Jump to content
  • 0

Earth Side - Back Side


Guest john01

Question

Guest john01

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik moeilijkheden heb, het is moeilijk te zien op de activiteiten pagina wat de Earth Side - Back Side waar de op dit moment naar toetgericht is.  Zoals vandaag 25 juni was er een Solar Flare M7.9 geen idee of deze aardegericht was.

Dank is groot, voor de info

Link to comment
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

De uitleg van SJ90 is uitstekend. Een zonnevlam die waargenomen word door GOES is altijd in het zicht van de aarde maar kan dus ook op de rand van de zon plaatsvinden. Wat betreft de plasmawolk (CME) die bij z'n uitbarsting kan vrijkomen is het altijd wat afwachten of er z'n CME vrijkwam en of deze naar ons toe komt. De beelden die ons hierbij helpen komen van SOHO en deze zijn vaak enkele uren vertraagd. Op dit moment hebben we wel wat beelden maar deze zijn nog niet compleet. Op het eerste gezicht lijkt het dat bij de M7.9 uitbarsting van vandaag een volledige halo coronale massa uitstoot vrijkwam maar de bulk van deze wolk is echt gericht richting het noord-oosten en duidelijk niet richting de Aarde. Een eerste voorzichtige conclusie is dat een schampschot aannemelijk is maar of het genoeg is voor poollicht in de Benelux lijkt het niet echt op.

Het is belangrijk om te begrijpen dat een zonnevlam een coronale massa uitstoot niet hetzelfde is. Een zonnevlam is een enorme explosie op de zon waar soms een enorme plasma wolk bij vrijkomt. Het is die plasmawolk die voor poollicht zorgt op Aarde maar dan moet er wel z'n plasmawolk (ook genoemd een CME) vrijkomen en dan ook nog is goed richting de Aarde toe.

Link to comment
Share on other sites

Ik snap niet je hele vraag, maar ik denk dat je bedoelt of de zonnevlek die de m7.9 flare produceerde zich op de voor ons zichtbare kant van de zon bevind? 

In elk geval, ja deze zonnevlek bevind zich op de aardegerichte kant van de zon. Voor zover ik de eerste berichten heb gezien heeft ook deze flare een full halo, en is er dus een grote kans dat we een plasmawolk richting aarde gaan zien. Waarschijnlijk zal deze morgen ergens in de namiddag aankomen (maar dat is nooit met zekerheid te zeggen, daar is het nu misschien nog te vroeg voor).

-edit- alle meldingen van zonnevlammen gaan over aardgerichte zonnevlekken. Kan wel eens zijn dat de vlek zich aan de rand bevindt, waardoor de plasmawolk niet op aarde zal aankomen. Of omdat de uitbarsting niet aardgericht was. Misschien kun je hier op de site eens kijken op http://www.poollicht.be/nl/zonneactiviteit/zonnevlekkengroepen#_ga=1.234544222.1575678892.1435236263

Daar vind je veel info over de zonnevlekken, deze info is altijd up to date 

Link to comment
Share on other sites

Guest john01

Dat bedoelde ik, of het aardegerichte  was. Dat laatste vind ik persoonlijk moeilijk te zien en of te lezen van de voorpagina.

Inderdaad we wachten wel af, wat dit met zich mee brengt.

Dank u voor de uitleg

Link to comment
Share on other sites

Guest the aurora jager

De nieuwe CME forecast is er en zo te zien zitten we er midden in.

je kan wel alleen maar de plasma density al zien.
De plasma density zit rond de 37 - 38.

de snelheid van de plasmawolk is nog niet gekend, deze zullen we later deze avond weten.

 

De CME is al aangepast
wat wel vrij jammer is.

nu blijkt dat we net op de rand liggen van de zonnewind.

dit verkleint de kans op poollicht weeral, het zal weer afwachten worden.

Link to comment
Share on other sites

 

Het is belangrijk om te begrijpen dat een zonnevlam een coronale massa uitstoot niet hetzelfde is. Een zonnevlam is een enorme explosie op de zon waar soms een enorme plasma wolk bij vrijkomt. Het is die plasmawolk die voor poollicht zorgt op Aarde maar dan moet er wel z'n plasmawolk (ook genoemd een CME) vrijkomen en dan ook nog is goed richting de Aarde toe.

Dank voor je compliment en de uitstekende aanvulling, daar had ik inderdaad een steekje laten vallen ;) 

 

Jammer overigens dat het er op lijkt dat de cme niet voor pollicht bij ons gaat zorgen.. Afwachten en anders wachten op de volgende kans!  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.