Jump to content

Poollicht Senja (Noorwegen) nacht 26 naar 27 september 2016


Ed Touwen

Recommended Posts

Goedemiddag alweer,

Het was een lange nacht, na een depressieve start van de avond waarin wolken de boventoon voerde en heftige regen ons dwong om te genieten van het interieur van de auto en uiteraard elkaars gezelschap klaarde het opeens op, Een lichte gloed van Noorderlicht was zichtbaar. We besloten dus ook nog even in Tungenenset (bij Devilsteeth) te blijven.

Na een tijdje (rond 1.00 a.m.) klaarde het plotseling op en werd de hemel min of meer helder. Eerst een klein beetje noorderlicht maar later knalde het overal, de hele hemel was groen. Een foto kan ik helaas nog niet toevoegen omdat ik een error krijg bij uploaden, jullie kunnen al wel enkele op mijn Facebook bewonderen. Een film zal ook volgen maar daar ben ik nog mee bezig op dit moment.

Dit heftige noorderlicht kan nooit van dat kleine coronale gaatje komen en zal dus waarschijnlijk het eerste teken zijn van het mega coronale gat welke nu richting de aarde staat. Dat de impact er nu al is kan (volgens Marcel) liggen aan het feit dat de zonnewind makkelijker kan versnellen door het kleine aanwezige gaatje wat er was. Afijn, we kunnen deze week genieten van een prachtige show want dit was alleen nog maar een voorbode.

Groetjes Ed 

 

Link to comment
Share on other sites

Hey Guys,

Weinig tijd hier want de lucht kleurt alweer aardig groen, de eerste foto's heb ik alweer gemaakt. Vanavond ga ik er niet op uit, ik ga gewoon vanaf mijn terras knallen en filmen.

Deze heb ik vandaag ff in elkaar geknutseld, die hoort hier dan ook thuis. Het meeste video werk is deze keer van Marcel maar er zitten ook stukjes van mij bij. Veel kijkplezier. ik ga vanavond eens lekker bijbruinen :57e9067b22dd3_32(1):

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vincent van Leijen said:

En dan sta je gewoon rustig te filmen en te keuvelen alsof het niet is...wauw!

Tja Vincent,

Er was wel activiteit maar een mooie lopende felle band was er niet te zien, de lucht was alleen maar helemaal groen, alsof er een volle maan was, lichtte de lucht helemaal groen op. Ik heb een paar foto's gemaakt van het terras en daarop was een groene soep te zien alsof je een foto te lang belicht hebt, hele lucht groen, ik zal hem later posten. Groene soep ben ik niet meer zo in geboeid. Je raakt een beetje verwend als je hier woont, dan is een groene lucht niet meer boeiend, daaraantegen is snel bewegend fel noorderlicht wel prachtig en daarbij is de totale compositie van de foto erg belangrijk. Vier jaar geleden schoot ik op een avond wel 1000 foto's, nu zoek ik naar de perfecte locatie en compositie. Gisteravond wel de filmcamera (A7SII) recht omhoog gezet op de hoop van een corona. Hij was er steeds maar wilde niet doorkomen. De film heb ik nog niet bekeken maar daar zal hij duidelijker zichtbaar zijn, precies over de Melkweg met veel vallende sterren. Ook heb ik nog ff foto's gemaakt van de Melkweg. Misschien vanavond weer een kansje als het weer het toelaat.

Groetjes Ed

Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, Vincent van Leijen zei:

@Ed Touwen dit zal wel een zware week voor je worden:57e9067e6dcac_32(14):met weinig nachtrust.

We proberen er hier wat van mee te krijgen maar genieten vooral volop mee van je foto's (en die van @kins ).

Met al die wolken ga ik gewoon diep en lang slapen haha! Na al die 2 slapeloze weken :D

Btw, super foto's Ed!!

Link to comment
Share on other sites

@Ed Touwen je bent niet een beetje verwend maar volledig over het paard getild ;)

Mooi trouwens dat je de kleuren er zo natuurgetrouw uit laat komen. Ik ben bang dat we het in Nederland en België op groene soep houden - als het tenminste nog wat wordt.
Erg leuk ook om in de filmpjes even achter de schermen te kijken!

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kins said:

Met al die wolken ga ik gewoon diep en lang slapen haha! Na al die 2 slapeloze weken :D

Btw, super foto's Ed!!

Dankjewel,

Met een beetje geringe kennis van fotografie en natuurlijk de Canon 5DsR en Sony A7SII is het niet moeilijk om mooie platen te schieten.

Groetjes Ed

Link to comment
Share on other sites

Hoi mensen,

Ik ben inmiddels weer thuis in Nederland, uiteraard geweldige tijd gehad. Het jammer was dat het weer zo slecht was dat ik maar 1 nacht heb kunnen genieten van het noorderlicht. Ik heb nog wel een mooie plaat voor jullie, Marcel is hier het middelpunt, van achteren gefotografeerd terwijl hij aan het instellen was.:57e9067fbbd0a_32(19):

 

420A3138.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.