Jump to content

Invloed zonnevlammen op protonenstormen


JohnDoe

Recommended Posts

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar hoe zonnevlammen invloed hebben op het aantal muonstormen. Hiervoor heb ik de gegevens van krachtige zonnevlammen vergelijkt met de protonenstormen omdat ik dacht dat muonstormen voort kwamen uit protonenstormen. Nu loop ik echter een beetje vast.

Wat ik heb gevonden, is dat bij een krachtigere zonnevlam er juist minder protonenstormen zullen zijn. Dit begrijp ik niet, want hoe krachtiger de zonnevlam, hoe sneller de protonen weg geschoten worden. Dan zouden er toch juist meer protonenstormen zo richting (bijvoorbeeld) de aarde moeten vallen en dan zouden er meer muonen ontstaan nadat die protonen in muonen afbreken.

Of is er een compleet andere manier waarop ik de invloed van zonnevlammen op het aantal muonstormen kan bekijken?

Hartelijk dank!

Link to comment
Share on other sites

Ben zelf niet bekend met muonstormen, mischien dat iemand anders je hier kan helpen maar qua protonenstormen kan ik dit vertellen:

De kracht van een zonnevlam is niet direct de belangrijkste factor m.b.t. of we een protonenstorm krijgen. Niet iedere zonnevlam gaat gepaard met een protonenstorm maar de kans op een sterke protonenstorm is natuurlijk wel groter bij een sterkere zonnevlam. Wat voor een protonenstorm belangrijk is, is dat de zonnevlam eruptief is. Niet alle zonnevlammen zijn dit namelijk. Impulsieve zonnevlammen (zelfs van de X-klasse) zijn vaak niet eruptief en zullen geen protonenstorm produceren.

Iets anders dat zeer belangrijk is, is de locatie op de Zon van de uitbarsting. Als de zonnevlam in het midden is of nog beter, meer richting de westelijke zonnerand is, dan is er kans op een protonenstorm. Waarom dichterbij de westelijke zonnerand gunstiger is? Dat komt door het IMF, de parker spiraal. Zo kan het zijn dat zelf bij een zware uitbarsting op de achterkant van de Zon, er toch protonen bij de Aarde aankomen. De protonen volgen dat de magneetlijnen van het IMF. Erupties richting de oostelijke zonnerand zullen juist minder snel een protonenstorm veroorzaken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.