Jump to content
  • 0

Zon spots


Guest john01

Question

Guest john01

Beste mensen ik heb jullie hulp nodig.

Spijtig genoeg heb ik hier geen kennis van, echter ik heb een vraag dat waar jullie wellicht mij mee kunnen helpen.

De zon draait rond, en keer op keer komen ook de zon spots ook gericht naar de aarde. en de vragen zijn;

  1. Kan er van te voren uitgerekend worden op welke dag de zon spots aarde gericht zijn.
  2. Is er een database, dat waar een overzicht aanwezig is, waarin vermeld staat wanneer de zon spots gericht heeft gestaan naar de aarde.
  3. Wanneer iemand voor mij dit zou kunnen uitreken, tot bijvoorbeeld om en nabij 22 juli dit jaar, of de zon spots gericht staan richting aarde.

Al bij voorbaat hartelijk dank voor jullie hulp.

Link to comment
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

Zonnevlekken komen en gaan op de Zon, pas wanneer deze zichtbaar worden op het oppervlak van de Zon kan je dan ook gaan berekenen wanneer deze bijvoorbeeld centraal op de zonneschijf zullen komen te staan en wanneer deze terug aan de rand verdwijnen. De Zon draait zo'n 12 graden per dag, gezien het zichtbare deel 180° bedraagt doet een vlek er van de ene kant van de zon tot aan de andere kant er 14 dagen over. Zoals op onze website staat bij elk gebied vermeld  op welke locatie ze zich bevinden waar je je op kunt baseren om te zien wanneer deze centraal komt te staan en wanneer deze verdwijnt aan de rand.

In het archief op de website kan je voor elk zonnevlekkengebied die er was sinds 1996 de gegevens raadplegen samen met hun karakteristieken en hun coördinaten en dat voor elke dag.

Het voorspellen van zonnevlekkengroepen in de toekomst gaat niet omdat zonnevlekkengroepen komen en gaan en er niet op voorhand kan berekend worden waar deze gaan ontstaan op de zonneschijf. Pas als deze zichtbaar worden aan de rand of wanneer ze ontstaan op de zonneschijf kan je dat wel al wat inschatten.

Link to comment
Share on other sites

Guest john01

Mijn dank Vancanneyt Sander,

Ik ben zeer content met uw antwoord die u uitgebreid heeft beschreven.

Het is dus niet bij voorhand te berekenen wanneer een zonnevlek terug keert, echter wel is mijn vraag dan als volgt. Hoe kan men dan zien wat de fare side van de zon is en de earth side van de zon aardgericht is.Er zal dan een terugkerende zonnen vlek te zien zijn, die keer op keer terug keert naar de earth side.

Wat ik wel ongeveer weet na een zonnen maximum, in de meeste gevallen nog een twee a drie pieken te zien zijn dat de zon aan zijn einde van de zonnen maximum zit. Zo ook dat de zonnevlekkengroepen verminderen op de zon zodra hij in de zonnen minimum begeeft.

Dan rest mij nog 1 vraag op dit geheel, voor een paar maanden terug was er op de zon een grote band te zien. Die band, was meen ik voor een zeer klein gedeelte ontladen. Dus niet de hele band zoals des tijds op foto's te zien waren. Is die band inmiddels al weg, en of kunnen we nog meer verwachten van die band die nooit eerder te zien was op de zon.

De rest van uw schrijven zal ik zeker nazien, en hopelijk zal het geheel mij meer duidelijk geven over de zon zijn activiteiten.

 

Was behoorlijk zoeken naar dat wat ik bedoelde met een grote band op de zon


Giant Solar Filament Snakes Across Sun in Stunning NASA Photo

http://www.space.com/28874-giant-sun-filament-nasa-photo.html

Die Filament Snakes is afgelopen maand een klein gedeelte tot ontlading gekomen, gelukig niet met gevolgen voor de aarde.

Link to comment
Share on other sites

De farside van de Zon wordt bekeken door middel van de Stereo ruimtesonde en de GONG gekalibreerde map van de fraaiste (beide staan op de site onder zonneactiviteit). Vaak kondigen grote gebieden zich al dagen op voorhand aan aan de rand wanneer de magnetische loops die ver boven het oppervlak uitstrekken zichtbaar worden. Maar het is op basis van de farside beelden niet mogelijk om de grootte van het gebied te bepalen en/of de activiteit ervan.

Op de Zon zijn er altijd filamenten (donkere afgetekende lijnen) te zien, in het zonneminimum komen deze vaker voor dan in het zonneminimum. Het zijn relatief ongevaarlijke dingen. Filamenten kunnen breken en materiaal de ruimte in slingeren, een beetje zoals bij coronale massa uitstoten bij zonnevlammen maar dan een stuk trager.  Wanneer een filament breekt kan deze idd van het oppervlak verdwijnen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.