Jump to content

Heftig noorderlicht zichtbaar tot zuid Zweden!


Ed Touwen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Allereerst de groetjes vanuit het Hoge Noorden, Senja om precies te zijn. Gisteravond is er tot zuid Zweden hevig zichtbaar noorderlicht geweest. Het moet mogelijk zijn geweest om vanuit Nederland fotografisch poollicht waar te nemen mits natuurlijk geen bewolking.

Helaas zit de lucht hier behoorlijk dicht en heb ik pas 2 keer een klein beetje noorderlicht mogen aanschouwen. Ook terwijl het overdag helder was hadden de wolkjes zich in de avond weer behoorlijk irritant op elkaar gepakt zodat het mooie groen zich niet liet zien. Slecht 1 keer was het noorderlicht goed zichtbaar en danste het vrolijk in het rond met verscheidene kleuren, helaas was dat het moment van aankomst, toen ik mijn camera had gepakt hield het noorderlicht het voor gezien.

Waar ik nu benieuwd naar ben is of er in Nederland nog mensen op pad zijn gegaan om mooie plaatjes te schieten want hier was niets waar te nemen buiten wat verkleuring achter een dik regenachtig wolkendek. Samen met Marcel de Bont heb ik nog tot rond 24.00 u. (22.00 UTC) het wolkendek staan te bewonderen terwijl zuidelijker gelegen velen het noorderlicht hebben gezien.

Mochten er foto's zijn gemaakt, graag posten :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hey Ed,

Balen dat het afgelopen bewolkt was bij je! Als ik de foto's uit Zweden bekijk, dan hebben jullie een prachtige show gemist. Hopelijk hebben jullie de komende dagen meer geluk.

Gisteravond/nacht ben ik vroeg mijn nest in gedoken. Ik had de energie niet om wakker te blijven. Foto's vanuit Nederland heb ik nog niet gezien. Wel heeft Michael Theusner in het noorden van Duitsland mooie foto's geschoten. Zie link:http://forum.meteoros.de/viewtopic.php?f=1&t=56839

IMG_4391.jpg


 

Link to comment
Share on other sites

Hey Kees,

Gisteravond dan misschien niet maar er staat nu een giga coronaal gat voor de deur, morgen misschien de eerste uitwerking en G2 condities zijn mogelijk. Zeker de moeite waard om voor op te blijven. De emoticon's zijn op mijn verzoek en beetje opgeleukt dus hier de eerste :57e90680042c1_32(20):

Groetjes Ed

Link to comment
Share on other sites

Hallo Niek, welkom op het forum!

Het moeilijkste heb je gehad: in het donker je camera goed instellen en een scherpe foto maken.

Een paar tips:
- Fotografeer in RAW en stop tijd in de nabewerking (een kunst op zich).
- Diafragma: zo ver mogelijk open (laagste F getal) - ISO flink hoog en dan maar spelen met sluitertijden en eventueel lagere ISO-waarden tot je tevreden bent. Kortere sluitertijd = meer detail in de aurora. Hogere ISO = meer ruis.
- Een mooie voorgrond maakt het allemaal wat spannender. Deze plek was zeker niet verkeerd, maar zonder maan zie je er weinig van. Je had de camera hier bijvoorbeeld laag bij het water kunnen zetten om de reflectie in het water mee te nemen. Anderen zouden gaan light-painten, maar dat is een uitdaging voor je kleurbalans..

Goed begin hoor en het lijkt er op dat je deze week nog meer kansen gaat krijgen :)

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Niek said:

Goedemiddag,

Ik ben hier nieuw op het forum. Verblijf een aantal weken in Vilhelmina, Zweden. Hier was het noorderlicht gister redelijk te zien.

Ben geen professionele fotograaf, gewoon hobby. Hebben jullie nog tips?

Groeten Niek

IMG_4991.jpg

Welkom op het forum Niek, als je vragen hebt, gewoon stellen, deed ik ook in het verleden en nog steeds merk ik. De rest van de week is er hoge activiteit dus camera gereed houden. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.