Jump to content

Poollichtkans 8-9 september 2017


Recommended Posts

On 8-9-2017 at 8:45 AM, Ferdie said:

Nu Zijn er toch vast wel mensen die helemaal wild worden?

Ik schiet met mijn telefoon vannacht wat foto's, ondanks dat ik vreselijk baal dat het overal in Nederland zo bewolkt is. Als die C flares en dergelijke moeten toch wel wat gaan doen, toch?

Je wilt zo graag dat je het noorderlicht ziet dat je je inbeeld dat je het ziet, maar ik meende werkelijk dat op sommige plekken de wolken rood/oranje gekleurd waren en dat was niet door weerkaatsende straatlantaarns. Ook was het veel lichter dan normaal om half 1 snachts, ondanks de maan (die ook achter de wolken zat).

Nog vreemder, ik had nog 20% stroom in mijn telefoon en ineens viel die uit.

Lees ik vanmorgen dat we later in de nacht G4 hadden, Kp max. bijna 9.

 

Hoi Ferdie,

Je schrijft hier, Ik schiet met mijn telefoon vannacht wat foto's. Ik zou graag willen weten hoe je dit doet, ik weet wel dat er sinds kort apps zijn die fotografie met de telefoon in "minder licht" situaties mogelijk maakt maar noorderlicht fotografie is een verhaaltje apart. Ikzelf heb getest met de Canon G7X MkII (compact camera) maar zelfs deze laat nog te wensen over. Als je wilt kan ik je wel benaderen en wat meer uitleg geven omtrent Noorderlicht fotografie, eventueel wil ik wel een topic schrijven over dit. Graag hoor ik van je.

M.V.G.

Ed

Link to comment
Share on other sites

Ah Ed, dankjewel. Ik zie ook filmpjes voorbij komen, gemaakt met smartphone, dan moet het toch minstens gaan lukken met foto's dacht ik zo. 

Ik had geen zin om die paar gaatjes in de bewolking mezelf uit te gaan dossen met nikon d750 + nikon 14 - 85 2.8-4. En zeiss t* planar 85 mm. 1.4. En zwaar Manfrotto statief. 

Ik heb mezelf half jaar geleden getrakteerd op Huawei p9 met 2 Leica lenses (zww en kleur gescheiden). In te stellen van 25 tot 3200 Asa (ziet er echt niet meer uit) en sluitertijd tot 30 sec. Witbalans handmatig in te stellen en af kun je op mf zetten (oneindig) 

Alleen ideale sluitertijd, wb, iso waarde heb ik nog niet gevonden. 

Wel ontzettend balen van het weer, gisternacht weer. Word je gewoon  sjaggie van. 

Link to comment
Share on other sites

On 13-9-2017 at 8:03 PM, Ferdie said:

Ah Ed, dankjewel. Ik zie ook filmpjes voorbij komen, gemaakt met smartphone, dan moet het toch minstens gaan lukken met foto's dacht ik zo. 

Ik had geen zin om die paar gaatjes in de bewolking mezelf uit te gaan dossen met nikon d750 + nikon 14 - 85 2.8-4. En zeiss t* planar 85 mm. 1.4. En zwaar Manfrotto statief. 

Ik heb mezelf half jaar geleden getrakteerd op Huawei p9 met 2 Leica lenses (zww en kleur gescheiden). In te stellen van 25 tot 3200 Asa (ziet er echt niet meer uit) en sluitertijd tot 30 sec. Witbalans handmatig in te stellen en af kun je op mf zetten (oneindig) 

Alleen ideale sluitertijd, wb, iso waarde heb ik nog niet gevonden. 

Wel ontzettend balen van het weer, gisternacht weer. Word je gewoon  sjaggie van. 

Hoi Ferdie,

Ik heb nog nooit foto's gezien van noorderlicht gemaakt met een smartphone, laat staan filmpjes. Er zijn slechts enkele camera's die dit kunnen filmen waarvan Canon er 1 heeft en Sony is er met de A7s. Dit is een 12,2 megapixel full frame systeemcamera. Hieronder staat een filmpje die ik gemaakt heb met deze camera. (Sony A7sII)

Fotografie is ook nagenoeg onmogelijk met een smartphone, tegenwoordig zal er wel wat groens te zien zijn op de beelden, smartphones gaan ook vooruit, maar je zult ontzettend lang moeten belichten en 30 seconden zal niet volstaan. Dit heeft alles te maken met het formaat van de beeldsensor en de hoeveelheid lichtreceptoren die erop zitten, ze zijn gewoon te klein om voldoende licht te vangen. Om dit duidelijk te maken plak ik even wat van internet want anders ben ik te lang aan het schrijven.

Wat is een beeldsensor?

Een beeldsensor in een fotocamera is een chip met lichtgevoelig materiaal. Dit materiaal bestaat uit kleine lichtdiodes, ook wel lichtreceptoren of genoemd. Hoeveel dit er precies zijn wordt aangeduid met het aantal megapixel dat een camera heeft.

Meer pixels betekent foto's in een hogere resolutie met meer detailscherpte en grotere fotobestanden. Grotere sensoren in combinatie met veel megapixels (meer dan 20) stellen ook hogere eisen aan het gebruikte objectief en aan de vaardigheid van de fotograaf. Bij fotocamera's met meer dan 30 megapixels dient de fotograaf rekening te houden met onscherpte die kan ontstaan door cameratrilling. Flitslicht geeft hier vaak een oplossing.

 

Pixelgrootte

Pixelgrootte zegt ook iets over de lichtgevoeligheid van de beeldsensor. Grotere pixels hebben immers meer capaciteit om licht op te nemen. Veel pixels op een kleine beeldsensor hebben dus een dubbel negatief effect op de beeldkwaliteit. Dit maakt de meeste compactcamera's ongeschikt voor fotografie bij weinig bestaand licht. Grotere sensoren met minder pixels zijn daarentegen meer geschikt voor deze situaties.

Hieronder een schematische afbeelding waarop (overdreven) pixels te zien zijn. Een camera met 12 megapixels heeft 12 miljoen beeldpixels die gelijkmatig verdeeld op de sensor zitten. Je kunt duidelijk zien dat wanneer dezelfde hoeveelheid pixels over een veel kleinere sensor verdeeld moeten worden de pixels respectievelijk kleiner worden. Kleinere pixels kunnen minder licht opnemen wat zal resulteren in slechtere prestaties bij weinig licht.

getimage.ashx?imageid=%7Ba0edf292-cd64-4

Zelf fotografeer ik met 2 Canon camera's, allebei full frame, wat staat voor een sensor die net zo groot is als een kleinbeeld negatief van vroeger.

Ik heb de Canon 6D 18 megapixel en de Canon 5 DsR 50 megapixel.

Uit het bovenstaande verhaal begrijp je dus ook dat alhoewel de 6D de goedkopere camera is deze toch geschikter is voor het fotograferen van het noorderlicht, gewoonweg omdat er minder lichtreceptoren op de beeldsensor geplakt zijn en deze sensor dus gevoeliger is voor licht, daarmee ook sneller. De Huawei smartphone is voor dit soort fotografie ongeschikt. 

Om nu op je vraag te komen wat voor instelling je moet gebruiken? Probeer op je Nikon eens 3000 ISO/F2.8 lensopening en een sluitertijd van een seconde of 10. Vandaar uit kun je gaan spelen met de waardes. Hieronder nog een fotootje van mijn 6D.

420A1421.jpg

Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.

Groetjes Ed

Link to comment
Share on other sites

Het zou vast mogelijk zijn!

Deze Youtube video gemaakt met deze camera. Deze heeft een sensor formaat van 1/2,3 inches (F/2.0 14mp) terwijl de aangegeven Huawei P9 een 1/2.9 inches formaat sensor heeft (F/2.2 12mp). Als je dus je telefoon op een statief zou zetten, sluitertijd richting de 20 seconden, ISO richting de 3200 zet zou je mogelijk wel iets kunnen zien. Maar goed nu komt het volgende. De lens. Nu lijkt mij de lens van de Ricoh theta wel iets beter als die van de huawei. Probeer maar eens met een luxere groothoek lens en de kitlens op 18mm het verschil te zien. Deze is enorm. Helaas zelf ook ondervonden de eerste keer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.