Jump to content

Poollichtkans 23/24 april 2017


Recommended Posts

Poollichtkans Belgie en Nederland Banner.jpg

Geen hele grote kans op poollicht dus dan maar even een korte ''onofficiële'' update: een coronaal gat staat op dit moment richting de Aarde. Coronale gaten zijn gebieden op de Zon waar de zonnewind ontsnapt met een grotere snelheid dan normaal. Bij aankomst op de Aarde zal deze zonnewindstroom een gecomprimeerde schokgolf voor zich uit stuwen. Als deze schokgolf bij de Aarde aankomt zien we dit aan verhoogde IMF waardes en een hoge zonnewind dichtheid. Nadat deze schokgolf (CIR) de Aarde gepaseerd heeft zullen we zien dat het IMF afneemt in sterkte en de zonnewind snelheid toeneemt.

Normaal zijn coronale gaten niet interessant genoeg voor de Benelux maar dit coronale gat is vrij groot en heeft een reputatie hoog te houden. Eind maart toen dit coronale gat ook naar ons toe stond, werdt er toch zwak poollicht gespot vanuit Nederland tijdens een matige G2 geomagnetische storm. Lees hierover in dit topic.

Als je een echte diehard bent is het daarom mischien de moeite waard om op te letten in de nacht van Zondag naar Maandag. Matige G2 geomagnetische storm condities zijn niet ondenkbaar. Zondag overdag of in de avond zou de zonnewindstroom aan kunnen komen en als we dan vergelijkbare condites krijgen als vorige maand zou fotografisch of heel mischien zwak zichtbaar poollicht niet geheel onmogelijk zijn in de nacht van Zondag naar Maandag vanuit het noorden van Nederland. Het is bijna nieuwe maan dus de maan zal zeker niet storen!

Ons Engelstalige nieuwsitem kan je hier vinden.

Succes! ??

Twitter.PNG

Link to comment
Share on other sites

Hopelijk gaat het wat worden!
Het lijkt mij wel de moeite waard om aankomende nacht ook alert te blijven. Zonnewindsnelheid zit nog steeds op 550km/s, we hebben een redelijke dichtheid en het IMF is sterk genoeg. Als het IMF enige tijd naar zuid draait moet er wel wat mogelijk zijn voor het noorden Nederland.

Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, Kees Zwaan zei:

Hopelijk gaat het wat worden!
Het lijkt mij wel de moeite waard om aankomende nacht ook alert te blijven. Zonnewindsnelheid zit nog steeds op 550km/s, we hebben een redelijke dichtheid en het IMF is sterk genoeg. Als het IMF enige tijd naar zuid draait moet er wel wat mogelijk zijn voor het noorden Nederland.

Nog gelukt? Kwam deze tweet tegen. Het paars is te zien door de bewolking heen. :D

 

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen nacht was het al een leuk spektakel! Morgen de data maar weer in de gaten houden en hopen dat deze lijn zich doortrekt! Weet niet in welke mate de 24 uur vooruit wolkenradar van Buienradar betrouwbaar is, maar het lijkt er op dat het tussen 00.00 en 4.00 aardig vrij zicht is vanuit het noorden van Nederland richting het noorden!

 

Link to comment
Share on other sites

Vermoed dat de zonnewind van het coronale gat dat eigenlijk pas vandaag zou moeten aankomen al lang is aangekomen, veel vroeger dus dan verwacht. Doordat de zonnewindsnelheid al zo hoog was, was er geen weerstand voor deze stroom en kon die razendsnel de afstand tussen de Zon en de Aarde overbruggen. Het is al ongeloofelijk knap dat meerdere mensen de afgelopen dagen fotografisch poollicht hebben kunnen vastleggen vanuit het noorden van Nederland. Wanneer het voor het laatst was dat dit meerdere dagen achter elkaar gelukt is kan ik me eigenlijk niet voor de geest halen.

Voor vanavond is de kans dan mischien niet zo groot als ik dacht afgelopen vrijdag. Vermoed dat de huidige zonnewind en IMF waardes redelijk gelijk zullen blijven. De Bz zal dus niet erg diep kunnen zakken maar als het IMF een tijdje zuidelijk gaat kunnen we toch het matige G2 geomagnetische storm niveau aantikken zoals we de afgelopen dagen gezien hebben! Word dus weer opletten aankomende nacht. :)

Link to comment
Share on other sites

@Marcel de Bont Daar zat ik vanmorgen ook al aan te denken. De positieve waardes die we vrijdag zagen hebben we volgens mij te danken aan het 2e coronaal gat. Op 20 april zie je dat het IMF+dichtheid teruggezakt zijn naar normale waardes en de snelheid ook langzaam afneemt. Op 21 april is duidelijk de aankomst van het 2e coronale gat te zien.

Vanavond/vannacht gaat idd even nowcasten worden. Met deze hoge zonnewindsnelheid is fotografisch poollicht niet uitgesloten.

 

DSCOVR17-23042017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denk zelf dat we vrijdag 21 april (op jou grafiek na het 2e rode lijntje) een schampschot gekregen hebben van de coronale massa uitstoot van de C5.5 zonnevlam van 18 april. Past ook in het profiel dat de CME er dan 3 dagen over gedaan zou hebben.

Er is rond 11:00 in de ochtend een hele kleine abrupte steiging te zien in zowel de IMF waardes als de zonnewind waardes. De dichtheid was ook aan de hoge kant terwijl de zonnewind snelheid ook al hoog was. Dit is niet echt kenmerkend voor een coronaal gat maar meer voor een CME. Ook EPAM was iets verhoogd. De zonnewind van het coronale gat kwam daar rap achteraan. Is een beetje koffiedik kijken wat nou exact wat is, het is een vreselijk zonnewind soep de afgelopen dagen om het creatief uit te drukken maar het is wel intressant in ieder geval. Zo zie je maar weer hoe ongeloofelijk lastig het is om voorspellingen te doen.

Link to comment
Share on other sites

De snelheid lijkt wat te stabiliseren nu weer, misschien dat er straks een lijn in te zien is dan. Ook de BZ blijft overwegend zuidelijk, als dat zou blijft dan denk ik dat ik vanavond ook weer wat kan pakken! Hopen dat het dan vanavond een mix wordt van deeltje van de CME met die van het coronale gat en dat het één groot feest wordt in de lucht, haha!

 

Link to comment
Share on other sites

@Marcel de Bont Hmm... Ja, nu je het zegt, als je de 24-uurs grafiek bekijkt lijkt het inderdaad om de aankomst van een CME te gaan. Al is het een heel subtiele aankomst. Wat het ook is, het is in ieder geval interessant en leerzaam! :-)

Edit 23:10: Vanuit Duitsland al 3 meldingen van fotografisch poollicht. Hier in Egmond is het zwaar bewolkt....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.