Jump to content

Poollichtkans 8-9 september 2017


Recommended Posts

post-94-0-70075000-1390048510.jpg.1dea9d814737167694da3a42a8dd1e3a.jpg

Samenvatting zonneactiviteit

Deze namiddag barste zonnevlekkengroep 2673 diverse malen uit met een X2, X9.3 en enkele kleine M-klasse uitbarstingen. Bij de X9.3 kwam ook een coronale massa uitstoot vrij welke gedeeltelijk Aardgericht is en een potentiële poollichtkans kan opleveren. Meer informatie in het zonneactiviteit topic:

Bespreking Coronale Massa Uitstoot (CME)

image1.GIF

Nu de LASCO beelden binnen zijn is het mogelijk om dieper te kijken naar de verspreiding van de CME die hierbij vrijkwam. Op basis van de beelden is de grootset bulk weg van de Aarde gericht en is er enkel een zwakker deel van de CME die naar ons gericht is. We spreken in dit geval van een asymmetrische volledige halo CME.

20170906_140300_2.0_anim.tim-den.gif

De bulk van de CME vertrok vrij snel van de Zon met een geschatte snelheid van 1800km/sec, naarmate deze door het zonnestelsel voortbeweegt zal deze aanzienlijk vertragen en bij aankomst op Aarde nog een snelheid hebben boven de 500km/sec. Gezien het om een zwakker deel gaat die vermoedelijk sterker zal vertragen, is een realistische aankomsttijd in de ochtend van 8 september met een grote onzekerheidsmarge van meer dan 7 uren (enerzijds omdat nog niet alle data beschikbaar is en anderzijds omwille van het verschil in snelheid bulk en flank).

Bespreking poollichtkans

De timing van de CME lijkt ongunstig, maar als we rekening houden dat de komende dagen het geomagnetisch veld vrij verstoord zal zijn door de M5.5 CME die zal aankomen, kan gesteld worden dat deze CME de voorspelde geomagnetische storm terug zal doen opflakkeren met mogelijks G2 matige geomagnetische storm tot gevolg. Als alles meezit is fotografisch poollicht een mogelijkheid, de kans op visueel zichtbaar poollicht lijkt eerder beperkt. 

Merk op dat we pas na aankomst van het front een duidelijk beeld kunnen verkrijgen worden over de zwaarte van de impact en welke gevolgen dit kan hebben op de poollichtkansen, maar we markeren wel dit in de agenda. Poollicht.be zal deze post verder actualiseren naarmate we meer gegevens hebben. Wie vragen heeft kan deze hier stellen op het forum.

PS.: Wegens de verwachte bezoekersdrukte kan het zijn dat we er terug uitvallen, we hopen dat dit niet gebeurt.
Doneer en steun dit project zodoende we kunnen investeren in zwaardere servers om jullie de beste surfervaring te geven en we online blijven bij grote gebeurtenissen
Link to comment
Share on other sites

Een stuk vroeger dan verwacht is her schokfront van de X9.3 kort na middernacht aangekomen op Aarde. De zonnewindsnelheid sprong naar 600km/sec en het IMF richte zich sterk zuidelijk waardoor een zware G4 geomagnetische zich ontwikkelde met poollicht die ver zuidelijk waar te nemen was. Als we kijken naar kiruna was er zelfs een aanzienlijke kans op visueel poollicht. 

IMG_8043.JPG

Link to comment
Share on other sites

Zelf ben ik erg benieuwd of er mensen uit nederland/belgië hebben gefotografeerd. In noord Groningen was er veel regen helaas dus ook geen helder weer om het noorderlicht te zien.

Ik denk dat ik wel een stuk of 20 twitter meldingen kreeg van twitter (poollicht.be) ?

Link to comment
Share on other sites

Nu Zijn er toch vast wel mensen die helemaal wild worden?

Ik schiet met mijn telefoon vannacht wat foto's, ondanks dat ik vreselijk baal dat het overal in Nederland zo bewolkt is. Als die C flares en dergelijke moeten toch wel wat gaan doen, toch?

Je wilt zo graag dat je het noorderlicht ziet dat je je inbeeld dat je het ziet, maar ik meende werkelijk dat op sommige plekken de wolken rood/oranje gekleurd waren en dat was niet door weerkaatsende straatlantaarns. Ook was het veel lichter dan normaal om half 1 snachts, ondanks de maan (die ook achter de wolken zat).

Nog vreemder, ik had nog 20% stroom in mijn telefoon en ineens viel die uit.

Lees ik vanmorgen dat we later in de nacht G4 hadden, Kp max. bijna 9.

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met de dslr, lange sluitertijd + bewolking op minstens 10 km van de dichtst bijzijnde lantarenpaal, kleurt de lucht altijd oranje of wit op. Op deze manier kan je ook goed zien als er een hele dunne laag bewolking aan de hemel zit ongeacht dat je wel sterren zou zien.

Link to comment
Share on other sites

12:00 tpt 12:15 vannacht 250 ASA 15 sec. witbalans op bewolkt, scherpstelling oneindig (Huawei p9). De x9.3 is volgens mijn beredenering, vroeger aangekomen, omdat met zo'n uitbarsting de snelheid hoger ligt. Dat is gewoon vanuit mijn nuchtere boerenverstand.

 

IMG_20170908_001244.jpg

IMG_20170908_001204.jpg

IMG_20170908_001638.jpg

IMG_20170908_002640.jpg

IMG_20170908_002506.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, RpiNut zei:

Mijn ervaring met de dslr, lange sluitertijd + bewolking op minstens 10 km van de dichtst bijzijnde lantarenpaal, kleurt de lucht altijd oranje of wit op. Op deze manier kan je ook goed zien als er een hele dunne laag bewolking aan de hemel zit ongeacht dat je wel sterren zou zien.

Omdat ik de laatste tijd meer in de gaten houd, weet ik dat wolken op die locatie niet dergelijke licht weerkaatsingen hebben. Vanuit onderbuikgevoel gedacht. Ik had mijn dslr (Nikon D750) niet paraat (helaas). Maar mijn tel kan handmatig ingesteld worden op max. 30 seconden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb op aurorasaurus enorm veel foto's gezien vanuit Engeland, tot in Londen zelfs, daar hadden ze iets meer geluk blijkbaar. In Edinburgh was het echt heel mooi, getuige daarvan deze foto: 

 

Met een beetje geluk krijgen we deze avond misschien nog een kans? Maar ook dan lijkt het weer roet in het eten te gooien.

 

Link to comment
Share on other sites

De kans van afgelopen nacht is helaas in het water gevallen :-( IMF is inmiddels afgezwakt tot rond de 10nT, voornamelijk zuidelijk gericht. In combinatie met een zonnewindsnelheid van rond de 750km/s kan dit volgens mij fotografisch poollicht opleveren vanavond. WingKp komt met een uurlijkse voorspelling van Kp8.33 en een 4 uurlijkse voorspelling van Kp9 maar hier hecht ik geen waarde aan. De satellietbeelden stemmen mij gunstig, het lijkt erop dat we vanavond vanuit het westen afwisselend buien en opklaringen krijgen.

Het ziet er allemaal niet heel gunstig uit maar ik blijf wel waakzaam :-)

08092017(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik word helemaal gek van dat weer hier...
Vanaf woensdag ging ik al uit van regen, (zoals gebruikelijk bij goede poollichtkansen ?) .
Maar bijna 36 uur met een potdichte hemel, dat geloof je toch niet......
Alsof de duvel ermee speelt, zeggen we dan.

Link to comment
Share on other sites

We hebben de boot 'weer' gemist (Ark van Noah was een betere omschrijving geweest). 

Hopelijk gaan de m_flares nog iets uitrichten. Vannacht tussen 23 u en 2.00u lijkt het helder te zijn. Die waren volgens mij te veel opzij gericht. Maar die mooie twitter plaatjes uit engeland en amerika kunnen wij wel op onze buik schrijven. Wat een gemiste kans.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.