Jump to content

Poollichtkans 13/14 oktober 2016?


Recommended Posts

Aan de data te zien lijkt het erop dat we een goede kans krijgen op (fotografisch) poollicht vanavond. Zo te zien gaat de bewolking roet in het eten gooien maar wellicht hebben we mazzel met enkele gaatjes? Voor de mensen die een poging gaan wagen, bij deze alvast heel veel succes! :-D

13-10-2016(1).jpg

13-10-2016(2).jpg

13-10-2016(3).JPG

13-10-2016(4).jpg

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad zeker kans voor fotografisch poollicht! Wie weet dat het noorden van Nederland mischien met het blote oog wat kan zien. Zeker de waddeneilanden waar het wat donkerder is...

Hier in Kiruna is de lucht al groen ook al is het nog vol op schemering.

Om het verhaal compleet te maken:
Gisteravond laat kwam een coronale massa uitstoot aan die afgelopen zondag de zon verliet. Deze halo CME was langzaam en niet erg helder dus een poollichtkans leek er niet in te zitten. Desondanks kwam de wolk met zonneplasma iets eerder aan dan verwacht en laat deze vandaag zien dat het een zeer gunstig magnetisch veld met zich heeft meegenomen. De Bz is namelijk sterk zuidelijk rond de -20nT en dat betekend dat de wolk een goede verbinding heeft met het magneetveld van de Aarde. Hierdoor ontstond vandaag al een geomagnetische storm met een Kp van 6. Dit is een matige G2 geomagnetische storm wat in theorie voldoende kan zijn voor fotografisch poollicht in het noorden van Nederland.

Zeker de moeite waard om vanavond het in de gaten te houden. Er is kans als de Bz dit volhoud!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lucinda764

Zijn er ook kansen voor morgen? Hier in den haag is het onbewolkt momenteel dus ik ga zo onderweg naar de kust en heel hard hopen! Marcel ben je daar op vakantie of woon je daar?

Link to comment
Share on other sites

We zijn nu meer dan 12 uur na de aankomst van de CME en zitten nu ongeveer in de sterkste fase. Morgenavond zal de kans sowieso over zijn, ik vermoed dat ergens in de loop van de nacht de parameters wat zullen gaan verzwakken. Al blijven we wel alert natuurlijk en blijven we alles opvolgen ;) blijf ons dus zeker volgen ook via onze sociale mediakanalen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tjitske Van der Meer

hoe groot achten jullie de kans voor vanavond en wat is volgens jullie de beste plek om te gaan staan?

 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Lucinda764 zei:

Zijn er ook kansen voor morgen? Hier in den haag is het onbewolkt momenteel dus ik ga zo onderweg naar de kust en heel hard hopen! Marcel ben je daar op vakantie of woon je daar?

Ik verblijf in Kiruna voor mijn werk.

48 minuten geleden, Tjitske Van der Meer zei:

hoe groot achten jullie de kans voor vanavond en wat is volgens jullie de beste plek om te gaan staan?

 

Als de condities zo blijven is het fotografisch zeker mogelijk. We moeten geduld hebben tot die ene goeie uitbarsting van 't poollicht. Een donkere plek in 't noorden van Nederland is ideaal met een vrij uitzicht richting het noorden. Oja, en natuurlijk een redelijk heldere hemel.

Link to comment
Share on other sites

Wat denken de experts er van komende nacht?

Valt er nog een piek te verwachten en zo ja zal deze nog noemenswaardig sterker kunnen worden dan hij nu is?

Het is voorlopig helder in deze omgeving maar voor er in deze lichtvervuilde omgeving iets te zien valt moet het wel een stuk sterker nog gaan worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb afgelopen nacht niets kunnen vastleggen, rond 02:00 heb ik mijn chase gestaakt. De opklaring kwam helaas op het verkeerde moment en was maar van korte duur. De rest van Europa zat helaas ook onder een dikke laag bewolking. Ik heb geen enkele melding, afgezien van Noorwegen en Zweden, kunnen vinden. Heb jij nog wat mooie plaatjes kunnen schieten, @Marcel de Bont?
Op naar de volgende kans :-)

Edit:
Ik kom net een foto tegen uit Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern (03:00-03:36):

file.php?id=5477&t=1
Foto: Marcus Frank.
http://forum.meteoros.de/viewtopic.php?f=1&t=56865#p212717

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.