Jump to content
  • 0

Poollicht Inverness


Mar Zegikniet

Question

Hoi allemaal,

Ik wil heel graag naar Inverness, Schotland. Nu heb ik gelezen dat het Poollicht daar ook waar te nemen is.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb zelf geen ervaring, ik heb geprobeerd de grafieken te bekijken maar ik ben echt een leek.
Wel heb ik begrepen dat het het beste is als het nieuwe maan is, toch?
Misschien dat ik volgend weekend, 27 jan al ga. Zou ik dan kans hebben om het poollicht te zien?
Ik hoop dat iemand wilt reageren. Alvast bedankt!

Groetjes Janna

Link to comment
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

Het poollicht kan daar inderdaad gezien worden tijdens gunstige omstandigheden maar je zal daar geen shows als in Lapland moeten verwachten. Daar is de geomagnetische activiteit echt te laag voor.

Wat je mogelijks kan verwachten is wat poollicht ver weg aan de horizon als je in een zeer donkere omgeving bent en dit alleen bij gunstige condities zoals tijdens een zonnewindstroom van een coronaal gat. Zal niet helemaal in de details gaan daar hebben we deze berg met tekst voor (https://www.poollicht.be/nl/help) maar voor beginners kan je de Kp (https://www.poollicht.be/nl/poollicht/de-kp-index) in de gaten houden. Als deze op Kp4 staat zou dat voldoende kunnen zijn voor poollicht zichtbaar in Schotland... zoals gezegd ver weg aan de horizon. Ietsje geadvanceerder is al om de zonnewind en IMF data in de gaten te houden (4 grafiekjes op de homepage) en dan vooral de Bz, die moet lekker lang zuidelijk zijn -5nT of lager is een goed uitgangspunt. Ook de Kiruna magnetometer is belangrijk. Voor Schotland moet onder de -400nT voldoende zijn.

Als je er alleen heen gaat voor het poollicht dan moet je echt een andere bestemming kiezen.

Nieuwe maan is inderdaad ideaal voor poollicht zeker de lagere breedtegraden. Zo min mogelijk storend licht is wenselijk.

Het is heel wat om in de gaten te houden als je net begint hé :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.