Jump to content

Poollichtkans 27/28 maart 2017


Recommended Posts

Na de geomagnetische storm die dinsdag voor fotografisch poollicht zorgde is er een nieuwe storm op komst! Deze kan 27 maart weer voor wat vuurwerk volgens de website van SpaceWeather. Door weer een nieuw coronal hole kan het mogelijk een G2(KP6) storm zijn. Lijkt mij dus mogelijk om vanaf Nederland fotografisch wat vast te leggen! 

Volgens de site lijkt de coronal hole waar de huidige storm uit komt sprekend op de vorige, misschien zelfs iets groter! Zou mooi zijn als we nog meer zien op de foto's dan dinsdag. Zelf helaas onscherpe opnames gemaakt dinsdag door een (vermoedelijk) defecte lens :( Hoop maandag de schade in te halen!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Maurice!

Welkom! In het Engels schrijven we op de buitenlandse versie van Poollicht.be (genaamd SpaceWeatherLive) over meer ruimteweer gebeurtenissen dan in het Nederlands. In het Nederlands maken we alleen topics aan hier op het forum als we vermoeden dat er echt een redelijk grote kans komt of als er op de dag zelf erop gaat lijken dat er echt een kans komt. Als wij gaan verkondigen dagen van tevoren dat er een kans op poollicht komt en veel mensen die dat lezen en automatisch denken dat het een spectaculaire show word en er gebeurd dan niks... dat doet onze reputatie geen goed. Vandaar dat we vrij terughoudend zijn bij coronale gaten. De echte die hards hier die ook in de kleine kansjes geintreseerd zijn die zijn toch wel alert. Maar leuk dat je in ieder geval een topic opent voor een discussie, bedankt!

Graag wil ik je dan ook uitnodigen om het nieuws artikel te lezen over dit coronale gat op SpaceWeatherLive.

Voor iedereen die de Engelse taal machtig is en graag meer wil lezen. Dat kan hier: https://www.spaceweatherlive.com/en/news/view/264/20170324-coronal-hole-faces-earth

Link to comment
Share on other sites

Ik zal hier in de toekomst om denken, wist niet dat dat de gang van zaken was, sorry daarvoor. Had dit topic ook geopend om inderdaad een samenvatting te geven van dat artikel, maar dan in het Nederlands en wat de mogelijkheden voor Nederland waren, hoe klein dan ook nog. Maar inderdaad, er kan nog genoeg tussenkomen!

Zal de komende dagen de data en het nieuws rondom dit coronale gat in de gaten houden, maar zal daarin niet de enige zijn :)

PS. Is er trouwens ook iets van een voorstel afdeling op het forum?

Link to comment
Share on other sites

5 minuten geleden, Maurice zei:

Ik zal hier in de toekomst om denken, wist niet dat dat de gang van zaken was, sorry daarvoor. Had dit topic ook geopend om inderdaad een samenvatting te geven van dat artikel, maar dan in het Nederlands en wat de mogelijkheden voor Nederland waren, hoe klein dan ook nog. Maar inderdaad, er kan nog genoeg tussenkomen!

Zal de komende dagen de data en het nieuws rondom dit coronale gat in de gaten houden, maar zal daarin niet de enige zijn :)

PS. Is er trouwens ook iets van een voorstel afdeling op het forum?

Bedoel het niet zo hoor! Het is goed dat je een topic opent! Iedereen is meer dan welkom om een topic aan te maken en een discussie te starten maar wij zullen niet zo snel een heel ''officieel'' topic aanmaken zoals dit bij kleine kansen. De kans zal niet groot zijn maar inderdaad met een beetje geluk wie weet krijgen we weer een kansje op fotografisch poollicht! Kp6 is vaak voldoende voor het noorden van Nederland als men zich op een donkere locatie bevindt!

Ideeën zijn van harte welkom! Brand los: https://www.spaceweatherlive.com/community/forum/4-website-nieuws-support/

Link to comment
Share on other sites

Lijkt er inderdaad op dat het coronaal gat is aangekomen. Gisteravond laat begon de dichtheid al langzaam toe te nemen.
Of het wat gaat worden.... Bij een coronaal gat fluctueert het IMF nogal. Data ziet er nu goed uit: snelheid rond de 550km/s en een Bz van -10nT. Maar of dat zo blijft is nog even afwachten. Laten we er maar het beste van hopen! De F5 knop krijgt vanavond in ieder geval weer flink wat te verduren :-)

Edit 15:30: Op het zuidelijk halfrond gaat het goed los!

 

Link to comment
Share on other sites

Vind het erg lastig. Zal geen grote kans worden vanavond. De Bt zakt al in en dat zal zeker doorzetten, ook de Bz ging nu noordelijk. De snelheid zal nu zeker gaan stijgen maar het IMF zal nu toch echt blijven afnemen in sterkte. G2 zal denk ik niet meer lukken. Het is altijd het proberen waard met je camera als je in het noorden van Nederland woont maar ben bang dat het leeuwendeel van de activiteit helaas vandaag al overdag geweest is. De zonnewindstroom is eigenlijk te vroeg aangekomen.

Link to comment
Share on other sites

  • Marcel de Bont changed the title to Poollichtkans 27/28 maart 2017

Bz is inmiddels weer heel licht zuidelijk, maar blijft wat op en neer springen. Bt is afgelopen twee uur aardig stabiel gebleven vind ik! Zo snel de zon onder is rijd ik naar de noordkust. Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden!

Link to comment
Share on other sites

Aangenaam naamgenoot :)

Ik probeer hier in Vierlingsbeek (40km ten zuid oosten van nijmegen) ook nog iets op te vangen, het is me al eerder gelukt met een kp6. Maar.... ik zie de kans ook niet groot in voor vanavond. Je ziet nu al aan de parameters dat t aan het afnemen is. Doch, proberen kan altijd.

Link to comment
Share on other sites

Bz zit een beetje tussen de -5 en +5 wat echt niet voldoende is normaal. Zonnewindsnelheid is tuurlijk best redelijk maar voor Nederland hebben we eigenlijk betere getallen nodig. Normaal willen we waardes zien van -10nT en lager voor meerdere uren om te zeggen dat er echt een kans is voor de Benelux. Tuurlijk het proberen waard vanuit Nederland maar we moeten realistisch blijven dat het best wel kan uitlopen op een teleurstelling. We wachten je belevenissen in spanning af Maurice... en... die van Maurice2103 ook haha!

Link to comment
Share on other sites

21 minuten geleden, Marcel de Bont zei:

Vind het erg lastig. Zal geen grote kans worden vanavond. De Bt zakt al in en dat zal zeker doorzetten, ook de Bz ging nu noordelijk. De snelheid zal nu zeker gaan stijgen maar het IMF zal nu toch echt blijven afnemen in sterkte. G2 zal denk ik niet meer lukken. Het is altijd het proberen waard met je camera als je in het noorden van Nederland woont maar ben bang dat het leeuwendeel van de activiteit helaas vandaag al overdag geweest is. De zonnewindstroom is eigenlijk te vroeg aangekomen.

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen. Bz zal voorlopig wel noordelijk blijven hangen. Met deze zonnewindsnelheid is het mogelijk met een Bz die rond de -5 hangt maar dan moet hij dat wel lange tijd volhouden. Gezien eerdere ervaringen met coronale gaten zie ik dit niet snel gebeuren.

Al is het voor de diehards onder ons wel aan te raden de data in de gaten te blijven houden :D

Link to comment
Share on other sites

We zullen het zien vanavond! Ook ik blijf de data zeker in de gaten. Mijn ervaring met coronale gaten is ook niet altijd even goed, maar gelukkig woon ik in het donkere noorden, dus bij de minste kans zeker van de partij! 

Link to comment
Share on other sites

Goed gedaan jongens! Heel duidelijk! Beter dan verwacht! Bz helpt goed mee toch opeens!
 

27 minuten geleden, Maurice zei:

Inmiddels aangekomen, maar nog licht. Dus even wachten nog. Bz blijft schommelen, maar Kiruna zet langzaamaan we de daling in. Zou mooi zijn als die daling blijft gaan!

Volgens mij zit het Kiruna magnetogram vast. Iets teveel mensen op de server van het IRF zeker.

Link to comment
Share on other sites

Dit vindt ik een hele intressante foto. Deze is net gemaakt door Carl Bergstrand vanaf Gotland in Zweden gericht naar het westen. Als je goed kijkt zie je exact hetzelfde poollicht terug als bij jullie. Let vooral op dat vage groene bandje voor al het paars. Dat groene stukje zie ik ook op jullie fotos terug. Heel bijzonder om het te zien van een ander perspectief!

17504497_10158462574950013_5029181443838826489_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

20 minuten geleden, Marcel de Bont zei:
45 minuten geleden, Maurice zei:

Inmiddels aangekomen, maar nog licht. Dus even wachten nog. Bz blijft schommelen, maar Kiruna zet langzaamaan we de daling in. Zou mooi zijn als die daling blijft gaan!

Volgens mij zit het Kiruna magnetogram vast. Iets teveel mensen op de server van het IRF zeker.

Mkstackplot kan in dat geval gebruikt worden voor wat referentie nog te hebben van de magnetometer :) 

Link to comment
Share on other sites

38 minuten geleden, Marcel de Bont zei:

Dit vindt ik een hele intressante foto. Deze is net gemaakt door Carl Bergstrand vanaf Gotland in Zweden gericht naar het westen. Als je goed kijkt zie je exact hetzelfde poollicht terug als bij jullie. Let vooral op dat vage groene bandje voor al het paars. Dat groene stukje zie ik ook op jullie fotos terug. Heel bijzonder om het te zien van een ander perspectief!

17504497_10158462574950013_5029181443838826489_o.jpg

Ik heb naast die groene band ook wat van die paarse bomen geloof ik. Zo naar huis en even snel foto's posten! Super gaaf die foto vanuit Zweden

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.