Jump to content

M1.8 zonnevlam 28-12-2015


Marcel de Bont

Recommended Posts

Een M1.8 zonnevlam zorgde er gisteren voor dat er een coronale mass uitstoot richting de Aarde gelanceerd werd.

Een gedeeltelijke halo coronale massa uitstoot kwam vrij met een matige snelheid tussen de 600 en 700km/s. We verwachten niet een erg sterke impact door de gedeeltelijke halo vorm van deze CME zoals gezien door LASCO met mogelijks kleine G1 geomagnetische storm condities op 31 December en een klein kansje op matige G2 geomagnetische storm condities. Ook de aankomsttijd door ons berekend na middernacht op 31 December is ongunstig voor de Benelux.

Geen poollichtkans waarschuwing van ons dus maar natuurlijk houden we het in de gaten de komende dagen want mocht de impact sterker zijn dan verwacht of op een gunstiger tijdstip dan hoort u dat uiteraard op Poollicht.be!

We willen in dit topic graag jouw mening horen! Hoe denken jullie dat deze impact zal verlopen? Ben je het eens met ons of denk jij dat we toch wel kans op poollicht gaan krijgen? Laat je gedachten achter in dit topic!

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad maar hun impact tijd was vandaag rond 12:00u onze tijd en die is ook alweer voorbij... door de gedeeltelijke halo CME en die niet echt bijzonder hoge snelheid van de CME denken we nog steeds dat NOAA te optimistisch is met Kp7... al hopen we natuurlijk dat we wel Kp7 krijgen! Deze post plaatste we gisteren op Facebook, mischien de moeite waard om deze ook op het forum te zetten. Uiteraard houden we het in de gaten en mocht er een kans zijn na de impact dat zullen wij zeker een kansentopic openen!

 

Quote

 

Het NOAA SWPC (officiële amerikaanse ruimteweer instantie) heeft voor morgen (woensdag) een waarschuwing staan voor mogelijk zware G3 geomagnetische storm condities. Deze instantie verwacht de aankomst van een coronale massa uitstoot morgen die dus redelijk zwaar zou kunnen uitpakken. Mochten er inderdaad zware G3 geomagnetische storm condities komen tijdens de nachtelijke uurtjes dan zou dit voldoende kunnen zijn voor poollicht aan de horizon zowel vanuit België als Nederland.

Wij zijn er zelf niet van overtuigd dat er een echt goede kans zal zijn op zware G3 geomagnetische storm condities de komende dagen, ook omdat wij denken dat de coronale massa uitstoot pas overmorgen (donderdag) zal aankomen. Vanuit ons zal er dan ook geen poollichtkans waarschuwing komen. Echter, mocht de impact vroeger en zwaarder zijn dan wij denken en dus meer in lijn zijn met de voorspelling van het NOAA SWPC dan zullen wij u dat uiteraard z.s.m. melden!

Wij houden het dus morgen en overmorgen in de gaten voor u en als er dan toch kans op poollicht lijkt te komen dan melden wij dat uiteraard meteen en zal er op ons forum een kansentopic worden geopend.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Magnetisch veld is inmiddels terug zuid, al vraag ik mij af voor hoelang.... Hopelijk lang genoeg voor (fotografisch) poollicht in NL. Het lijkt mij heel tof om het nieuwe jaar in te luiden met poollicht :-)

@Marcel Wing Kp is toch NOAA? Of heb ik dat mis?

Link to comment
Share on other sites

Ja klopt maar voor zover ik het begrijp gebruikt de Wing Kp een ander netwerk van magnetometers vooral in Noord Amerika die in beheer zijn van de US Air Force. Vandaar de verschillen.

Ik denk dat we nu een lange periode tegemoet gaan waar de Bz zuidelijk blijft. Een langzaam stijgende Bt en zinkende Bz hebben we vaker gezien wanneer we in 't hart van een CME zitten. Ik begin langzaam optimistisch te worden dat er mischien wat fotografisch poollicht in zit!

EDIT: We hebben toch besloten een kansen topic te openen. Fotografisch zou het kunnen lukken voor het noorden van Nederland als het zo door gaat: http://www.spaceweatherlive.com/community/topic/1019-poollichtkans-31122015-01012016/

Link to comment
Share on other sites

Ah... vandaar, dank! Maar als zij vooral gebruik maken van magnetometers in Noord Amerika, kunnen we dan wel spreken van Wing Kp? (sorry, ik ben even een zeurpiet ;-) )

We gaan de magnetometers weer in de gaten houden. Mocht er wat te zien zijn op foto's/visueel, dan laat ik van mij horen in het kansentopic. Bij deze wens ik jullie en de rest van de leden van dit forum alvast een fijne jaarwisseling toe.

Link to comment
Share on other sites

Ja goeie vraag, kan zo weinig goede info specifiek over de Wing Kp vinden. Weet wel dat ik ergens las dat alle magnetometers op het westelijk halfrond stonden...

Helaas is er geen andere goede bron met Kp waardes die we zo 1, 2, 3 op de site kunnen gebruiken.

Veel succes in ieder geval, denk dat je met je fototoestel wel is wat kan gaan oppikken in de komende uren!

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... dan is het dus vooral in Amerika van belang. Handig om te weten, dank :-)

Ik ga mijn best doen al ben ik bang dat het niets gaan worden, ik zit helaas met teveel lichtvervuiling hier (ik zit nu niet in Egmond aan Zee). Tijdens de mooie daling van Kiruna zojuist heb ik, afgezien van een oranje waas van het dorp, niets op kunnen pikken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.