Jump to content

Poollichtkans 12 september 2014


Recommended Posts

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse Poollichtkans 12 september 2014


Samenvatting zonneactiviteit en geofysische activiteit

Op 10 september barstte zonnevlekkengebied 2158 sterk uit met een X1.6 klasse zonnevlam. Bij deze uitbarsting ging een coronale massa uitstoot gepaard die, gezien de locatie van de zonnevlekkengroep, zeer waarschijnlijk Aardgericht is. Nu de beelden van de coronagraaf aan boord van de SOHO ruimtesonde binnen zijn kunnen we een blik werpen op de CME karakteristieken.

9-c3_diff.png

10-c3.gif

Zoals je ziet op bovenstaande afbeeldingen gaat het om een volledige halo CME waarbij de bulk (het helderste deel) noordwaarts gericht is. Het Aardgericht deel is ook erg helder waardoor we een goede impact kunnen verwachten. De vertreksnelheid van de CME ligt om en bij de 1300-1400km/sec. Dit betekend dat we een aankomst kunnen zien vrijdagnamiddag, 15:00UTC (17:00 onze tijd) met onzekerheidsperiode van + en - 6 uur. De nacht van vrijdag op zaterdag zal er dus mogelijks een kans zijn op poollicht in de Benelux waarbij natuurlijk noord-Nederland een grotere kans zal hebben dan Luxemburg. Een veel voorkomende vraag is welke tijd zullen we het kunnen zien maar dit is niet te zeggen, het word vrijdagavond/zaterdagnacht de data in de gaten houden en zien of en wanneer er een poollicht kans is. In dit topic zullen we u daar uiteraard over informeren als er daadwerkelijk kans is!

Wees indachtig dat er vandaag ook reeds een CME zal aankomen van de M4 uitbarsting, door de ietwat leegte die het achterliet kan de CME van de X1 mogelijks vroeger aankomen maar het kan onderweg ook vertragen; vandaar dat het altijd erg moeilijk is om een preciezere aankomsttijd te bepalen.

SDO AIA 211 Ã…ngström difference animatie van de zonnevlam

9-211rd.gif

Synopsis poollichtkans

Gelet op de vrij gunstige impacttijd voor Europa kunnen we ons opmaken voor een mogelijke poollichtkans. Maar let op, pas na aankomst zal het pas duidelijk zijn wat de echte kansen zijn! Gelet op de verstoring van het Aardmagnetisch veld door de M4 CME kan er zich vrijdagavond een sterke geomagnetische storm ontwikkelen met kans op een G3 - Zware geomagnetische storm met een Kp van 7 wat kans geeft op poollicht laag aan de noordelijke horizon in heel de Benelux.

Lage breedtegraad: 10% kans

Lage Gemiddelde breedtegraad (België Nederland): 40% kans

Hoge Gemiddelde breedtegraad: 70% kans

Hoge breedtegraad: 99% kans

Vooruitzicht weerbericht

Vrijdag zorgt een uitloper van het hogedrukgebied voor droog en vrij zonnig weer met in de loop van de dag ook enkele wolkenvelden. Dit zijn dus goede condities. De opkomende afnemende maan in het oosten zal echter wel voor verstoord maanlicht zorgen wat de kansen op het zien van zwak poollicht verslecht.

Benieuwd naar het weerbericht voor uw locatie? Actuele info bij onze vrienden op noodweer.be

Als gevolg van de protonenstorm kunnen alle zonnewindparameters onbetrouwbaar zijn. Het zal dus mogelijk moeilijk worden om de impact in te schatten. Dit zal mogelijk zijn als we de S2 protonenstorm drempel overschrijden.

PS.: Wegens de verwachte bezoekersdrukte kan het zijn dat we er terug uitvallen, we hopen dat dit niet gebeurt.

Doneer en steun dit project zodoende we kunnen investeren in zwaardere servers om jullie de beste surfervaring te geven en we online blijven bij grote gebeurtenissen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply
Guest Australis

Het betreft hier een long duration uitbarsting waarbij het IMF tijdens aankomst op aarde, zeer waarschijnlijk naar het zuiden gericht is.

Als de CME in de nacht aankomt, dan is de kans op poollicht groot.

 

Ik denk dat de CME pas vrijdagmiddag 12-09-2014 op de aarde aan zal komen (zoals Sander dat al vermeld) en dat we in de vroege avond de grootste kans op poollicht hebben.

Maar het voorspellen van de aankomsttijd is het moeilijkste deel van de analyse.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag D-day....
Zijn er nog mensen die van plan zijn om te gaan posten vanavond?
Een nachtje Afsluitdijk zou met wat geluk toch wat moois moeten opleveren....
Vanwege een lang geplande afspraak, zit het er voor mij zeer waarschijnlijk niet in...
Voor de hardcore onder ons: happy hunting!
 

Link to comment
Share on other sites

Spannend!! Zijn er ook live magnetometers die een beetje representatief zijn voor Nederland/België?

Kiruna (de magnetometer op de site) werkt prima ook al klinkt het heel ver weg. Als het zwarte lijntje 1300nT onder de basiswaarde komt is er visueel poollicht mogelijk aan de horizon in de Benelux. Bij ongeveer 700nT onder de basiswaarde is kans op poollicht in het uiterste van Nederland, al dan niet visueel. http://www.poollicht.be/nl/help/het-kiruna-magnetogram
Link to comment
Share on other sites

Guest Dave Zwalve

Ik heb het poollicht vorig jaar mogen zien in Finland. Vandaag zijn de omstandigheden ideaal. Ik woon zelf in Hoek van Holland, zou ik het hier ook kunnen zien of moet ik écht naar het noorden rijden? Zo ja, waar zou ik heen kunnen? Heeft iemand een ideale locatie?

Link to comment
Share on other sites

Aankomst CME schokfront - Matige impact

Momenteel zien we de aankomst van een coronale massa uitstoot (CME) ter hoogte van de ACE satelliet, de zonnewindsnelheid steeg met 251.03km/sec naar 670.2km/sec. De plasmawolk doet er dan nog 37 minuten over om de Aarde te bereiken.

Zonnewind snelheid 670.2km/sec & dichtheid 6.4p/cm3
IMF Bt (sterkte): 26.1nT - Bz: 2.9nT

 

Vanaf nu is het wachten tot het donker wordt en zien hoe het IMF zich verder zal gedragen, de data zijn alvast relatief gunstig maar voorlopig lijkt het er niet op dat er al meteen een geomagnetische storm op gang zal komen wanneer het aankomt op Aarde binnen een goede 30 minuten.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het poollicht vorig jaar mogen zien in Finland. Vandaag zijn de omstandigheden ideaal. Ik woon zelf in Hoek van Holland, zou ik het hier ook kunnen zien of moet ik écht naar het noorden rijden? Zo ja, waar zou ik heen kunnen? Heeft iemand een ideale locatie?

Als we de G3 condities redden aankomende nacht zal je het vanuit je huidige locatie kunnen zien. Let wel op dat je zover mogelijk weg moet zijn van lichtvervuiling!

Link to comment
Share on other sites

Guest Jasper Vermeulen

Kiruna (de magnetometer op de site) werkt prima ook al klinkt het heel ver weg. Als het zwarte lijntje 1300nT onder de basiswaarde komt is er visueel poollicht mogelijk aan de horizon in de Benelux. Bij ongeveer 700nT onder de basiswaarde is kans op poollicht in het uiterste van Nederland, al dan niet visueel. http://www.poollicht.be/nl/help/het-kiruna-magnetogram

Oke, dank!  Heb zelf in spitsbergen meermalig het noorderlicht mogen bewonderen, fingers crossed dat het hier in ons eigen kikkerlandje ook te zien is vanavond...

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De komende 5-6 uur staat het magnetischeveld nog te oscilleren voordat het -waarschijnlijk- zuidelijk gericht zal zijn.

Met een zonnewindsnelheid van 670km/sec hebben de elektrojets (auroral ovals) alleen dan pas na circa 4 uur voldoende energie voor poollicht in Nederland en Belgie.

(80-100 GigaWatt Hemispheric Power)

 

 

http://www.swpc.noaa.gov/ovation/North_New.html

 

 

Geschatte tijd -zichtbaar poolicht- : v.a.  23:27z (01:23 Nederlandse zomertijd).

Link to comment
Share on other sites

Guest Dave Zwalve

Bedankt voor de snelle reactie! Hier vlakbij zit het Westland met de vele kassen die s'nachts door draaien. Ik vrees dat hierdoor de lichtvervuiling onvermijdbaar is.

Het noorderlicht koorts begint toch echt te kriebelen, er kwam net een tip voorbij over de afsluitdijk, zijn hier meer mensen die daar naartoe gaan?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reactie! Hier vlakbij zit het Westland met de vele kassen die s'nachts door draaien. Ik vrees dat hierdoor de lichtvervuiling onvermijdbaar is.

Het noorderlicht koorts begint toch echt te kriebelen, er kwam net een tip voorbij over de afsluitdijk, zijn hier meer mensen die daar naartoe gaan?

Ik zou het Noordzee strand proberen. Heb je tenminste vrij zicht naar het noorden. Van hoek naar holland naar de afsluitdijk zou ik het niet waard vinden z'n enorm stuk rijden. Als er niks te zien is zou het zonde zijn van je tijd en energie.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dave Zwalve

Ja, het is een risico... MIsschien dat ik hier de pier op ga, die loopt een kilometer de zee in. Dat is een flinke stuk.

Bedankt voor de tip!

Link to comment
Share on other sites

Aan de haven (zeebrugge?) is er toch veel te veel licht
Twijfel tussen de pier in Nieuwpoort of Cadzand


Jammer dat ik geen verstand heb van als die cijfertjes, tabellen, en benamingen :angry:
Kijk me er zot op

Link to comment
Share on other sites

De lichtvervuiling aan de Belgische kust is rampzalig...

Door het gebrek aan wolken reflecteert er mogelijk iets minder licht, maar dan nog heb ik m'n twijfels.

Voor mij is de pier van Nieuwpoort een kwartier rijden, op zich wel een goed idee!

 

Het ziet er naar uit dat de richting van het IMF aan het keren is.

Even kijken of die camera opgeladen is :)

Link to comment
Share on other sites

Zullen we het poollicht nu zien of niet in België? Volgens wat ik kan opmaken, niet ?

de kans is voorlopig beperkt, nu de richting van het interplanetair magnetisch veld zuidelijk is gedraaid neemt de kans wat toe, echter gezien de laatste gegevens maar een beperkt zuidelijke richting heeft lijkt het visuele poollicht er niet meteen aan te komen. Het blijft dus verder wachten wat het geeft de komende uren

Link to comment
Share on other sites

Guest Philler456

Sowieso als je naar de Belgische kust zou vertrekken, probeer je zo ver mogelijk van Oostende en Zeebrugge te begeven. De lichtvervuiling hier is verschrikkelijk.

Het beste ben je in Cadzand af als je kiest niet noordelijker te gaan.

Link to comment
Share on other sites

Het blijft in ieder geval spannend met een magnetisch veld dat ping pong speelt...

 

Mochten de omstandigheden straks gunstiger worden, had ik nog een vraagje over het fotograferen van poollicht.

Ik ben geen held met foto's, zeker niet in duistere omstandigheden, maar had verwacht dat een kleine diafragma opening (bv.22) de beste resultaten zou opleveren.

Op de help pagina over het fotograferen van poollicht staan echter waarden van 1,4 tot 4, wat eigenlijk compleet open is.

Krijg je zo niet té veel licht binnen ten koste van detail of is het inderdaad beter om dat diafragma volledig open te zetten?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.