Jump to content

CME farside alert


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

toen ik zopas de zonnedata even controleerde merkte ik iets opmerkzaams op op de LASCO beelden, een CME op de farside van de zon, aan de westelijke kant. Het is een relatief grote CME dus wie weet huuist er een actief vlekje die onze richting uitkomt.

De CME is alvast niet naar de aarde gericht.

als we er dan de farside bijhalen:

weten we het meteen :P het zijn kanjers! twee grote vlekken en wat een activiteit

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Weet je wat ik denk: dat zou zonnevlekkengroep 0865 best kunnen zijn! :)(de beste zonnevlekkengroep van 2006 tot nu toe)

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

Wel wat activiteit op de farside van de Zon dus :)

het zou inderdaad 0865 kunnen zijn volgens mij. Toch wel redelijk wat activiteit de laatste tijd op de Zon, we mogen toch niet klagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee zeker niet. Sinds maart is het best redelijk voor het minimum, hopen dat de vlek snel om de hoek verschijnt!

Link to comment
Share on other sites

die zonnevlek is het alvast niet christophe anagezien die aan het inkrimpen was en geen gevaar meer kon vormen en tevens op de voorbije dagen niet te zien was op de farside images. Door de explosieve kant en de grootte ervan lijkt dit meer op een nieuwe vlek maar die kan ook snel uitdoven zodat we weer niks gezien gaan hebben

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dus het is een andere vlek denk je? Nou ik denk van deze vlek dat hij een rondje maakt met een beetje activiteit zoals 0865 als het aardig meezit en daarna weer uitsterft. Dat is immers normaal voor het zonneminimum

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja maar toch heel soms de eerste. En ik hoop dat zeker wel. Ben zeer benieuwd wat de vlek voor stelt. De zonnefoto's nog maar even in de gaten houden om te kijken of er soms nog meer zo'n uitsteeksel van de zon af komt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das negatief. Altijd hopen op het beste joh ;). Ik geloof er wel inderdaad niet in dat het wel nuttigs gaat opleveren die nieuwe vlek. We zien het wel in de grafiek van de zonnevlammen over 2 dagen...

20 april: Zeg wordt er vandaag weer een CME veroorzaakt ik zie nu op de zonnefoto's aan de rechterkant een aardig vlam(metje) eruit komen en aan de linkerkant nog een klein(e) vlam(metje)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee dat is ook normaal in het minimum, m'n gevoel zegt dat dit wel goeie zonnevlekken voor het minimum kunnen worden (netzo als groep 0865 was) en een super nihile kans op iets grotere vlekken, ik geloof gewoon dat best wel waar een leuk gezicht(je) wordt...

21 april: Er vliegt nu (zonfoto's) 11.30 best wel weer een aardige vlam van de zon af, het lijkt dat er een vlek zit met activiteit

Link to comment
Share on other sites

links komt er nieuwe vlek inderdaad, maar even terugkeren op uw antwoord hierboven.

Grote zonnevlekken in het minimum zijn mss niet zo zeldzaam, voorwaarde is natuurlijk dat er maar één vlek aanwezig is op de schijf zodat de zon haar energie in één kan steken ipv in meerdere

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Daar was groep 0808 een zeer extreem goed voorbeeld van. En die vlek is 0865, dat geeft het zonnevlekkenrapport aan, hij sterfde dus niet uit het was de stilte voor de storm die vlek, daarnet kwam er een begin-uitbarsting van: C2.68, opnieuw voegt groep 0865 zich in de top 25 beste zonnevlammen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.