Jump to content

Poollichtkans 20/21 december 2015


Recommended Posts

In de vroege morgen van 20 december is het IMF zuidelijk geslagen. Na een afzwakking van het IMF eerder deze dag schommelt het IMF weer rond -10nT/-15nT. Als dit lang genoeg rond deze waardes blijft hangen zal dit vanavond een voor Noord Nederland een poollichtkansje kunnen geven?

Waar ik mij zorgen over maak is het weer. Er hangt een wolkenstraatje van Spanje tot Scandinavië. Het KNMI verwacht dat het vanavond/vannacht half tot zwaar bewolkt is. Hopelijk hebben we mazzel met een aantal kleine opklaringen.

screenshotsat2420122015.jpg

screenshotpoollichtbe20122015.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet echt overtuigd. De richting van het IMF is zeker mooi zuidelijk maar vind de snelheid maar laag en zie dan ook zeker geen Kp7 of hoger. Kp6 halen we mischien als deze stats zo blijven maar verwacht dan hoogstens wat fotografisch rood poollicht vanuit Noord Nederland. De echte die hards kunnen het proberen vanavond (al moeten deze mooie cijfers het nog lang volhouden, het is pas 16:00u!) maar visueel poollicht lijkt me zeker onwaarschijnlijk.

Link to comment
Share on other sites

Ben al iets meer overtuigd nu deze stats aanhouden. ;)

De richting van het IMF (Bz) is zuidelijk gericht rond -15nT dankzij een coronale massa uitstoot en de Wing Kp geeft aan dat we met een zware G3 geomagnetische storm te maken hebben. Het noorden van Nederland heeft kans op zwak poollicht aan de horizon in de komende uren mits het weer hier op Aarde meewerkt natuurlijk! Zorg voor een vrij uitzicht richting de noordelijke horizon met zo min mogelijk lichtvervuiling. Als je een DSLR hebt zet deze dan op een statief en maak foto's met een lange sluitertijd. Succes!

Link to comment
Share on other sites

Hier zojuist regen..... :angry:

De wolkenband beweegt zich ook nog in de lengte naar het noordoosten. Hopen dat een meer westelijke stroming hem iets meer naar het oosten drukt. Dan zou het in het Noorden toch relatief snel kunnen opklaren. 

 

Link to comment
Share on other sites

Het blijft allemaal behoorlijk interessant, maarja die bewolking. 

Het wrange is dat onze Westkust de rand van de wolkenband ziet

maar die rand loopt door tot aan Noorwegen.

Hopelijk blijven de meters nog even gunstig voor je uitslaan Kees, daar in Egmond. 

Wie weet heb je dan nog geluk. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, ignitro zei:

Het blijft allemaal behoorlijk interessant, maarja die bewolking. 

Het wrange is dat onze Westkust de rand van de wolkenband ziet

maar die rand loopt door tot aan Noorwegen.

Hopelijk blijven de meters nog even gunstig voor je uitslaan Kees, daar in Egmond. 

Wie weet heb je dan nog geluk. 

 

 

Ik zit hier in Egmond prima! Vanaf 12 uur zit ik op het strand en onder de rand van de bewolking is fotografisch duidelijk poollicht te zien! Eerst als groene band en later ook groen/rode beamers. Visueel is het (vanwege het maanlicht?) niet heel duidelijk: grijzige band met grijze vegen. Foto's volgen. 

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je toch nog iets hebt weten vast te leggen, Kees!

Ikzelf ben vanmorgen wakker geworden met een behoorlijke kater.

De wolken hebben een echt, voor Nederlandse begrippen, goede Aurorakans genekt. 

Als ik me niet vergis waren er met momenten waardes voor poollicht tot in zuid Nederland en België. 

Op naar de volgende ronde dan maar weer.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@ignitro Klopt, de magnetometers hebben aardig hun best gedaan. Rond 1 uur (lokale tijd) was er een prachtige piek te zien. Jammer dat de bewolking voor veel mensen roet in het eten heeft gegooid.
@Vincent van Leijen Strakke plaat! Jij hebt nog aardig wat rood kunnen pakken zie ik, tof! :-)


Hieronder een aantal (opgepimpte) foto's:
-Foto 1 (00:19)
-Foto 2 (00:33)
-Foto 3 (00:42)
-Foto 4 (00:50)
-Foto 5 (00:53)
-Foto 6 (00:56)
-Foto 7 (01:01)
-Foto 8 (01:09)
-Foto 9 (01:18)
 

Poollicht21122015(1).jpg

Poollicht21122015(2).jpg

Poollicht21122015(3).jpg

Poollicht21122015(4).jpg

Poollicht21122015(5).jpg

Poollicht21122015(6).jpg

Poollicht21122015(7).jpg

Poollicht21122015(8).jpg

Poollicht21122015(9).jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.