Jump to content

Poollichtkansje week 39 door coronaal gat


Recommended Posts

Poollichtkans Belgie en Nederland Banner.jpg

Geen glasheldere kans op poollicht dus dan maar even een korte ''onofficiële'' update: een heel groot coronale gat staat op dit moment richting de Aarde. Coronale gaten zijn gebieden op de Zon waar de zonnewind ontsnapt met een grotere snelheid dan normaal.

Normaal zijn coronale gaten niet interessant genoeg voor de Benelux maar dit coronale gat is uitzonderlijk groot en begin September toen dit coronale gat ook naar ons toe stond, werdt er toch zwak poollicht gespot vanuit de Nederland tijdens een matige G2 geomagnetische storm.

Als je een echte diehard bent is het daarom mischien de moeite waard om op te letten de komende dagen. Matige G2 geomagnetische storm condities zijn niet ondenkbaar. Vanaf morgenavond zou de zonnewindstroom aan kunnen komen en de rest van de week zullen we waarschijnlijk de effecten nog kunnen merken. Mischien toch de moeite waard om de data deze week in de gaten te houden?

Succes!??

Coronaal gat.jpg

Afbeelding: het coronale gat zoals gezien door NASA SDO.

Link to comment
Share on other sites

Uitzonderlijk, een kansentopic voor een coronaal gat :-) 
Laten we duimen dat het deze ronde wat positiever uitpakt dan begin september.  

Edit: bij evt waarnemingen, wil je dat ik een nieuw topic plaats of kan ik het beter in dit topic plaatsen?

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad dat is vrij ongebruikelijk. Er is geen reden om G3 te verwachten (al weet je 't nooit) dus wil het woord kansje benadrukken. Hebben we een plek voor een discussie ook. Dit coronale gat is zo groot en de vorige rotatie was het toch gelukt vanuit Nederland dus denk dat het zeker waard is om alert te zijn komende dagen.

Link to comment
Share on other sites

Lastig te beoordelen maar volgens mij zie ik op dit moment achter de bewolking rood poollicht.

Edit: ik zie nu ook een melding vanuit Cruxhaven, Duitsland: Aktuell südwestlich von Cuxhaven fotografisch PL. Rot bis 10° darunter grün. Jetzt auch ein Paar Beamer.

LRM_EXPORT_20160926_212525.jpg

Link to comment
Share on other sites

Euh.... dat zou je bijna denken inderdaad. Als het helder is ben ik altijd wel op het strand te vinden. Ik vind het prachtig om naar de sterren te kijken.
Het tweede dipje viel ook bij mij een beetje tegen, en dat terwijl hij een stuk dieper zakte dan de eerste.

In de timelapse zit helaas een fout frame. Deze haal ik er vanavond even tussenuit en dan plaats ik hem hier op het forum ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.