Jump to content

Poollichtkans 6-7 september 2017


Recommended Posts

post-94-0-70075000-1390048510.jpg.1dea9d814737167694da3a42a8dd1e3a.jpg

Samenvatting zonneactiviteit

Op 4 september kregen we een reeks M-klasse uitbarstingen afkomstig van zonnevlekkengebied 2673, deze reis van vrij matige uitbarstingen bouwde in de loop van de avond op naar een hoogtepunt met een M5.5 uitbarsting. Nu er meer beelden beschikbaar zijn is het tijd voor een analyse met de eerste resultaten.

Net voor de M5.5 uitbarsting was er reeds een CME vrijgekomen die zich traag voortbewoog en meer gericht was naar het westen, maar bij de M5.5 uitbarsting kwam een veel grotere CME vrij die veel sneller is en waarbij we kunnen zien op de LASCO beelden dat het gaat om een volledige halo CME.

20170904_211211_lasc2rdf_ql.png

Als gevolg van deze uitbarsting stegen al snel de primaire zonneprotonen naar stormniveau en spreken we nu van een zwakke S1 klasse protonenstorm welke door de aanhoudende uitbarstingen kan uitlopen naar een S2. Ook EPAM reageerde op de uitbarsting wat ook een goede indacator is van een Aardgerichte CME. We kunnen dus stellen dat we ons kunnen opmaken voor een poollichtkans...

Analyse poollichtkans 6-7 september

Uit de eerste Enlil modelleringen blijkt een aankomst in de loop van de avond van 6 september te kunnen plaatsvinden, een ideale aankomsttijd dus voor de Lage Landen. Wel moeten we opmerken dat het met CME's vaak is dat deze veel vroeger, maar ook veel later kunnen toekomen en er dus geen garantie is dat we dus een goed getimede CME impact krijgen. 

DI7a2UCV4AAX-AD.jpg-large.jpeg

Maar hoe hoog zijn dan de kansen voor de Lage Landen? 

Na aankomst van het schokfront van de CME zal het interplanetair magnetisch veld aardig door elkaar geschud worden waar zowel noordelijke als zuidelijk gericht magnetisch veld kan ontstaan met een geomagnetische storm die zich kan gaan ontwikkelen. Indien het IMF hoofdzakelijk zuidelijk gericht zou blijven, is een G2 matige geomagnetische storm (Kp6) zeker mogelijk, met mogelijke korte perioden van sterkere storm. De kansen voor de Lage Landen zijn beperkt, maar niet onmogelijk; toch zeker niet voor fotografisch poollicht. 

Pas na aankomst van het front zal een duidelijk beeld kunnen verkregen worden over de zwaarte van de impact, maar we markeren wel dit in de agenda. Poollicht.be zal deze post verder actualiseren naarmate we meer gegevens hebben. Wie vragen heeft kan deze hier stellen op het forum.

PS.: Wegens de verwachte bezoekersdrukte kan het zijn dat we er terug uitvallen, we hopen dat dit niet gebeurt.
Doneer en steun dit project zodoende we kunnen investeren in zwaardere servers om jullie de beste surfervaring te geven en we online blijven bij grote gebeurtenissen
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de mooie uiteenzetting, Sander! Helaas een hele slechte timing qua maanfase en weersvoorspellingen maar nu we richting het zonneminimum gaan hoor je mij niet klagen. Erg leuk dat we eindelijk weer wat spannends aan het beleven zijn. De X-ray Flux en EPAM mogen nu eindelijk weer de gehele dag op mijn tweede scherm hun werk doen :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Wie ingeschreven is op onze nieuwe (Engelse) nieuwsbrieven heeft zopas een Nederlandstalige e-mail gekregen met betrekking tot de Poollichtkans. Via onze nieuwe mailinglist gaan we in de toekomst ook deze poollichtkansen wereldkundig maken dus wie nog niet ingeschreven is, kan ook op die manier op de hoogte blijven. Voor wie live alerts wil ontvangen kan zich abonneren op onze push meldingen op je smartphone via de Twitter app of voor Android toestellen via het belletje op onze internationale pagina.

Bekijk de mailing op deze link

Link to comment
Share on other sites

Spannende tijden!

Ben benieuwd of/wat de X-Flare gaat toevoegen, de komende dagen...

En, dat vind ik ook een spannende component: wat gaat het weer doen? 

Zou ik persoonlijk zeer frustrerend vinden. Valt alles goed samen,  zit er een pak wolken tussen...

Ik steek een kaarsje op, dadelijk...???

Link to comment
Share on other sites

Wow, kreeg net melding van R3 en dan gisteren al die M waarden al Kp7 voorspelling, S1 af en toe S2. Nou inderdaad maar hopen dat het weer meespeelt. Ik heb op een duitse site wat gevonden, waar misschien meer uit te halen valt.

https://kachelmannwetter.com/de/modellkarten/deu-hd-3h/niederlande/bewoelkungsgrad/20170906-2000z.html

Strook Amsterdam, Utrecht, Nijmegen lijkt helder. Ik woon zelf in Zuid Drenthe, net iets hoger dus, maar daar lijkt het niet geweldig te worden met het weer. En idd.... de maan.

 

En Net nog X9,33 wow wow wow, dat wordt een nacht met weinig slaap denk ik.

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Ferdie zei:

Wow, kreeg net melding van R3 en dan gisteren al die M waarden al Kp7 voorspelling, S1 af en toe S2. Nou inderdaad maar hopen dat het weer meespeelt. Ik heb op een duitse site wat gevonden, waar misschien meer uit te halen valt.

https://kachelmannwetter.com/de/modellkarten/deu-hd-3h/niederlande/bewoelkungsgrad/20170906-2000z.html

Strook Amsterdam, Utrecht, Nijmegen lijkt helder. Ik woon zelf in Zuid Drenthe, net iets hoger dus, maar daar lijkt het niet geweldig te worden met het weer. En idd.... de maan.

 

En Net nog X9,33 wow wow wow, dat wordt een nacht met weinig slaap denk ik.

Nadeel is dat je dan naar het Noorden toe alsnog een bak wolken voor je hebt... Kun je alsnog weinig...

Vanavond maar kijken hoe het lijkt en hopen op opklaringen en er dan snel bij zijn!

Link to comment
Share on other sites

Krijgen misschien nog een herkansing voor poollicht met de X9 van vandaag, maar daarover later meer als we meer beelden hebben!

2 uren geleden, Ferdie zei:

Nu al meer dan een uur waarden in de X met max. X9.33. Dat lijkt me vrij uniek toch? Heb ik het juist dat deze uitbarsting bij ons op vrijdagmiddag aankomt?

Gebeurt minder vaak, zie de volledige lijst met zwaarste uitbarstingen voor meer van deze gebeurtenissen uit het verleden. het is alvast de zwaarste uitbarstinguit deze cyclus (maar niet de zwaarste in vergelijking met de 23ste cyclus, daar was een X28 de zwaarste :D ). Meer informatie over de X9.3 in onze nieuwste update:

 

Link to comment
Share on other sites

Met enige vertraging is na 1h deze nacht het schokfront aangekomen, het was een matige impact warbij de zonnewindsnelheid steeg richting 500km/sec met een matig sterk interplanetair Magnetisch veld (IMF) dat in noordelijke richting hoofdzakelijk bleef en zo dus nog geen geomagnetische storm veroorzaakte. De condities voor de BeNeLux naar deze avond toe zijn slecht te noemen, jammer want dit had wel meer potentie...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.