Jump to content

Poollicht 20 januari 2016


Recommended Posts

Gaaf! Ik zit even een paar dagen niet op te letten... Grr. Ben benieuwd wat dit ons gaat brengen vanavond :) 

Iemand een idee wat de verwachtingen zijn? 

Link to comment
Share on other sites

20 minuten geleden, SJ90 zei:

Gaaf! Ik zit even een paar dagen niet op te letten... Grr. Ben benieuwd wat dit ons gaat brengen vanavond :) 

Iemand een idee wat de verwachtingen zijn? 

De richting van het IMF ging net richting de 0nT dus het word afwachten geblazen of deze terug gaat. We verwachten eerlijk gezegd niet echt wat voor vanavond dus de waarneming van Kees is buitengewoon spannend.

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment is er (fotografisch) niets meer te zien en dat terwijl kiruna nu daalt. De waarneming van mij doet mij denken aan de pulserende groene band die een paar maanden geleden vanuit duitsland gezien is. Deze was dacht ik ook niet terug te zien in de magnetometers maar dat weet ik niet zeker. Staat ergens op het meteoros forum, ik zoek het topic als ik thuis ben wel even op.

Link to comment
Share on other sites

Hierbij de foto's en een timelapse van gisteravond :-) Tijd: +/- 18:40-19:30. Visueel was het zwak maar duidelijk zichtbaar als een grijs/groene gloed.
Heeft iemand eigenlijk een verklaring voor mijn waarneming? Als ik kijk naar de magnetometer in kiruna liet deze op het moment van de waarneming een verschil van 300 tot 550nT tov het afbuigpunt zien. Dit zou onvoldoende moeten zijn voor poollicht in Nederland.

https://www.youtube.com/watch?v=SXMbEtcv85Q

DSC_9544.jpg

DSC_9568.jpg

DSC_9592.jpg

DSC_9611.jpg

DSC_9634.jpg

Link to comment
Share on other sites

Het was eigenlijk een hele rare avond. Het poollicht kwam zo ver zuidelijk terwijl de magnetometers niet echt erg uitsloegen. En ook nog is zo vroeg op de avond. Dat Kiruna niet zo diep ging kan mischien liggen aan het tijdstip dat het zo vroeg in de avond was? Maar als je de Kp-index ziet die was op dat moment Kp4, mischien Kp5 dus ook andere magnetometers over de hele wereld gaven niet aan dat er een storm zou zien die het poollicht zo zuidelijk zou voeren zou je denken. Vondt het een vrij bijzondere avond die een beetje tegen onze poollicht-wetten ingaan eigenlijk. :) 

Link to comment
Share on other sites

Guest Kris De Graef

Gisteravond na de berichten van Poollicht en Poollicht Urania toch ook nog maar eens ff buiten gaan kijken.
Als er iets in Nederland te zien valt, dan moet het hier aan onze B&B in midden Zweden toch ook wel iets geven... dat was vorig jaar in maart en oktober toch altijd het geval.


Met het blote oog was er heel erg flauw iets te zien, maar het had evengoed een flauwe wolk of gewoon niets kunnen zijn.
Uiteraard was de vrij felle maan ook een deftige spelbreker. Daar hadden we de vorige keren geen last van gehad.
Dus snel ff het fototoestel er bij genomen. Ook hier weer duidelijk niet de mooie foto´s zoals we die de vorige 2 keer hadden,
maar er was duidelijk "iets" bezig daarboven.

Ziehier de resultaten.

 

P1200693.jpg

P1200697.jpg

P1200699.jpg

P1200701.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, Marcel de Bont zei:

Het was eigenlijk een hele rare avond. Het poollicht kwam zo ver zuidelijk terwijl de magnetometers niet echt erg uitsloegen. En ook nog is zo vroeg op de avond. Dat Kiruna niet zo diep ging kan mischien liggen aan het tijdstip dat het zo vroeg in de avond was? Maar als je de Kp-index ziet die was op dat moment Kp4, mischien Kp5 dus ook andere magnetometers over de hele wereld gaven niet aan dat er een storm zou zien die het poollicht zo zuidelijk zou voeren zou je denken. Vondt het een vrij bijzondere avond die een beetje tegen onze poollicht-wetten ingaan eigenlijk. :) 

Hmm.... daar zit wel wat in inderdaad. De zon was pas zo'n 1,5 uur onder. Dit vind ik juist de leukste kansen, niemand die het verwacht... :-D Het is dat ik op dat moment slecht bereik had en kiruna niet kon checken, anders had ik (in afwachting van een mooie daling) in een strandtent gezeten.

Dit is het topic die ik gisteravond niet zo snel kon vinden: http://forum.meteoros.de/viewtopic.php?f=1&t=56011 Als ik de magnetometer erbij pak is er weinig spannends te zien.

@Kris De Graef Netjes! :-D

10102015.jpg

11102015.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.