1508344754-1790144154.1500360346

Link to comment
Share on other sites

Er zijn helaas geen beelden van STEREO Ahead die het hele verhaal vertellen maar het gebeurde bij de restanten van oud zonnevlekkengebied 2673. Het lijkt op een filament eruptie (CME 1) die gevolgd werd door mogelijk een flare (CME 2) maar dit is grotendeels speculatie van mij. Uiteraard hebben de twee planeten die jij noemt niks te maken met activiteit van de Zon.

Link to comment
Share on other sites

De Type II en IV radio emissions (de term ''sweeps'' word soms ook gebruikt) hebben inderdaad te maken met deze uitbarsting(en)

De eruptie produceerde een schok in de corona (de atmosfeer van de Zon) en deze schokgolf bereikte het aardegerichte deel van de Zon. Ik heb een animatie bijgevoegd waar je deze schokgolf kan zien als je goed kijkt.

18-10-2017.gif

Deze schokgolf is waar te nemen als een kenmerkend soort ruis in een bepaald radio frequentie gebied en zijn zeer goede indicatoren dat er een mogelijk eruptieve gebeurtenis heeft plaats gevonden op de Zon. Om het verhaal compleet te maken: z'n schokgolf accelereert electronen die bepaalde radio golven beginnen te produceren en die kunnen we oppikken.

Link to comment
Share on other sites

Oké begint nu wel wat spannender te worden. Merk nu dat als het rustiger met zonnevlekken is, de zon "coronal holes", zij het gering, kans bieden op Noorderlicht bij ons. Nu de achterzijde onrustig begint te worden en langzamerhand "in zicht" komt. Met een m1. 1 flare de deur binnen komt vallen. Waarschijnlijk ben ik weer te optimistisch en wil ik te graag dat we weer een mooi spektakel te zien krijgen. Mooi dat het gifje wat ik geplaatst heb recent blijft. 

www.spaceweatherlive.com/en/news/view/315/20171021-m11-solar-flare-from-behind-the-east-limb

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.