Jump to content

Stevige zonneactiviteitsverhoging door sunspot 0933(0940)?


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

24-1-2007:

Rond S08 zit aan de oostelijke kant een nieuwe zonnevlekkengroep die een hele lange B9.04 flare veroorzaakte en het is ook een CME. Ben benieuwd wat dit gaat worden...

Het was een zeer sterke uitbarsting op de farside van de zon, als wij er al een B9.04 van merkten kan dit een M of zelfs een X-flare zijn geweest!

16.34(17.34 voor ons): B3.70

14.52(15.52 voor ons): B9.04

Update 1 25-1-2007: Weer gevolgd door een M-flare waarvan wij hier een C6.3 gemeten hebben. De activiteit hobbelt fors de B weer in nu, actueel: B5.20. Dit kunnen weer wel eens leuke tijden gaan worden op de zon!

Update 2: Vanuit de B4.44 begint het weer omhoog te hobbelen naar B7.20(14.16(15.16 voor ons))

(14.18)(15.18 voor ons): B7.87

14.20: B8.65

14.22: B9.02

14.24: B8.86

14.26: B8.35

14.28: B7.39

14.30: B6.36

14.32: B5.46

Een lekkere uitbarsting weer: B9.02

Update 3.1: Er lijkt iets machtigs aan te komen, de B6.38 voor de B9.02 kwam van ongeveer S02 daarachter en ietsje lager zit iets heel machtigs...

Update 3.2: Hangpositie is nu: B3.4-B3.6

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is te vroeg om te zeggen wat het gaat worden vind ik, de groep is nog geeneens verschenen, na flinke uitbarstingen gaat het nu weer iets rustiger, das normaal bij actieve zonnevlekkengroepen zodat wij A5-A7 zien, wel weer een C3.4 die zal ook waarschijnlijk wel een M-flare geweest kunnen zijn. Het is nog even afwachten...

X-rays background is alweer naar A6.5 gegaan...

Nou op het randje zit hij nu dan...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

26-1-2007:

Er zit nog iets achter hetgene wat we nu zien, de activiteit is niet zo lekker nu: A4.3, dit stelt hopelijk de stilte voor de storm voor...

Update 1: Een stijging naar A9.31, blijft vervolgens 10 minuten hangen op A9.29. Stijgt door naar B1.00 en blijft daar 10 minuten hangen en de volgende stand is B1.06 en vervolgens blijft hij nu al 4 minuten op de B1.07 hangen...

Update 2: Stijgt door naar B1.28 en blijft daar weer even hangen...

Update 3: Het werd een B1.52.

Kijk eens op http://www.spacew.com/eit/index.html

De foto van 14.46 uur van de linkse zit helemaal onder de protonen, wat zou dit kunnen betekenen?

Update 4: De activiteit valt fors tegen vandaag. A4.60 nu :tickedoff:

Hopelijk de stilte voor de storm...

Update 5: Ik heb ook nog goed nieuws: nu 35% kans op een M-flare en 10% kans op een X-flare, de zonneactiviteit wordt low-moderate voorspeld, we zijn benieuwd ;) We zien nu nog slechts een vlek die al is verschenen van 0940, de groep heeft nummer 0940 gekregen, in de lijst van beste uitbarstingen van 2007 wordt het dus 10940 met een C6.3... nu alleen nog een verder vervolg van de flares ;)

27-1-2007:

Update 6: A1.5 is de activiteit nu, helaas helaas er gebeurt niks meer :tickedoff:

Update 7: Het wordt sterk betwijfeld of 0940 de veroorzaker is van de CME's van 24-1 en 25-1, het ziet er ook niet naar uit dat hij tenminste een sunspot is geweest die er een threat voor heeft gehad.

MAAR: 0940 is wel een sunspot met een omgekeerde polariteit!

Het is ook af te vragen van waar die B9.04 en die C6.3 en die C3.4 nou vandaan kwamen, misschien toch van een 'angry' sunspot die erachter zit(mogelijk 0935(0930), dat is toch wel te hopen.

Na die C6.3 is de activiteit alleen maar lager gegaan met schommelingen, het lijkt haast wel een long duration flare van 3 dagen! :D

Update 8: Na wat op de zonnefoto's gekeken te hebben lijkt het me dat 0940 de zonnevlekkengroep niet is die de farside CME's veroorzaakt heeft en hoe sterk zullen ze zijn geweest als wij het opgemerkt hebben vanaf de farside terwijl de vlek nog geeneens zichtbaar was, daar verbaas ik me over en ook over het feit dat de activiteit hier weer gelijk lam ligt en zelfs urenlang vandaag al kaarsrecht zonder een afwijking op de A1.52/A1.53 ligt, dit zegt toch haast wel genoeg dat 0940(0933) het niet is, mogelijk wel 0935 of 0937...

Nu vraag ik me af wie heeft hier een goeie verklaring voor?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat las ik net ja. Over configuraties kunnen we nog geen uitspraak doen terwijl de vlekken nog niet verschenen zijn vind ik. Achter 0940 zitten nog wel twee spots achter, het kan ook nog steeds dat het van een van hun kwam de CME's. We wachten af voor meer info...

Op de laatste filmpjes lijkt er inderdaad nog iets achter te zitten...

Update: Ben eens even wat gaan uitzoeken:

De C3.4 was van 0940. Zie dit filmpje: http://www.lmsal.com/solarsoft/latest_events_summary/gev_20070125_2132/gev_20070125_2132_lm.html

De C6.3 niet!

Zie dit filmpje: http://www.lmsal.com/solarsoft/latest_events_summary/gev_20070125_0633/gev_20070125_0633_lm.html

De B9.04 ook niet:

Zie dit filmje:

http://www.lmsal.com/solarsoft/latest_events_summary/gev_20070124_1345/gev_20070124_1345_lm.html

Ze kwamen van S08(locatie van 0923/0930/0935) en 0940 zit op S02. Zeg dus maar dat de CME's niet van 0940 kwamen... het is mogelijk dat 0930 weer is opgewaaid...

Link to comment
Share on other sites

Guest Franciss

Als het nu donker was stond ik buiten foto's te maken hoor! Alle waarden zien er echt lekker uit! Bz van bijna -20 Predicted Kp de lucht in nu op 6 ofzo. Bt van  ook rond de 20 Dens van 10. Jammer dat het licht is.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Francis, deze opschudding en de KP 6.67 van gisteren werden veroorzaakt door een coronaal gat. Geweldig natuurlijk! ;) Hebben we de eerste KP 7 van 2007 alweer gehad ;)

0940 is zich gaan verbeteren, produceerde gisteren een C3.5 en een C1.5 en nog een heel stel B-flares en vandaag ook alweer een C1.0. Er is ongeveer 10% kans op een M-flare. Deze zonnevlekkengroep kan nog meer leuke dingen gaan doen en groeit.

De 25-1 CME C6.3 kwam echter van 0941 waarvan we nog niet alles weten...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Groeien doen de vlekken en zien er goed uit op de zonnefoto's. Het is nog steeds zeer onzeker het schommelt van A1-C6. De ene dag is het A1-A5 de andere dag weer C-flares en de M-flare kans schommelt. Dus we wachten af, de achtergrondstraling slingert ook van A1.5-A7.5. Hopen dat het leuk gaat worden ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@ Rens,

Aan de McIntosh classificatie kun je perfect aflezen, wat de activiteit van een zonnenvlek zal gaan worden.

De 940 heeft nu een DAO klasse, goed voor een 1.24 M klasse CME na het verstrijken van 1 week.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

1.24 M class, leg eens uit wat je er exact mee bedoeld.

De activiteit is weer omhoog gekropen, na een B1.28 en nu blijft de activiteit plakken in de A8.60, 0940 is zeer onstabiel, de ene dag schommelt ie flink met C-flares de andere dag komt ie niet verder dan B1 en blijft plakken in de A, toch een beetje hoop op een M-flare, nu zou dat ideaal zijn ;)

Update: De activiteit hobbelt weer door de hoge A en golft weer door de B, een zeer afwisselende zonneactviteit de laatste week ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou vanaf nu zou de kans dan weer moeten gaan stijgen, de activiteit blijft al een tijdje lang in de gemiddelde A hangen: rond de A5

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Die zal dan W50-W60 zijn zo ongeveer. Locatie 0940 is nu: W5-W20

In het verloop van de komende dagen stijgt de kans zeker dus het is altijd nog hopen dat het voor 7-2-2007 gaat gebeuren, 0940 is ook alweer aan het groeien ;)

Update: actuele kans is 13% op M nu van 0940.

Tussen S10-S20 zit er aan de oostelijke rand van de zon weer een nieuwe (grote) zonnevlekkengroep aan te komen, de opvolger van 0940 en 0941 alvast, hopelijk zal dat dan ook leuk gaan worden netzo als waar 0940 (probeert) naar toe te streven

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik werk alleen met de Carrington locaties Rens, daarom verschillen wij altijd met de positie informatie.

Ik schreef trouwens dat de "kans" op 7-2-2007 het grootste was, dat is dus geen bewering.

Op Woendag kan de 940 0.44 flare per dag veroorzaken  , en dat is nog niet veel!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja ik weet ook dat de snelheid waarmee een zonnevlekkengroep zich per dag verplaatst verschilt, ook door het vooruit groeien en van achteren inkrimpen. 0.44 flare das inderdaad niet veel, maar das toch gezien vanuit de omstandigheden van vandaag? We wachten maar af om het nog maar zo te zeggen(en hopen dat het eerder kan een uitbarsting)...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.