Jump to content

Met de auto naar Noorwegen


Ed Touwen

Recommended Posts

In the middle of the night, just one hour after midnight (new years evening), we started our trip from Holland to Furøy in Norway. Our two dogs (Pugs) had to come this time. Our plan was to visit Marcel de Bont in Skelleftea (Sweden). After a 1600 km drive we stopped by a hotel in Nyköpping, just 90 km before Stockholm. Our plan was to change the normal winter tires for spikes with I bought in Holland. Gladly they exepted dogs there because leaving them in the car was not an option. Next day when I was on the search for a garage who could change my tires I had bad luck, the garage who could do this was not in the mood for it, proberly he was to lazy. Other garages didn't have the equipment to change 19 inch wheels. So grrrrrrrrr. Also it was the second of januari and everyone was at home because one day work can be skipped.

We decided to go further up and drove, a little slower as normal because of the winter conditions, to Skelleftea where Marcel already arranged a Hotel for us, great guy he is. We checked in in Hotel Aurum where also our dogs could check in and oooh what an attention the got. Our dogs had the time of there life, except the weather conditions wich were even to cold for us (-32). Bad luck passed our way, the starter engine of the car was broken. Now, I drive a Landrover and in the north of Sweden there is no Landrover dealer. So, after a whole day of calling everywhere there was no starter engine to find in whole Sweden and the last thing I could do was calling my own Garage Landrover Knook in Breda (Holland). They would send the starter engine to Sweden by Express. They had to order it in France, so the starter engine made a bigger trip then we did, it was send from France to Holland (Breda), after that to airport Eindhoven, Brussel, Leipzig and then to Stockholm, Arlanda and finally delivered in Hotel Aurum. All that in 1,5 day, amazing. After the delivery I called Marcel out of his bed to go to the garage. He didn't kill me but I still don't know what he was thinking hahaha. Just kidding but Marcel is a great guy, he was the whole day busy helping us so all the credits go to him. Thursday, at the end of the day the car was fixed again and we could move on. We left friday morning early. One thing I forgot to write is that Marcel and Emma invited us to dinner and I have to tell that Emma is a great cook.Also thanks to Emma and we hope to see them soon in Holland because they become special friends now. We moved on. We took the road E10 with goes from Skelleftea trough Swedish Lapland to the border of Norway and my god what a beautiful trip it was. We saw a lot of cows (rendeers) from Sami people and also Moos, dead and alive, one was scratching his mouth near the road to a tree. Lots of snow and further there was nothing but trees. Friday evening we came finally in Furøy, we installed in our place called Holiday Camp Furøy (www.hcfuroy.com). Then we went to sleep. Next day we wanted to see the whales in the Fjords but lazy as we were, we were to late, it was dark again hahaha. In the evening I went with my special friend Kim Jenssen to Senja for the Northern Lights. Also the Sony A7S II has to be tested and the film is already on youtube

More to come....................... 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben gestationeerd, in Furøy, naast het schitterende eiland Senja wat ongeveer (hemelsbreed) 70 km van Tromsø is. Hier beheren wij een vakantie park met 4 huisjes en 8 boten Facebook: Holiday Camp Furøy, uiteraard zit ik hier dan ook want het noorderlicht is hier net zo vaak zichtbaar als in Tromsø en voor mij is het gratis (daar houden wij hollanders zo van). Noorwegen is een duur land als je als leek er voor de eerste keer naartoe gaat, toch hoeft dat niet zo te zijn, de kenners weten beter. Als je toch het noorderlicht eens wil zien, en dat is een must op je bucketlist, kijk dan eens op www.hcfuroy.com of ga naar de Facebook: Holiday Camp Furøy. Ook walvisspotten, vissen, huskysleeën, sneeuwscooterrijden behoren tot de mogelijkheden. Vind je de zon ook zo boring? Neem gerust contact op.  Al weer drie dagen noorderlicht hier (ik ben hier pas 3 dagen hahaha) en ik begin de Sony A7S II een beetje door te krijgen, uiteraard heb ik schitterende foto's gemaakt maar real time video is helemaal hot en daarom zal ik jullie niet vervelen met foto's. Ook is het zo dat ik hier nog niet weg ben en moet ik de mooiste foto's nog uitzoeken en bewerken.

De eerste 2 dagen was het noorderlicht aanwezig, zoals altijd wel........pffff, maar gisteravond knalde het toch wel even. Juist een avond dat ik ff geen zin had om op pad te gaan. Ik ben dan wel de deur uitgegaan maar niet echt naar een donkere locatie, gewoon ff de voordeur uit. Het noorderlicht liet zich al zien rond 18.00 uur en was pas rond 2.00 uur 's nachts aan het minderen, tenminste, ik vond het de moeite niet meer om verder te filmen en mijn bedje riep me. Vandaag heb ik een kort filmpje gemaakt van de eindeloze filmsessie vannacht die ik jullie niet wil onthouden. Alvast veel kijkplezier.

 

Link to comment
Share on other sites

Goeiemorgen  allemaal (nou ja morgen?)

Net wakker en de ochtend is al weer bijna voorbij, het is nu al half 12. Tja, rust krijg je hier niet echt als rasechte noorderlichtjager. Rond 15.00 uur is het donker en het is alsof Noorwegen mij verwelkomd en me totaal geen rust gunt. Rond 18.00 uur gaat de zwarte sterrenhemel een lichte gloed vertonen die je gaat herkennen als je hier vaker bent geweest en dan weet je........het duurt niet lang meer.

Rond 20.00 uur gisteravond moest Edje weer de deur uit, want het eerste zichtbare noorderlicht was alweer gespot door de ruiten van mijn verblijf. Dit keer was ik van plan een andere locatie te nemen dus had een lange rit voor de boeg. Een mooie donkere locatie waar het noorderlicht goed zichtbaar was en het liefste zo hoog mogelijk. Het avondeten koud achter de kiezen, en wat was dat weer lekker want ik heb niet alleen een bloedmooie vrouw maar ze is ook nog een geweldige kok. Spaghetti met scampi's stond er op het menu en oooooh, wat heb ik gesmuld. De zeevruchten en vis smaken hier toch net ff anders dan in ons kille kikkerland.  Gauw even de koffie achterover geslagen, filmcamera in de auto, extra batterijen en op pad voor mijn lange rit. Mr. Canon mocht vandaag niet mee, dat gedoe had ik allemaal geen zin in. Statief opzetten, camera erop, remote control en blijven afstellen totdat je vingers er vanaf vallen van de kou. Nope, dit keer heb ik Mr. Sony alleen meegenomen en koos ervoor om de camera te richten en vervolgens weer lekker in de warme auto te kruipen, luisterend naar een muziekje en wachtend totdat ik de camera weer even op een andere richting moest afstellen. Goed, om een lang verhaal kort te houden, hop in de auto die inmiddels al even voor de deur had staan warmdraaien terwijl ik aan mijn koffie stond te lurken, en onderweg voor mijn lange rit.

Terwijl ik de auto in de drive stand zette om weg te rijden, gauw even een gaaf muziekje opgezet. Ik reed de parkeerplaats (recht voor de deur) af en ging onderweg naar een mooie donkere hoge locatie,  500 meter gelegen van mijn verblijfplaats. Ja ja, ik zit hier niet in het drukke Tromsø waar je over de hoofden van Chinezen kunt lopen en je kilometers moet rijden om maar van die vervelende lichtvervuiling af te zijn. Nee, 70 km hemelsbreed onder Tromsø dus lichtvervuiling heb ik geen last van en die donkere plaats op de berg is 500m verwijderd van mijn verblijf. Gewoon te grappig voor woorden en als ik dan denk aan de eerste keer Noorwegen waar ik 90 euro per persoon moest betalen om in een bus gepropt te worden, vervolgens een uur in dat ding zat luisterend naar het gezever van een of andere jojo die het verhaal over het ontstaan van het Noorderlicht stond uit te leggen. En wat was dat saai, iedere zin eerst in Engels, daarna Duits en dan nog eens Noors, iemand die dat, na een kwartier, nog kan volgen is erg uitgeslapen want ik kan je vertellen dat dat erg slaapverwekkend is op zo'n monotone dreun. Die gast doet dat graag natuurlijk want die ziet 50 personen in een bus, en er vertrekken er 12 op een avond, das ff snel omgerekend 54.000 euro op een dag dus wat hebben we een lol. Zeker voor iets wat bijna dagelijks, mits onbewolkt, gratis aan de hemel verschijnt. Dan wil ik ook wel een lulverhaal ophangen en zo veel informatie krijg je ook weer niet maar het moet in 3 talen dus dat duurt wel een uur.  Uiteindelijk kom je dan aan op een totaal donkere sneeuwvlakte, tussen de bergen, waar een paar sami-tenten staan, een kampvuur waar je je kunt warmen en waar je koffie of chocomel en een koekje krijgt. En dan maar blauwbekken om een streepje aan de hemel te fotograferen. Hulp bij fotografie is er natuurlijk wel bij dus dat is een voordeel. Vermakelijk is zo'n avond dan ook als je die Chinezen ziet met de duurste Camera's van Canon en Nikon terwijl ze geen flauw benul hebben hoe het ding werkt en in de auto stand staan te fotograferen of schattige Chinese meisjes die met hun iPhone een shot proberen te maken. Voor mij dus eenmalig, maar voor vermaak aan te raden.

Afijn, afgelopen nacht 41 Gig aan video opgenomen waarvan ik het resultaat later op de dag weer zal toevoegen want het noorderlicht was weer spectaculair.

wordt vervolgd...........

 

 

Link to comment
Share on other sites

Goeiemorgen allemaal,

Het leven is zwaar van een Noorderlicht jager. Gisteravond rond 20.00 uur was het noorderlicht alweer aanwezig. Ik had gisteren een nieuwe SD kaart gekocht die een hogere schrijfsnelheid had en ben gauw even naar buiten gevlucht voor wat testwerk. Alle films tot nu toe zijn gemaakt met een schrijfsnelheid van 60Mb/s maar nu, met deze kaart kon ik op 100Mb/s filmen. Een hogere kwaliteit dus. Ff testen. Geweldige kwaliteit merkte ik toen ik gauw even ben gaan spotten op mijn Appeltje. Nu maar wachten op de grote klapper maar helaas, de lucht was verder zwart, een beetje vage erg band aan de hemel maar niet noemenswaardig en zeker al niet de moeite om te gaan filmen. Wachten, wachten, wachten maar echt helemaal niets. Uiteindelijk ben ik rond 2.00 uur maar, totaal gefrustreerd, naar bed gegaan en toen ik vanmorgen even op www.poollicht.be checkte, bleek ik ook niets gemist te hebben. Hopelijk komt er vanavond een nieuwe kans. Toch heb ik nog een kleine oppepper voor jullie om je even 3 minuten mee te vermaken..........

Veel kijkplezier!

https://youtu.be/WkeYv0mlHIo

Link to comment
Share on other sites

Weer thuis en 7500km meer op de teller van de auto. Geweldige rit geweest, vooral de reis door Lapland. Ongelooflijke ervaring en een aanrader voor ieder die eens met de auto wil. Een reis met de auto is heel goed mogelijk, zorg alleen wel voor de juiste voorbereidingen, het koelwater, ruitenwisservloeistof dienen te zijn voorbereid op temperaturen van -40, ook de accu dient van het type AGM te zijn omdat een normale accu het toch net niet trekt. Dit hebben aan den lijve ondervonden, de accu was niet stuk maar de extreme temperatuur zorgde voor zo'n ontlading dat een start niet meer mogelijk was en de starthulp eraan te pas moest komen. Extra verstralers laten monteren is geen pre maar wel verstandig, het is daar zo donker dat rijden met te weinig licht zwaar vermoeiend is, tevens heb je een eventueel obstakel op de weg, zoals Eland of Rendier, eerder in de gaten zodat je je maatregelen kunt treffen.  Op spikes rijden is geen must maar wel verstandig, een groot deel van de wegen daar zijn veranderd in grote ijsbanen en spikes geven een goeie grip zodat je toch redelijk kunt doorrijden, snelheid aanpassen en afstand houden is wel verstandig, ook met spikes. Voor ons was het in ieder geval een ervaring die zeker niet bij 1 keer blijft, allereerst in Skelleftea iemand bezocht waar ik al 3 jaar internet contact mee had en nu tot onze zeer goede vrienden behoort en dan de zeer avontuurlijke reis door Zweeds Lapland, het witte landschap met dennen, rendieren en elanden, dingen die je normaal alleen op televisie ziet en nooit verwacht die zelf mee te maken ook al droom je er wel van. Een beetje durf is wel vereist want Zweeds Lapland is een gebied waar 500km helemaal niets is en dan bedoel ik ook helemaal niets, alleen sneeuw en dennenbomen. We hebben deze reis van iets meer dan 3000km heen en terug in etappes gedaan, 2x ca. 800km en 1x 1600km en eigenlijk neemt het allemaal zo'n 10-12 uur per dag in beslag. Vanuit het hoge Noorden heb ik ongeveer 600 Gig aan foto en film materiaal die ik allemaal nog moet verwerken maar dit komt binnenkort zeker bij dit verhaal. Voor ieder met vragen over zo'n reis sta ik ter beschikking om deze te beantwoorden. Ook met vragen m.b.t. Noorderlicht fotografie sta ik tot beschikking.

Wordt vervolgd!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hallo,

Leuk verhaal!

Prachtige beelden.

Over een aantal jaren zeker van plan die kant op te gaan. Juist rond die breedtegraad! 

Goed bezig.

Jullie trip lijkt me inderdaad prettiger dan met een heeele bus vol. Wel grappig inderdaad als ze met de smartphone staan.

Geniet ervan verder, je hebt nog een boel materiaal om je doorheen te werken!

Bedankt voor het delen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.